cd motor loopt niet aan

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Jan scholten, 13 okt 2002.

  1. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Vandaag indoor gevlogen en een van mijn (brushless)cd motors loopt goed tot dat er een prop(je) opstaat dan loopt het motortje niet aan maar staat te tikken.Als ik het een slinger geef draait het perfect.
    Ik kreeg als tip een scherper getimde regelaar maar dat zou tenkoste van het rendement gaan.
    wie weet een andere oplossing?
     
  2. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Het is mij niet helemaal duidelijk wat je hiermee bedoeld....

    Wat voor regelaar gebruik je hiervoor?

    Heeft het ooit wel goed gewerkt (gestart)?
     
  3. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Nog even wat verder nagedacht.... en ik denk dat ik het begin te begrijpen......(hè hè nu al?) :lol:

    -Je hebt indoor gevlogen maar dus niet met de cdrom motor...
    -Je hebt voor de gein een cdrom motor zonder prop op een brushless regelaar aan gesloten en dan looptie goed
    -Als je er een prop opzet looptie niet meer vanzelf aan aan.

    Mogelijke oorzaken:
    -Inwendige weerstand v/d cdrom motor te hoog, bv door veel te veel wikkelingen en te dun wikkeldraad.
    - istie eigenlijk wel over gewikkeld?
    -Magneetring veel te zwak
    -Voedings accu te zwak, te klein, bijna leeg,?
     
  4. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    verkeerd nagedacht

    @Gert jan,
    Ik heb wel gevlogen met een cd rom motor voorzien van 23 windingen met 0,3 draad op 2 cellen li-ion en de harde ring magneet en voorzien van een 9x4,7 prop.een voorzichtige looping was zelfs mogelijk met de tiny van 210 gram.dit geeft dus duidelijk meer vermogen als de eerst gemonteerde 050 motor met vertraging en 9 cellen nicad.de tweede motor die ik bij me had was een zelfde afmeting maar dan met 20 windingen van 0,3 en een "rubber" ring magneet .bij eerdere metingen thuis liep deze motor perfect op 2 li-ion cellen met een 9x4,7 prop.het enige wat anders was op het toestel is de regelaar.op het toestel staat een 6 amp jeti(gold) en thuis gebruikte ik de 18 amp jeti(Gold).
    Zonder prop liep de motor wel aan,met prop zoekt het motortje welke kant het in moet gaan lopen en tikt,reutelt of weet ik veel wat een goede omschrijving zou zijn.Na de prop een handje te helpen met aanlopen liep de motor goed.
    jan

    jan
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Lichtere, d.w.z. minder massa, prop gebruiken? Hout?
     
  6. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Het grootste verschil lijkt me in de "rubber"ring magneet te zitten. Zo'n cd motor heb ik hier ook en de magneetsterkte is veel minder dan van één met harde ring.

    Waarom hij met de 18 amp jeti(Gold) en prop wel goed aanloopt, kan ik eigenlijk alleen maar naar raden.

    Overigens lijkt het mij dat het maximum vermogen en het rendement met zo'n zwakke magneetring aardig wat minder zal zijn.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In een eerste benadering heeft de magneetsterkte geen invloed op de efficiëntie/rendement van een motor. De magneetsterkte heeft veel meer invloed op het karakter van de motor: hoog- of laagtoerig bij een laag dan wel hoog koppel. De zachte, kunststofgebonden magneten zijn zwakker dan de harde magneten ergo, een lager koppel. Probeer het eens met meer windingen.
     
  8. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    het gewicht van de prop kan niet lager er zit zo'n oranje geval op.
    Ik ga het zo meteen even opnieuw wikkelen met zoveel mogelijk windingen(vol leggen).
    Heeft het zin om bijvoorbeeld 0,2 dubbel te doen ipv 0,4 of 0,3 mm draad.
    In de auto motoren gebeurt dit ook om meer draad volume/minder lucht erin te krijgen.


    Jan
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als je het met een één-draadswikkeling kunt, zou ik het doen. Bij erg dikke draden is het handiger om over te stappen op meerdere draden parallel. Puur geometrisch maakt het volgens mij niets uit. Sterker nog, omdat draden een isolatielaag hebben, wordt de door isolatie ingenomen ruimte groter bij meerdere draden parallel. En waar isolatie is, kan geen koper zijn. Enfin, dat is mijn theorie.

    Ik geprobeerd hierover een discussie te voeren:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=65245
     
  10. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    @Ron,
    ik dacht dat dubbel een betere vulling gaf.......
    Ik heb het alweer lopend met 25X0,3 nu nog even meten wat het gaat presteren en verbruiken.

    groeten,Jan
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ron, je kunt niet met steeds meer electronisch opgewekte Henry's blijven smijten uit een spoel tov een (te) zwakke permanent magneet om maar te proberen het gewenste koppel te behalen. Daar moet ook volgens Ulf Herder, ontwerper/ontwikkelaar van de Schulze future brushless regelaars, voor de betere efficientie een bepaalde verhouding cq evenwicht in zitten, anders is het water met een vergiet naar de zee dragen.

    Enne, met een veel erg te sterke spoel kun je met de optredende slechte efficientie, dus veel warmte, zelfs je magneetring demargnetiseren of hermagnetiseren..
    Borstelloze motoren moesten toch beter zijn dan geborstelde?


    De laklaag is dun, erg dun en te verwaarlozen tov de koperdikte.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niek,

    Met cd-rom motoren moet je al experimenterend iets bereiken. Voor lrk-motoren zijn goede berekeningsformules beschikbaar (ik ben bezig het spreadsheet in het Engels te vertalen voor Peter Rother's site). Voor cd-rom motoren bestaat (nog??) geen rekenmodel vanwege de grote diversiteit.

    Om het koppel flink te vergroten, moet je de standaardmagneetring vervangen door een ring met neodymium magneten. Dan moet je zo'n ring draaien en extra magneten kopen

    Het verhaal van de laklaag heeft, zoals je al schreef, niet veel invloed bij een paar parallele draden. Die opmerking was bedoeld als gedachten experiment. Bij windingen met onderling ge-isoleerde litze is de invloed van de isolatie duidelijke van invloed op de koper-vullingsgraad:
    http://www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350/index.html
     
  13. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Maar er zijn zo langzamerhand mijns inziens al aardig wat constanten in te ontdekken toch?
    48+ speed CD rom, (liefst 52x)
    24 mm doorsnede, 6 mm dik ijzerpakket
    6 polen,
    12 magneetpooltjes ring, liever te vervangen door sterkere losse magneetjes,
    14 tot 20 wikkelingen,
    kogellagers beter dan glijlagers,

    enz.



    Vraag me eigenlijk af wanneer zo'n fabrikant als bijv GWS of JETI in deze markt stapt?
    Niet iedereen wil of kan zo'n motortje zelf maken en koopt veel liever een bewezen concept. Een uitvoering wat betrouwbaar een gunther of GWS prop rond krijgt met de prestaties van een 280 bij beter rendement en veel minder gewicht.
    Deze motortjes zijn vooral voor de park/slow en indoor modellen zoals bijv die van GWS erg interessant en bruikbaar, daarbij ook nog een mooi aantal borsteloze regelaartjes erbij verkoopbaar.
    En zo'n CD-ROM fabrikant wil best wel een dagje een tig honderdtal motortjes volgens speciale specs fabriceren voor zo'n grote jongen als GWS of Graupner...
     
  14. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    "Maar er zijn zo langzamerhand mijns inziens al aardig wat constanten in te ontdekken toch?
    48+ speed CD rom, (liefst 52x)
    24 mm doorsnede, 6 mm dik ijzerpakket
    6 polen,
    12 magneetpooltjes ring, liever te vervangen door sterkere losse magneetjes,
    14 tot 20 wikkelingen,
    kogellagers beter dan glijlagers,"
    @Niek,
    wij hebben nu met 2 man 8 motortjes waarvan niet een hoger dan 16 speed!doorsnede's van 19 tot 27 mm,pakketten van 5 tot 8 mm en 17 tot 25 wikkelingen.
    dus hoezo constant??

    Groeten,Jan
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  16. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    @Gert jan,

    wie is Johan Kool?hij vliegt met een toestel van ons,de T-Strike.
    Misschien kun je daar je pibromotor eens een keer in testen.

    Groeten,Jan
     
  17. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    @Jan

    Ik (johan) ben Gertjan's zoon :D
    Ik ben erg blij met m'n t-strike, hij vliegt erg lekkker!
    meer info: www.johan.tk

    Johan
     
  18. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Hoi Johan,
    blij dat de T-Strike bevalt,je zou eens een brushless van je pa moeten proberen.Wij vliegen ook met brushless motoren en dan gaat het pas echt tekeer.na een low pass loodrecht omhoog en dan blijft het klimmen.. en de topsnelheid neemt ook nog veel toe.

    groeten,Jan
     
  19. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Hallo Jan,

    Dit is weer Gertjan, de pa van Johan dus.
    Op dit moment heeft mijn brushless motortje (43gram) maar iets meer power dan een s-400, niet voldoende om met een "vierkante" prop recht omhoog te gaan.
    Een volgend type motortje zou ongeveer even zwaar (72gram) als een s400 moeten worden maar met veel meer vermogen.

    Nog wat vragen:
    Hoe zwaar is dit motortje, wat voor prop, wat voor accupakket, en wat voor stroom trekt het?

    Is je cdrommotor-aanloopprobleem nu onder controle? Wat was de oplossing?
     
  20. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    @Gert Jan,
    de motor die ik gebruik in de T-Strike is een Mega 16/15/3 met 7 cellen N3us en een 5x5 apc of met 8 cellen n3us of 500ar en een 4,7x4,7 apc.
    De cd rom motor loopt wel goed aan met de 18-3p regelaar van jeti en niet met de 6-3p regelaar????.na het motortje opnieu gewikkeld te hebben met 25 wikkelingen doet de 6 amp regelaar het ook.Ik geef de zwakke magneten de schuld maar ik kan dit niet bewijzen/onderbouwen.

    groeten,Jan
     

Deel Deze Pagina