CDE of HDE (3punts of 4punts) aansturingen. HELP

Situatie:
Ik wil binnenkort (nog ff geduld) een Trex kopen. Het CCPM van de trex en dus het 3 punts besturingssysteem van de rotorkop staat mij erg aan. Toch zijn er erg veel signalen van mensen die toch voor de HDE kop kiezen en dus de 4 punts aansturing. De 3 punts aansturing heeft natuurlijk een veel uitgebeidere zender nodig, wel, die heb ik. Ik wil de 3D heli kant uit, dus zit echt te denken aan een CCPM verzie Trex. Maar wat moet ik denken van de nagatieve geluiden tegenover de CCPM (CDE) kop, of niet kop, eigelijk het 3 punts besturingssysteem.

Vraag:
concreet vraag ik dus, welk systeem 3 punts of 4 punts beter is voor het echte werk.

Dit ongeacht een irritante programmering en een bult mixers in de zender. dit maakt me niet uit, als de heli maar vliegt.

En discussiepunt zou dan dus zijn :lol: ,
Wat is beter, 3 punts aansturingen, of 4 punts aansturingen.

Nou bedankt alvast. Ik hoop dat jullie mijn keuze kunnen verduidelijken!

Wat beter is bij een micro moet zich nog uitwijzen. Bij de grotere heli's is het vaak zo dat de 3 punts (120 graden) wat mooier stuurt. Ander voordeel van de 3 punts is dat de heli iets lichter word. Negatieve berichten heb ik nooit gehoord. Beide systemen zijn trouwens geschikt voor 3d.

Dit ongeacht een irritante programmering en een bult mixers in de zender. dit maakt me niet uit, als de heli maar vliegt.

Hoe kom je hier eigenlijk bij?
Je hoeft in de zender alleen maar de geschikte aansturing te kiezen. De rest doet de zender dan.

tieske

Ah, ik wist inderdaad dat beide verzies geschikt zijn voor 3D, toch heb ik hier en daar gelezen dat een 120 graden 3 punts aansturing toch net iets nauwkeuriger schijnt te zijn.

Ik heb een FF9 zender, daar moet je net wat meer instellingen doen.
Een bult mixers komen van de slechte geluiden over het 3 punts besturings systeem. Het schijnt namelijk dat je de servo's van elkaar weg moet filter. dit omdat de aanturing niet HAAKS is ten opzichte van elkaar. Dus nick en roll bijvoorbeeld. En om hier bepaalde verliezen weg te filteren zou je dan weer een rare mixer ofzo nodig hebben.

waarom wil je een ccpm kopen?de standaard is eigenlijk goed genoeg.
Ik wilde deze ccpm upgrade eerst ook ;maar het werd me door de winkelier afgeraden,en ik moet bevestigen dat de t-rex zo standaard prima vliegt.
als je een harde 3d vlieger bent ...is het een andere zaak..
een strech kit vind ik de beste upgrade.. 8)

Hehe dat is het leukste. Het standaard systeem vliegt zo ook goed, Maar er is een "maar".
En het leukste is dat straks de CDE CCPM kop ook standaard leverbaar is. Je kunt dan dus kiezen welke kop je wilt voor hetzelfde geld.
Dus vandaar wil ik alles wel eens tegen elkaar afwegen.

Je hebt een 90 graden en een 120 graden 3 punts aansturing.
Het is logisch dat de 120 graden niet haaks is. Vorige week heb ik nog voor iemand met een ff9 en 3 punts 120 graden aansturing ingesteld. Alles wat je meer moet doen dan het kiezen van de 3 punts aansturing moet je bij een andere aansturing ook doen. Extra mixers heb ik niet gebruikt dus ik zou me daar niet druk om maken.
Op mijn micro zit een 4 punts aansturing en die bevalt mij prima. Toen ik hem kocht was dit ook de enige mogelijkheid.
Als beide versies er waren geweest had ik waarschijnlijk voor de 3 punts gekozen maar voor mij is het niet zo belangrijk dat ik nu nog omschakel.
Beide versies werken prima.

tieske

ah bedankt voor de informatie. Dat de nieuwe verzies de keuze tot 3 of 4 punts wel toelating kan inderdaad ook verwarrend zijn.

Ik weet niet, wat ik ga kiezen. Als je naar heli's kijkt zie je toch wel vaak 3D heli's met een 120 graden systeem. Of je ziet erg vaak dat upgrades ineens 120 graden zijn. Dus dan zal het in mijn ogen ook toegevoegde waarde hebben.

Harmpy35 zei:
Of je ziet erg vaak dat upgrades ineens 120 graden zijn. Dus dan zal het in mijn ogen ook toegevoegde waarde hebben.

Volgens mij is deze zgn. upgrade een makkelijke manier om je, voor de zoveelste keer gesloopte/gecrashte 8O heli zelf te kunnen repareren. Van wat "troep"dat je nog hebt liggen bouw je iets in elkaar, waar je simpel de drie servo's tegenaan plakt zonder hevels en mechanische mixconstructies. De zender (electronica) doet de rest 8).

Even een vraagje? Ben je beginnend helivlieger? En zo ja (want dat vermoeden heb ik), neem dan van een beginner aan dat, ongeacht welke heli je koopt, het ding al tien keer in puin heeft gelegen voor je ook maar aan 3D toekomt :wink: . (En zeker als je het jezelf wilt aanleren :roll: ).

Dus zoek geen heli die goed 3D'en kan, maar zoek één waar je makkelijk en goedkoop de onderdelen bij kan krijgen (of zelf maken, want dat is ook leuk en onderdeel van deze hobby :D ). En dan is de "oude vertrouwde"T-rex nog niet eens zo'n raar alternatief (3 setjes bladen). Besteed dan het bespaarde geld weer aan landingsgestelletjes, staartbladen, servotandwielen, een goede HH-gyro en misschien een simulator.

Succes en Groetjes...(laat je niet ontmoedigen) :D

harmen.
het maakt op zich kwa aanstuuring wijnig uit. alleen zul je met ccpm 120 graden en 90 graden 4 punts aanstuuring mischien iets lichter uit komen.
Dan bij mechaniese mixing zo als op de standaard raptor.
waar door de heli sneller zal willen rollen en nicken.
het zelfde heben we bij onze piccolo's maak ze lichter en ze worden minder stabiel.
Dus kun je er actiefer mee vliegen.
je moet altijd op zoek naar het balance waneer heb je hem te licht,waneer exact goed en waneer te zwaar.
het is het zelfde als bij de knuffels en shocky's.

Overgang naar ccpm is ook maar een verlies van enkele grammen,wat voor een beginner de reactiegevoeligheid(amaai,is eruit) :? sneller maakt.
niet goed..als je nog nt kan vliegen..
Het is idd zo dat je de prijs van de heli x2 moet rekenen rekenen eer je kan hoveren zonder problemen..wel een geluk dat de wisselstukken van de t-rex nt te duur zijn..je moet toch dit budget voorzien..
Hang er in het begin in elk geval nt teveel geld aan.
Er staan er al genoeg tweedehands heli's tekoop omdat men geen geduld heeft,en men denkt"ik zal dit wel kunnen in een korte periode"

ik zou beginnen met een fp carbooon,of fp hummingbird.
:roll:

Hey bedankt alvast!

@Aaalie,

Ik kan helivliegen en ben opzoek naar een opvolger waar ik weer even mee vooruit kan. Ik hoef dus het helivliegen niet meer te leren met de Trex (wennen). En aangezien nu de nieuwe verzies Trexjes geleverd kunnen worden zowel als 3punts of met 4punts aansturing wil ik nu het beste, dat is simpel. Aangezien de onderdelen ook even duur zijn voor beide verzies maakt dat dus ook niet veel uit. Een goede giro komt er wel, en een simulator ook wel, daar hoe ik geen oude vertrouwde Trex met 3 sets bladen voor te kopen.

@Marco,

Hoi,
Nee gewicht zal op ongeveer hetzelfde uitkomen, dat maakt weinig verschil uit. Het gaat mij om wat gewoon beter stuurt.

@javan,

De ccpm verzie is even duur als de HDE verzie, ik kan hoveren rondvliegen nose-in ect. dus wil ik nu graag een heli die wat meer toelaat.

Dus ongeacht de prijs, en je kunt al helivliegen, wat stuurt nu het beste :?: ( T-rex HDE 4 punts of T-rex CDE 3 punts)

harmen als het gewicht het zelfde blijft stuurd het niets beter.
het enige plus punt dan van ccpm is dat als je crasht je minder parts hoefd te kopen

Hey Harmen,

In dat geval kan ik volmondig toegeven...: De driepuntsaansturing i.c.m. met een stijf frame is héél veel directer. De t-rex doet "gewoon"precies wat je zegt. Traag reageren kent ie niet, dat wat jij stuurt voert ie onmiddelijk uit.
De conventionele t-rex voelde qua besturing een beetje trager aan, zeg maar ietsje slapper (beetje lastig uit te leggen). Orgineel vloog ie overigens erg goed, voor het (uiteindelijk noodzakelijke :wink: ) ombouwen had ik zelfs het idee dat ie orgineel zo goed stuurt dat een ombouw helemaal niets daaraan kon toevoegen.
Echter met de twee nieuwe versies uit jouw berichtjes heb ik geen ervaring.

Succes en groetjes A.

Zow bedankt guys,

Aaalie, bedankt voor je zeer verduidelijkende andwoord!

Unuh Marco, je hebt helemaal gelijk wat betrefd die spare parts. Op de deze pagina vind ik trouwens ook dat het CCPM systeem er stukken stabieler en veiliger uitziet dan het HDE systeem van de Trex. Beina overal PUSH PULL systemen, dus mocht er een stangetje knappen.....

Kijk maar eens op deze links voor meer info:

Voor de CCPM CDE verzie, XL trex (is nog niet te koop):
http://www.mfis.net/microflight/shop/product_info.php/products_id/204

Voor de HDE verzie, XL trex (is nog niet te koop):
http://www.mfis.net/microflight/shop/product_info.php/products_id/203

Kijk maar eens naar de detailplaatjes. Wat mij trouwens wel aanspreekt is de dubbele doorlopende flybar. Ik denk dat dit een stuk stabieler en sterker is. (vervangen van die onderdelen doen ze natuurlijk niet zonder doel of verbetering) Tevens hebben de XL verzies ook op de servo hevels kogelgewrichten zitten. Het schijnt dat het hele systeem weer een stuk stabieler is gemaakt. Tevens had ik gelezen dat de orginele flybar vaak werd geupgrade om de speling weg te halen. De flybar bij de XL verzie heeft koperen bussen, en dus meteen de upgrade.
De heli's zijn nog wel iets duurder dan de vorige Trex, maar dit maakt mij weinig uit als je dan zelf je flybar enzo niet meer hoeft uit te gaan zitten boren om de speling weg te halen met koperbusjes.

he harmen.
als je er eentje koopt maak dan ff een gedetaileerde bouw verslag want je ziet aleen de ccpm manier bij de ccpm cde wat zeer lijkt op een mccpm maar dat kan ik fout zien.
plus dat ik vind dat al die hevels overmatig gewicht zijn bij ccpm
het mooiste zou zijn in mijn gedachten gewoon de servo's direct via een ballink op de swash.
Net zo als bij de piccolo op rol en nick.
en bij de piccolo cp op alles.
wat betreft de flybar arms geef ik je gelijk beter dat systeem

Ja die flybar arms lopen inderdaad door, dat staat mij toch ook wel aan. De orginele flybar arms zijn in mijn ogen net wat minder starr en sterk. Een doorlopende flybar geeft natuurlijk weer die dubbele zekerheid, en een dubbele aansturing. Tevens kan er haast geen speling ontstaan tussen de 2 kanten van de flybar.

Wat houd een MCCPM systeem ipv een CCPM systeem in? Er staat wel gewoon CCPM. Hoewel het natuurlijk anders kan zijn. Ik geef je gelijk wat betrefd de servo's Marco! Ik denk dat ze gekozen hebben voor deze optie om het frame niet al te veel af te laten wijken van de orginele trex. Tevens is het frame best breed en daardoor lekker stijf. Ik denk dat ze ook weinig ruimte hadden voor die servo's op een andere plaats. Dan krijg je wel een brede heli. En tevens vind ik dit systeem er erg mooi en sterk uitzien, dus tjah.

ENuh als ik de heli koop wil ik best een Bouw draadje posten. Ook eventueel met de afstellinggegevens enzo erbij.

En nu nog ff wachten totdat de CCPM XL verzie komt :wink:
( Je kunt ze al wel kopen op een andere site als complete kit met zender en alles erop en eraan. Maar dus geen losse bouwkit.)

kijk hier is i dan de ccpmxl.
normal_Align_ccpm6%7E0.jpg

zie ook link { t-rex xl kompleet met bling van align}

Align levert ook tuningsdelen :lol: .

De aansturing van de rotorkop (swashplate) is namelijk ook direct, en niet orgineel zoals align dat normaal doet.

Back