CC Phoenix gebruikers opgelet met LiPo cutoff voltage!!

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
P

Phoenix

Guest
Ik heb een CC Phoenix 25 regelaar en de bijgeleverde handleiding geeft aan dat het standaard cutoff voltage op 5V staat ingesteld en dat dit goed is voor 6-8cellen of 2 LiPo. Echter volgens de FAQ van jonathan klopt deze waarde niet het zou 6V moeten zijn!

Inmiddels heeft CC de handleiding http://www.castlecreations.com/documents/Phoenix-25 User Guide.pdf aangepast en de 2-cel LiPo bij de 6V cutoff en de 3-cel LiPo bij de 9V gezet in de handleiding Phoenix.

Ik heb zelf tijdens de inbouw in een kist vluchtig gekeken naar de handleiding en zag dat de standaard instelling goed was voor mijn 2S LiPo pack en heb hier verder geen aandacht aan geschonken. Toen gevlogen en een hard cutoff gehad bij 5V.
Toen wilde ik de hard cutoff omzetten naar soft cutoff en toen begon mij iets te dagen van de FAQ van jonathan dat de cutoff 3V per cel is. Toen weer gekeken naar de CC site en zag dat ze het reeds in de online handleiding hadden gewijzigd :!: Je kunt nog zien dat ze de 2 Lipo aanduiding hebben verplaatst er staat nog het woordje 'or' achter de 5 V cutoff.

Dus voor alle CC Phoenix gebruikers kijk goed of je handleiding wel juist is en zo niet dan gauw een nieuwe downloaden!

Ik moet er niet aan denken dat de Lipo was gaan uitfikken oid! :nooo:

5V BELAST :) 6V is onbelast dus hij moet pas afslaan als de lipo beneden de 2.5V per cel komt tijdens het vliegen.

Yep...stond ook in de FAQ trouwens. ;)
Aan de andere kant is het noodzakelijk ervoor te zorgen dat de spanning van een cel onbelast nooit lager wordt dan 3.0V. Belast moet je ervoor zorgen dat de spanning van een enkele cel nooit onder de 2.5V komt.

Ja dat weet ik wel, maar de handleiding is aangepast van 5V naar de 6V instelling. Als je dat nl niet doet (zoals ik in eerste instantie) dan kun je na een hard cutoff bij 5V eigenlijk niet meer even je motor gebruiken om te landen en kom je dan toch onder de 5V uit met alle risico's van dien. Waarschijnlijk vandaar dat CC de handleiding heeft aangepast naar 6V (en 9V bij 3 cellen.)

Ik ga de CC Phx instellen naar de 6V zodat ik nog wel wat 'juice' overheb na een cutoff.

Da's waar. Hij zakt ook erg snel na de 6v grens. Iets reserve is wel zo makkelijk :) Daarom regelen mijn regelaars ook terug. Ja zal maar net aan je prop hangen op 1 meter hoogte :( Heb het zien gebeuren....

Ik zat nog op een redelijke hoogte en kon min of meer glijdend landen, maar fut had de motor/accu niet meer, 't ging allemaal maar net goed.

Het is een kwestie van timing, gewoon zorgen dat je tegen die tijd geen fratsen maakt en hoog genoeg gaat vliegen.

Groetjes, Hans.

Bij een soft cutoff gaat dat wel, maar bij een hard cutoff is het altijd maar afwachten wanneer die erin komt.

Het is een foutje in de handleiding. Inmiddels hebben ze dat geloof ik verandert.
2cellen Lipoly 6V en 3cellen 9V

Hangt van je toepassing af.
Ik heb 2 CC10' 1 met 9V cutoff ander met 7.2V ingesteld.

De 9V cutoff was (voor mijn toepassing) onbruikbaar.
Toepassing: indoor ulti met typhoon 6/3D, 8x4 prop.
9A max stroom zorgen dat volle 3s1p 350 kokams direct onder 9V komen. Niet mee te vliegen.
Zelfs bij 1500 kokams nog een beetje last van als ze wat leger zijn.
7.2V voldoet in dit geval beter voor het wilde vliegen. Als de soft cutoff bij een bijna lege accu volgas merkbaar is, dan is dat voor mij goed genoeg. Eerder wil ik het niet zien.

Bij een tam hele-tijd-half-gas vlieger is de situatie anders. 9V dan mogelijk betere keus.

@Harold,

Met de PHX link kabel voor CC kun je de voltage zelfs kiezen. bijvoorbeeld 8volt. Erg tof.
Aan de andere kant... een pack dat minder inzakt bij belasting is misschien beter. De nieuwe generatie ThunderPower of zo. (maar hebben die 350? mAh)

9A is 25C voor een 350tje. Niet vreemd dat het inzakt. Gemiddelde stroom ligt heel stuk lager (1-2A).

Volgens mij moet je wel opletten dat als je met de PHX kabel een afwijkende instelling hebt gekozen, kan je dacht ik niet meer in de knuppel programming mode komen.

Zou het? Is mij niet bekend. Maar zou kunnen natuurlijk. De mogelijkheid is er natuurlijk. Op zich erg gaaf.

Ik heb noodgedwongen de PHX link moeten aanschaffen omdat ik met de knuppel niet meer in het menu kon komen....

Back