CD-rommotoren versus videokoppen.

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Er zijn al heel wat draadjes geweest over cd-rommotoren, waarom is nog niemand op het idee gekomen om ook eens in een videorecorder te kijken ?
Bij bestudering van de videokop zag ik dat deze kop de zelfde constructie had als een cd-rommotor.
In de buitenschaal het beruchte magneetbandje en een aantal spoelen op een printje.
In verhouding tot een cd-rommotor is zo'n videokop veel groter, dus in mijn beleving kan daar ook meer vermogen uit gehaald worden (?)
Iemand hier al ervaring mee ??

Het idee is al eens eerder naar voren gekomen maar er kleeft een probleempje aan de videokop motoren. De meeste CD-Rom motoren hebben een ijzeren spoelhouder en een ijzeren "klok" waar de magneten in zitten. De meeste videokop motoren hebben een ijzeren schijf met aan de onderkant een aantal magneten. Die schijf draaid net boven een print waarop de spoelen gelijmd zijn. De spoelen zijn NIET op ijzer gewikkeld waardoor het magnetisme door de lucht moet gaan. Aangezien lucht het magnetisme vele, vele malen slechter geleid dan ijzer is het koppel van deze motoren niet zo groot.

Dan heb ik blijkbaar een oudere (?) kop in handen gehad.(VHS-bovenlader)
Het leek mij toe dat de spoelen wel op een ijzeren kern zaten....kan me vergissen natuurlijk.

Tot nu toe heb ik nog geen motoren gezien die metaal in de spoelen hadden. Op m'n werk hebben we een aantal Sony motoren liggen, die hebben alleen een ijzeren plaat onder de print waarop de spoelen zitten. Er ligt ook nog een Mitsumi motor zonder metaal in de spoelen. Philips motoren bestellen we als we ze nodig hebben (komt nog maar hoogst zelden voor) maar ook daarbij heb ik nog geen metaal in de spoelen gezien. Sommige hebben wel een plastic kern waar ze op gewikkeld zijn.
Dit wil nog niet zeggen dat ze niet bestaan daarom schrijf ik ook "de meeste motoren".

Oudere motoren van video's hebben wel spoelen op ijzer gewikkeld. Sony is met Akai een van de merken welke deze platte motoren gebruiken voor de drum. JVC, Panasonic en Samsung zijn enkele merken welke een op ijzer gewikkelde spoel hebben. Met nadruk zeg ik oudere modellen video, omdat nieuwere modellen een geheel andere constructie hebben, hier zitten de spoelen vaak boven in in de kop zelf.

Groetjes Hans.

De oude motoren dus wel, daar zit bij mij de kneep. Ik heb alleen maar met vrij nieuw spul (minder dan 1 jaar oud) te maken. Alles wat ouder is gaat bij ons de bak ik :twisted:
Video's worden steeds minder, Philips zien we vrijwel niet meer, Sony nog een hele enkele en ook de andere merken "sterven uit". We repareren nu nog maar één of twee video's per maand! De baas heeft al gezegd dat eind deze maand alles wat we nog aan video onderdelen hebben liggen in dozen gaat. Die dozen gaan dan nog een jaar in opslag en daarna gaat een deel terug naar de fabrikant. Alleen de "gewone" onderdelen waar geen speciale patenten of zo op zijn gaan naar een opkoper en eindigd op het Waterloplein of de zwarte markt.

Back