CC180 wel of niet op 6S

Vlieggewicht zal weinig uitmaken.

Of je nou 5S 4000mAh neemt, of 10S 2000mAh.
Energiedichtheid van de lipo's scheelt niet zoveel tussen de verschillende capaciteiten, en je moet eenvoudigweg evenveel energie meenemen, uiteindelijk moet de accu op een of andere manier 1750Wmin kunnen leveren. Motor zal ook ongeveer hetzelfde gewicht hebben, alleen met lager KV voor 10S. Voordeel is een lagere stroom, nadeel je hebt een HV regelaar nodig.

Hoeveel voordeel biedt een 10S setup nou echt tov een 5S setup? Goed je gaat van zeg 350A bij 5S naar 175A bij 10S. Voor 10S heb je een HV regelaar nodig, ook niet direct goedkoop. Gezien de redelijke betrouwbaarheid van de huidige setups, is er denk ik geen zwaarwegende reden om de 6S limiet te verwijderen.

De situatie is in ieder geval heel anders dan toen men de laatste keer de regels wijzigde en besloot van NiMh naar lipo's te gaan, omdat de cellen ontploften en er zeer riskante situaties ontstonden.

Groet,
Gerben

GJ, ik denk dat die geen garantie policy van Markus wellicht de enige mogelijkheid is een winst makend bedrijf te runnen als je specifiek HP regelaars verkoopt. ;)

Dat die regelaars nu ineens niet meer 6S kunnen hebben vanwege een nieuwe generatie Lipo's klinkt toch wel naar een communicatie probleem. Zo kan ik mij namelijk voorstellen dat bedoeld wordt dat de nieuwe Lipo's meer stroom geven en daarom de regelaar hoger belasten. Je bent dan ook wel sneller door je 1750W.min heen. Dat moet je dus terug brengen met een kleinere prop of andere motor. Het voltage van een volle 6S Lipo is en was 25.2 volt, onder belasting is het nu misschien 0,5volt meer, weinig verschil.

Maar goed, ik weet niet wat jullie allemaal gemaild hebben. Ik weet alleen dat de Russen zelf 6S vliegen en Remo ook wel weet wat hij doet als europees kampioen. Als ik naar het WK zou gaan dan had ik nu wel een Markus in mijn model zitten.

Wat betreft HV. Ik vlieg 10S 1800mah en dat weegt net zoals 6S 3300mah ongeveer 520 gram. Past misschien niet in elk model (B08 niet maar B1L wel). Zie foto.

Attachment browser: photo5.jpg by jjmouris - RC Groups

Daarnaast vlieg ik met een CC P85HV regelaar zoals eerder aangegeven. Deze kun je bij Steve Neu voor $165 kopen en wellicht goedkoper op een andere plek. Deze regelaar heeft het zelfde formaat als een CC P125 afgezien dat er wat kleine koelribben zijn toegevoegd. Tot nu toe heb ik geen problemen gehad met de regelaar zonder enige modificatie en de rem functie werkt zelfs bij meer dan 5KW en een 18" prop nog uitstekend.

De 6S limiet was in de regelgeving opgenomen om kosten te besparen voor de deelnemers. Echter de meeste andere electro klassen zoals F3A hebben deze limiet niet. Ik heb hierover al met diverse mensen gepraat en het is best mogelijk een poging te wagen die 6S limiet te laten schrappen voor 2011 of later.

Jos

Jos, F3A heeft een 10S limiet heb ik begrepen, hoewel sommige deelnemers graag naar 12S zouden gaan.

Groet,
Gerben

Jos, F3A heeft een 10S limiet heb ik begrepen, hoewel sommige deelnemers graag naar 12S zouden gaan.

Groet,
Gerben

Klopt, er moet wel een limiet zijn wegens het gevaar voor elektrocutie. Dat is dan ergens bij de 10S or 12S.

Mijn goede oude Schulze Kameleon lader kan max 11S laden.

Jos

Ik heb Markus nog even een mailtje gestuurd, ik heb het er echt heel erg lang over gehad met de technische man daar, 6S was teveel, het zou wel gaan met oude lipo's, niet met de nieuwe, dus hij wist exact waar ik het over had.
Maar het grootste probleem vond ik (en vind ik) dat het gewoon wegwerpregelaars zijn.

Ik sprak een duitser (in Kirberg) die had een SL150 maar daar trok ie met gemak 250-300A doorheen, al 2 jaar lang.
Nu is er iets fout gegaan en de Markus is stuk, wordt dus gewoon weggooien.

Ik ga nu nog een laatste poging doen iets op papier te krijgen met ze, al zeggen ze dat een reparatie altijd 100 euro is, maakt me niet uit maar dat er wel iets bekend is.

Met die onzekerheid kan je mensen geen dingen verkopen, als ik dat al zou willen.

GJ

Jos,

Ik denk de kachel stoken.
Maar ff zonder gein ben jij er aanstaande wedstrijd Bij ?
Wil wel eens 5,5 kw zien vliegen?

Gr Frank

Jos, we hebben het mais al weer op hoogte gebracht voor je.

maar even serieus, het zou leuk zijn als je er de laatste wedstrijd bent.
Wel met de 10S setup en je mag zonder limiter vliegen.

GJ

Ik krijg net een mailtje van Markus-RC.
De oudere (ouder dan 3 maanden) kan officieel niet op de nieuwe 6S lipo's.
Er is nu een nieuwe versie (waarschijnlijk vloog Remo daar al mee) en die kan... schrik niet..
op 6S met een belaste celspanning van 3.7V per cel.
Hij mag dan 5 seconden lang 450A leveren.

Ze zijn niet goedkoop, komen rond de 400 euro.

GJ

Jos, we hebben het mais al weer op hoogte gebracht voor je.

maar even serieus, het zou leuk zijn als je er de laatste wedstrijd bent.
Wel met de 10S setup en je mag zonder limiter vliegen.

GJ

GJ, ik vlieg niet meer zonder limiet. Alleen maar kans op schade. :)

Jammer dat er dit weekend geen competitie is, ik heb 3 dagen vrij en niks anders te doen.

Jos

Nee, maar een ticket is zo geregeld. Hahaha. Maar ja, ik kom niet af als er niemand staat om me op te halen en er verder niks te doen valt.

;)

Jos,

Hoe laat zal ik je oppikken op Schiphol op zaterdagochtend?
Zaterdag vliegen op Stompetoren. We doens ons best ook rakken neer te zetten dan...

Wie komen er nog meer?

Groet,
Gerben

Zou graag willen zaterdag, maar heb nu echt een goed excuus. M'n neefje viert z'n 7e verjaardag en als suikeroom moet je daar natuurlijk heen.

Wat is er nou leuker dan op je verjaardag naar het vliegveld te mogen, F5B te bekijken en een rondje aan de kabel met een trainer kunnen we ook nog wel regelen ;)

Maar serieus, jammer Johan, hopelijk een volgende keer weer. Alvast veel plezier!

Groet,
Gerben

Back