cdrom BL aerohawk

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door aviador, 6 nov 2006.

  1. aviador

    aviador Guest

    Ik wil mijn aerohawk motoriseren met een Cdrom motor,
    Nu kan ik die natuurlijk op verschillende manieren wikkelen.
    De cdrom onderdelen heb ik hier besteld.
    Mijn doel is zo lang mogelijk hoveren met een zo licht mogelijke heli,
    Nu is mijn vraag dus hoe ik hem moet wikkelen.
    De volgende gegevens heb ik al gevonden van mensen die hun aerohawk met een cdrom vliegen:

    1:
    20x5 mm stator
    12 5x5x1 mm N45 magnet poles
    12 turns Y of 0,4 mm wire.

    2:
    26 awg
    12 magnets,
    14 turns Delta

    3:
    28 awg
    6 magnets
    20 turns Wye

    4:
    20mm stator
    ? magnets
    11turns Y 0.45mm² wire

    alvast bedankt,
    grt oscar.
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    las net dat 26AWG 0.4mm is. stomme AWG-zooi...

    wikkelschema:
    http://www.powercroco.de/Wickelschema.html

    Powerschnurrzbausatz von CNC-Modellsport
    http://www.powercroco.de/9N12P227bausatz.html

    http://www.powercroco.de/9N12P22704.html

    Ligt ff aan je tandwiel dat je wilt gebruiken (of andersom), maar het lijkt me dat 12 magneetPOLEN zowieso goed is en dan ±`11/12 windingen met 0.6 draad. In ieder geval zo dik mogelijk draad als je heb. Ster geschakeld dan hè!

    Met 0.4mm draad (diameters meet ik) krijg je er wel 18 windingen om als het goed is.
    deze kan je eerst in ster proberen en eventueel later omsolderen naar delta mocht het niet sterk genoeg zijn.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Behalve AWG is er ook nog SWG en nog een derde ?WG. Goed opletten dus.
     
  4. aviador

    aviador Guest

    bedankt sietse en ron,

    ik wil best graag een beetje een groot tandwiel gebruiken, dat geeft zo min mogelijk herrie.
    zou 13t mogelijk zijn? zal wel delta dan moeten, maar heeft dit ook nog effect op de effientie? (las ooit ergens dat meer kv ook een hoger rendement betekende....)
    maar ik denk dat als ik het setje ontvang ik zo veel mogelijk (moet er natuurlijk nog wel netjes uitzien) ga wikkelen in delta, en dan met verschillende tandwielen ga exprimenteren. tenzijn iemand natuurlijk roept dat ster véél beter is? javascript:emoticon(':wink:')
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kv zegt niets over rendement.
     
  6. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Staat volgens mij ook ergens een onderzoek naar het verschil tussen ster en delta op powercroco. Ik dacht dat ze elkaar niet veel ontlopen, maar dat bij wat langer continu draaien de Ster versie iets minder warm werd en misschien ook iets minder verbruikte.

    Bij zelfde KV kan je bij Ster natuurlijk een stuk dikker draad gebruiken (zie omrekentabel powercroco.de). Dikker draad is wel efficienter, vooral als er meer amps doorheen gaan.

    Watvoor draad zit heb je?
     
  7. aviador

    aviador Guest

    ik heb het setje binnen!
    ben nu bezig met de bel van magneten te voorzien. wat een frustrerent *** werk zeg :oops: helaas is 1 van de 12 magneetjes gebroken toen hij op een ander magneetje vloog. de stator heeft 9 ankers, horen er dan ook geen 9 magneten in de bel? of gaat het ook met 11 magneeten?
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    12 magneetpolen voor 9 statorpolen, niets meer en niets minder. Magneetdelen gewoon weer aan elkaar lijmen als je niet te veel stukjes kwijt bent. Wel ervoor zorgen dat de breukvlakken weer alleem luchtdicht afgesloten worden, anders wordt je magneet pap t.g.v. vocht in de lucht.

    Voor het lijmen van magneten in de ring:
    www.solcon.nl/gjkool
    -> "Schematics, drawings, hints, theory" (Nederlandse vlag klikken)
     
  9. aviador

    aviador Guest

    het magneetje is netjes in 3 stukken, ik krijg ze wel met veel moeite recht op elkaar maar met CA ertussen blijven ze daarna niet echt meer zitten. zij hier tips voor? op een metalen plaat leggen ofzo? i weet anders echt niet hoe je die magneetjes weer op elkaar moet lijmen.
     
  10. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey,

    Als eerste het gebroken magneetje in de bel lijmen. Daarna de overige. Het gebroken magneetje merk je niets van voor de loop en vermogen van de motor.

    Succes.
     
  11. aviador

    aviador Guest

    bedankt aldert, lukt alleen nog steeds niet echt om de magneet te lijmen.

    ik ben trouwens ook begonnen met het wikkelen, jet draad is best dik, en meer dan 7 windingen krijg ik er niet op.
    zal ik maar delta doen? met ster krijg ik een veel te hoog toerig motortje denk ik.
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Nee, omgekeert. Ster moet je juist doen met weinig wikkelingen.

    delta geeft 3x zo veel toeren, maar zuipt ook 3x zo veel. Is bij 7 windingen ECHT geen plek meer trouwens?
    Watvoor draad heb je?, want je weet toch dat je ook heen en weer kan hè? Dus tot je eigenlijk net niet meer tussen de tandjes door kan kijken.
     

  13. tis niet 3* zo snel...tis vierkantswortel 3...ongeveer 1.7 keer zo snel en 1.7 keer meer stroom verbuik.
     
  14. aviador

    aviador Guest

    oops, ik bedoelde ster ipv delta ja.
    op deze manier krijg ik er niet meer op, maar wat bedoel je met heen en weer sietse?

    [​IMG]

    ps. ik wikkel volgens Dit schema.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zoals gezegd, delta heeft een Kv die een factor wortel(3) hoger ligt dan ster. Bij eenzelfde spanning zal een delta-motor wortel(3) keer sneller (willen) lopen. Benodigd mechanisch vermogen voor de prop is evenredig met (toerental)[sup:8c6ffb88bc]3[/sup:8c6ffb88bc]. Het ingaande, elektrische, vermogen is spanning*stroom (we laten efficiëntie en ander effecten even buiten beschouwing). De spanning is hetzelfde gebleven, dus de vermogenstoename kan alleen door een toename van de stroom plaatsvinden. De stroom wordt dus een factor ((wortel(3))[sup:8c6ffb88bc]3[/sup:8c6ffb88bc]= 3* wortel(3). Door overschakelen van ster naar driehoek zal de stroom toenemen met een factor 5,2 , ervan uitgaande dat voor de rest alles onveranderd blijft (wikkelingen, spanning, magneten, prop).


    Methods for packing/winding more copper. Somige methoden gaan tikkie ver, David Theunissen heeft er bijna een proefschrift over geschreven ;)
    www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=401641
    www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=381117
    www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=400958

    Alle motoren waarbij de verhouding tussen statorpolen en magnetpolen 3:2 (toeren) of 3:4 (koppel) is, moeten ABCABCABC... gewikkeld worden. Ik vind bij jou link de tekeningen niet superduidelijk. Ralph Okon's site is duidelijker:
    http://www.powercroco.de/schemamodus.html &
    http://www.powercroco.de/Wickelschema.html

    Magneten inlijmen:
    http://www.powercroco.de/Magneteinbau.html

    www.powercroco.de dient men van buiten te leren :D

    Als het aantal statorpolen gelijk is aan het aantal magneetpolen, zal een motor nooit lopen (en als hij het wel deed, zou er gruwelijk veel 'cogging optreden.

    Afgezien wat ik reeds eerder schreef (12 of 6 magneten), het aantal magneetpolen moet/zal sowieso altijd even zijn.
     
  16. aviador

    aviador Guest

    super bedankt voor alle info ron en sietse!
    sietse legde mij net uit dat je dus ook 2 of meerdere keren heen en weer op een tandje kan, kun heb ik totaal per tand 12 wikkelingen!
    hier de foto's van het ''project'':
    [​IMG]
    hier nog 1 fase 7 wikkelingen

    [​IMG]
    hier ook 1 fase maar dan 12 wikkelingen

    [​IMG]
    2 fases, past echt maar NÉT!

    [​IMG]
    en hier helemaal compleet :D

    uitgaande :roll: dat er geen fouten in de statot zit, moet ik alleen nog het magneetje lijmen, en ze allemaal in de bel doen :D
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Netjes :)
    Bovenin heb je nog ruimte voor 1 (2?) wikkeling per tand, indien nodig.
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    netjes,
    DAT bedoelde ik met heen en weer wikkelen :).

    (voor de anderen, ik zat tegelijkertijd op msn met oscar bij het wikkelen :) ).

    Was idd wortel 3. Worteltje vergeten en dat terwijl het bijna sinterklaas is!
    Goede hulp weer hier :)
     
  19. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey,

    Je hebt ruimte over jôh! Ik zie véél lucht. Je hoeft niet persé keurig netjes de windingen over de gehele tand te wikkelen, één of twee extra aan het einde van de tand is ook een winding.
    Over het algemeen is het wel zo, hoe netter, hoe meer koper je erop krijgt. En hoe netter, hoe korter je draad op hetzelfde aantal windingen (hoe korter hoe minder weerstand dus hoe beter). Maar het hoeft niet supernetjes om toch goed te werken.

    Het ziet er trouwens wel goed uit, gewoon proberen zo, dit moet wel goed kunnen draaien.


    Succes, greetz Aldert
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wortel (3) onthouden en die grote factor vijf in stroom indien ster -> delta.
     

Deel Deze Pagina