CD-Rom -> Veel te veel rpm/V ???? hoeveel windingen?

Tadango

Forum veteraan
Ik ben eens aan het klooien gegaan met oude CD-rom motoren :

Stator : 19,8 mm / 3,8 mm
Rotor : 24 mm (standaard magneet ring)
Draad : 0,2 mm

Het probleem is dat hij gewoon loeihard draaid. Ik wou een motor die weinig rpm/v haalt, ongeveer <1000.

Ik heb 20 windingen per pool dus 60 per groep en 180 totaal. De meeste die ik heb gezien hebben 15 of minder. Waarom heb ik nog zoveel rpm? Ik heb delta en ster geprobeerd. Met delta haal ik 1/3 gas met prop en 1/5 zonder. Prop is een 4,9x4,3 (gunther) en hij word gloeiend heet (gesmolten nu :() hij blaast redelijk maar trekt 15 A ongeveer. Dit is veel te gek. Hoeveel windingen moet ik hebben voor een gunter direct drive? 30 of 40 of meer?

Magneet (sterkte?), welke regelaar gebruik je? Voltage?

Je bent weer eens de uitzondering die de regel bevestigd..
Meestal zijn de rpms te weinig (7 a 8000 of zo) en kan er niet meer dan 4 a 5 amp gehaald worden.

Opm: heb je de wikkelingen wel met GEISOLEERD koperdraad gemaakt?
Of is de isolatie tijdens wikkelen beschadigd?

Dit klinkt alsof jij maar 1 a 2 DIKKE wikkelingen gelegd hebt...
om die 15 amp te kunnen stoken.

Dacht ik ook :) Het is echt geisoleerd draad want het komt uit een (werkende) transformator. De regelaar is een Hacker Advance 30 3p. Spanning is 7 cellen. (8,2 volt ofzo). De magneet voelt lekker sterk aan. Zonder belasting werd hij ook niet heet en trok hij haast geen amps. Met 10% gas had hij al enorm veel toeren..... Wikkelingen kunnen beschadigd zijn maar ik denk het niet. Ik ga nog opnieuw wikkelen :)

Tadango,

-Ofwel was de koperdraad beschadigd (altijd nieuwe gebruiken, nooit refurbished!)
-ofwel heeft je magneetklok geen 12 polen, maar 6 :!:
-ofwel heb je ernstige kortsluiting met het stator!! (zorgt voor hoge stromen, uitmeten met bieper)
-het stator lijkt me erg dun, heb je geen andere motor?

Herwikkelen;
sterschakeling gebuiken en +-25 wikkelingen 0.3mm moet passen.
Altijd zeer mooi wikkelen, evenveel wikklelingen per pool, wikkelingen mooi naast elkaar, het resultaat moet er perfect gelijk uitzien, je moet er zelfs een foto van durven posten :roll:

Veel succes,

Niels

(update; hé Joost, je was me voor :D :( :wink: )

jep, ikke sneller 8)

Tandango, je resultaten blijven posten he, kan ik daar ook weer wat van leren. (ben ook met CD-rom motoren bezig op het moment)

Zat inderdaad kortsluiting in. Opnieuw gewikkeld en hij start stukken beter. Volgas is 4,7A met gunther prop. Word wel enorm heet nog en niet veel power. Hij loopt onderin en bovenin niet lekker en hij verbrand langzaam. 0.3 draad moet beter werken. Ik heb (en wil) geen andere motor proberen want ik moet een super klein buitenlopertje hebben die ongeveer 3A gaat trekken met een schaal propje en mag maximaal 18 gram wegen. Hij moet op een indoor schaal corair van 65cm. Deze as van 3mm is dubbel kogelgelagerd dus ik hoef er haast niets aan te doen. Ik ga even 0,3 draad kopen en magneten bestellen bij battman :)

waarom koop je die magneetjes niet bij George? veeel goedkoper, moet er alleen wel meer afnemen.
(en als je er toch veel gaat bestellen.... :wink: )

meer dan 100? 100 leek me eerst wel genoeg :) Waarom moet het trouwens netjes gewikkeld worden? Maakt dat zoveel verschil? Als het erop past is het toch goed.....

wel opletten jongens, bij battman zijn de magneetjes allemaal "N45", bij george moet het erbij staan :!: (lager dan N45 is iets minder sterk, maar voldoet ook :wink: )

Tadango zei:
Waarom moet het trouwens netjes gewikkeld worden? Maakt dat zoveel verschil? Als het erop past is het toch goed.....

je moet zoveel mogelijk koper op je strator zien te krijgen... als je ruimte overhoudt moet je dikker draad nemen (als je tevreden bent over resultaat met dat aantal wikkelingen) ... en als je niet netjes wikkeld, zit er 'lucht' tussen de wikkelingen, en dus minder koper. En dan schijnt hij het minder goed te doen :wink:

welke maat magneetjes wou je bestellen?

(@ Tandango... heb je toegevoegd op msn)

je kan er ook maar 10 bestellen zie ik nu :P (maar dat is weer te weinig ;))
http://www.engconcepts.net/Magnets/Pages/1in_Sq_2mm.htm

Hey Tadango, las ik daar ergens indoor? We zien je dus in Veendam dit najaar?

Belgisch mopje:
Wie heeft het koperdraad uitgevonden?
Twee Nederlanders die vochten om een cent!! :lol:

Indoor zeker :) En appingedam ook. Nog even snel een goed modelbouwen daarvoor. Die schaal corsair vloog vorige keer beina stuk :(. Draad hadden ze niet :( 0,2 en 0,5 wel, 0,3 en 0,4 was op. Duurt 2 weken!!! Waar haal ik draad verder vandaan? Niet te duur?

Ik koop mijn draad bij Conrad. Lekker duur en van zeer slechte kwaliteit :D :? :( Met die draad leer je pas netjes wikkelen...en herwikkelen :wink: . Bij een motorwikkelaar zou betere kwaliteit te krijgen zijn, maar deze heb ik nog niet gevonden.

Bij een electrowinkel (electroindustrie) hier in de buurt hadden ze het ook, en van zeer goeie kwaliteit zelfs... Maar enkel per kilo (vanaf 2 kilo) :roll: . Dus is Conrad voor mij de enige uitweg :roll:

Niels

In groningen verkopen ze stukken van ongeveer 10 meter voor 2 euro per zakje van 0,1 tot 1 mm in stappen van 0,1 en het is redelijk goede kwaliteit.

Ik heb Kemo wikkeldaad gekocht in de electronca winkel in Almelo...
23mtr voor een kleine 3 euro

afb56.JPG

Niels, hoe herken ik 'Kwaliteitsdraad' ?

Kwaliteitsdraad herken je zo:
-Het staat op de verpakking (industriekwalität, is niet altijd gelogen) :wink:
-Als je met je nagel de isolatie niet beschadigd krijgt
-Als je de draad opwarmd met een soldeerbout geeft de koperdraad geen kik :!: Je kan de draad dus niet ontmantelen met een soldeerbout, je moet een laagje wegkrabben.
-Als je een laagje weggekrabt hebt, en je vertint het draadje, begint de nog aanwezige isolatie aan het randje niet te "koken" maar geeft geen kik. De isolatie is dus bestand tegen deze temperatuur.
-Als je een pool gewikkeld hebt en je haalt de draad er terug af voel deze nog mooi glad aan. Er zijn geen stukjes isolatie losgekomen.
-als je de draad stevig aantrekt scheurt de isolatie niet.
(-kwaliteitsdraad ziet er meestal donkerder uit van kleur, geen echt koperkleur meer, maar ik weet niet of dit altijd zo is)

Ik heb ook gemerkt dat hoe dikker de draad, hoe kwetsbaarder de isolatie.

dan wil ik nog zeggen;
-Pas op voor statorkortsluiting, isoleer al het "bloot" ijzer waar de draad mee in contact komt. Als een motor werkt betekent dit niet dat je geen kortsluiting hebt. Ook tijdens het lopen kan statorkortsluiting optreden! Wees op je hoede! Kortsluiting met het stator over 2 fasen=einde regelaar.
-gebruik altijd nieuwe draad!!! zelfs al is het kwaliteitsdraad. De prijs van de draad is miniem tegenover die van een regelaar...

Niels

ron van sommeren zei:
Draad strippen daor verhitting met soldeerbout op aspirinetabletje.

dit is me als doorgewinterd electricien compleet nieuw.
bijt dat het laagje eraf dan ofzo ?

weer wat nieuws geleerd :D

Back