Vorige week m'n 3DX gecrashed, vanaf 1 mtr hoogte in het gras dus schade viel mee.
Oorzaak bleek de hoogteroer servo, die in 'down' stand de geest gaf, en het BEC circuit kortsloot :| Trok er zo'n 2A uit...
Met als gevolg dat de andere servo's geen stroom meer kregen, en de regelaar vreemd begon te piepen.
Snel de accu eraf, en binnen rustig gekeken wat er aan de hand was.
Toen ik de kortsluiting veroorzakende servo had verwijderd, en alles het weer normaal leek te doen, gaf ik gas. Na 1/3 gas kreeg ik Misfire (wat ik normaal NOOIT had) en toen ik m'n gas weer dicht deed duurde het een kleine seconde voordat de regelaar ook echt stopte met het aansturen van de motor :roll:
Met een andere motor hetzelfde (alleen geen misfire), alsof de regelaar mijn stuursignalen pas veel later verwerkt.
Aangezien de potmeter van m'n gas stick kapot blijkt te zijn, dacht ik dat het daar aan lag. Niet dus, ook op een andere stick gebeurd dit.
En op een schuif kan ik vreemd genoeg geen gas geven, maar gaat hij na een paar keer heen en weer in de programeer modus :| Ik snap er geen biet meer van! Dit hoort helemaal niets uit te maken in hetzelfde -100-100 bereik ! :x De regelaar kan volgens mij het verschil tussen een schuif en stick helemaal niet zien..
Zou de regelaar beschadigd zijn geraakt door het kortsluiten van de BEC?
Ik zal hem morgen eens overnieuw programeren, hopelijk is het dan opgelost.. maar ik vrees dat er meer aan de hand is :cry:
(Er is zeker geen 'reset' optie o.i.d.?)
Komt dit bekend voor bij iemand?
Zou het misschien kunnen dat toen de servo alle stroom uit het BEC circuit opslurpte de regelaar ook 'stil' bleef staan en maar 1 fasestap van stroom bleef voorzien? Toen het mis ging stond de motor namelijk met 1 'knal' stil... misschien een FET doorgebrand?
Er gaat wel veel kapot deze week zeg...
Oorzaak bleek de hoogteroer servo, die in 'down' stand de geest gaf, en het BEC circuit kortsloot :| Trok er zo'n 2A uit...
Met als gevolg dat de andere servo's geen stroom meer kregen, en de regelaar vreemd begon te piepen.
Snel de accu eraf, en binnen rustig gekeken wat er aan de hand was.
Toen ik de kortsluiting veroorzakende servo had verwijderd, en alles het weer normaal leek te doen, gaf ik gas. Na 1/3 gas kreeg ik Misfire (wat ik normaal NOOIT had) en toen ik m'n gas weer dicht deed duurde het een kleine seconde voordat de regelaar ook echt stopte met het aansturen van de motor :roll:
Met een andere motor hetzelfde (alleen geen misfire), alsof de regelaar mijn stuursignalen pas veel later verwerkt.
Aangezien de potmeter van m'n gas stick kapot blijkt te zijn, dacht ik dat het daar aan lag. Niet dus, ook op een andere stick gebeurd dit.
En op een schuif kan ik vreemd genoeg geen gas geven, maar gaat hij na een paar keer heen en weer in de programeer modus :| Ik snap er geen biet meer van! Dit hoort helemaal niets uit te maken in hetzelfde -100-100 bereik ! :x De regelaar kan volgens mij het verschil tussen een schuif en stick helemaal niet zien..
Zou de regelaar beschadigd zijn geraakt door het kortsluiten van de BEC?
Ik zal hem morgen eens overnieuw programeren, hopelijk is het dan opgelost.. maar ik vrees dat er meer aan de hand is :cry:
(Er is zeker geen 'reset' optie o.i.d.?)
Komt dit bekend voor bij iemand?
Zou het misschien kunnen dat toen de servo alle stroom uit het BEC circuit opslurpte de regelaar ook 'stil' bleef staan en maar 1 fasestap van stroom bleef voorzien? Toen het mis ging stond de motor namelijk met 1 'knal' stil... misschien een FET doorgebrand?

Er gaat wel veel kapot deze week zeg...
