CE certificaat

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 2 jan 2011.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    [​IMG]


    Zoals je hierboven kunt zien, is de CE markering gewoon een echte.

    Waar plotterwelt zijn merkwaardige idee vandaan haalt dat als iets niet in het DE warenhuis te koop is, het meteen geen CE markering hééft vraag ik mij echt af. HobbyKing kan de voorraad al niet bijbenen, nog meer producten op nóg meer plaatsen zit ongetwijfeld in de planning, maar daar zijn ze nog niet klaar voor. Dan gaan ze ten onder aan het eigen succes.

    Bij de populairdere producten moet je nu al gauw een maand wachten.

    Overigens kun je HobbyKing gewoon een mailtje sturen met de vraag of ze de CE markering willen bevestigen. Gezien de bovenstaande foto zou het mij verbazen wanneer ze niet met tenminste een antwoord zouden komen.

    Ik denk dan ook dat mensen echt een beetje te achterdochtig zijn, al ben ik mij er geheel van bewust dat er ook veel Chinees spul op de markt gebracht is geweest met nep CE markering. Dat is wel veelal van dat kermis spul, prularie waar geen hond naar kraait als het CE niet echt is.

    Bij zendapparatuur kan HK het zich niet permiteren om zichzelf buiten de Europese markt te plaatsen met nep CE, dus ik geloof er geen snars van dat die CE markering 'nep moet zijn'.

    Overigens staat die CE markering ook gewoon op foto's op de HK website op de doos, op de ontvanger en op de zendmodule, dus je had het al kunnen weten. In diezelfde doos heb ik ook mijn zenders mogen ontvangen.

    Leuke bluf, maar je kraamt echt onzin uit.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2011
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Een CE tekentje zegt niets, kom met officiele certificaten om ons op andere gedachtes te brengen en tot zover heeft nog niemand iets kunnen aantonen.
     
  4. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Ik wacht op antwoord van HobbyKing, eens zien hoe zij reageren. Maar in feite ben ik het volledig eens met je opmerking dat een tekentje opzich niets zegt. Even zo goed als dat de praktijk naar mijn idee, waarin de zenders echt prima blijken te functioneren heel veel meer zegt. Overigens lijkt het controleren van solderingen misschien overdreven, maar daar blijkt toch al uit dat een gezonde dosis skepsis weldegelijk aanwezig is. Als je weet dat de qualiteitscontrole mogelijk niet zo best is, dan moet je ook je kop niet in het zand willen steken, maar goed dat is misschien meer off topic.

    In feite zegt een certificaat ook net zo min wat, want wanneer dat niet gesteund wordt door de praktijk dan betekent dat net zo min wat goeds voor de consument. Let wel, een CE markering is niets meer of minder dan een claim van een fabrikant dat het product voldoet aan de Europese eisen die gelden voor dat type product.

    De aansprakelijkheid van de consument is daarbij vaak sowieso veel groter dan dat van de fabrikant; niet voor niets wordt er vaak gewaarschuwd dat men het product alleen in 'veilige context' moet gebruiken e.d.



    Maar in ieder geval is nu hopelijk de onzin uit de wereld dat het tekentje nep zou zijn of er niet op zou zitten o.i.d.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2011
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    En wat is het verschil tussen een echte en een nep CE-markering?

    Dat is jouw verklaring. Anderen zullen denken/zeggen dat ze (nog) geen echte CE-markering hebben gekregen en er daarom voor kiezen deze producten alleen vanuit Azie te leveren (omdat degene die het dan koopt zelf importeur is en dus ook zelf verantwoordelijk voor de CE-certificering)

    Ik denk dat veel mensen kunnen beamen dat Chinezen het soms niet zo nauw nemen met wetten en regels als de omzet in het geding komt. (denk aan kinderspeelgoed met loodhoudende verf, poedermelk met melamine, giftige stucpleister etc.) Dus een beetje rommelen met fake CE-markeringen zal ook niet echt een belemmering zijn.

    Het is dan ook wel tegenstrijdig dat, als er al een dependance in Europa is, producten die blijkbaar erg gewild zijn daar niet verkrijgbaar zijn.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2011
  6. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    ik heb ook een beetje research gedaan en ontdekt dat de 'turnigy 9x' eigenlijk een 'gerebrande' Flysky FS-TH9 zender is. Al deze 9X zenders (zoals bijv. van iMax, Eurgle en Turnigy) zijn 'gerebrande' Flysky zenders.

    hier het officiele CE certificaat uitgegeven door het 'bundesnetzargentur' (en deze zijn niet de eerste de beste)

    link:
    http://www.flysky-cn.com/Certificate/FS-TH9X.jpg

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jan 2011
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Elke zender moet een eigene certifikaat hebben .

    Dat moet of bij de zender zitten als je hem koopt of te downloaden zijn op de site van de fabriekant of importeur .
    Van Robbe staan ze bv. ter beschikking voor elke zender op de site.

    Een van een ander merk te laten zien heeft helemaal geen betekenis .

    Mvg Johan
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Enkele commentaarregels hierbij:

    - het document betreft de FlySky FS-TH9X. Dit certificaat geldt dus niet voor andere merken of typen. Ook al zijn dit dezelfde, deze moeten hun eigen CE hebben.
    - het document is niet uitgegeven door het Bundesnetzagentur. Er staat op, dat het keuringsinstituut met identificatienummer 678 is aangewezen als Notified Body door de Bundesnetzagentur. Dit instituut heeft dit document opgemaakt en vermeldt in wiens opdracht dit is gedaan. Dit is eigenlijk nog belangrijker informatie.
    - op het document staat ook volgens welke Europese directieven het apparaat is gekeurd. Die zijn niet goed leesbaar, maar erboven staat wel dat het als Short Range Device (SRD) is getest. Dat is tabel 1 van de brochure 'Vergunningsvrije Toepassing' van Agentschap Telecom. Zie de faq: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
    - SRD devices hebben een maximaal vermogen van 10 mW e.i.r.p. en worden vaak gekeurd door dit instituut. Je vindt het nummer 678 dan ook op veel coaxiaal heli'tje en op zenders voor automodellen.
    - Breedband datasystemen (max. 100 mW e.i.r.p.), waaronder vliegzenders ressorteren wordt meestal gekeurd door de notified bodies 681 en 682.

    Als toevoeging:
    Om het produkt vervolgens op de markt te mogen brengen moet een importeur/fabrikant/vertegenwoordiging-van-de-fabrikant ook nog een conformiteitsverklaring opmaken en bij het apparaat voegen. Dit maakt hem daarmee produkt- en CE-aansprakelijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  9. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    Dit is natuurlijk weer eens een uitspraak die jezelf hebt verzonnen. ik heb eens op de site van bijv. spektrum gegeken en kan daar ook geen ce verklaring vinden. :rolleyes:
     
  10. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ze moeten hoe dan ook beschikbaar zijn en sterker nog je bent zelf verantwoordelijk ze beschikbaar te hebben bij controle.

    hoe en wat de fabrikant ze beschikbaar moet stellen zal ik niet weten maar ze moeten er zijn.

    Flysky is zover ik weet de fabrikant achter de meeste turnigy hobbyking zenders.
    Echter heeft flysky dus wel de CE certificaat gemaakt of deze correct is heb ik geen kaas van gegeten maar ze hebben er 1 opgesteld.

    Hobbyking/turnigy hebben de zenders ingekocht maar hierbij kennelijk geen ce certificaat.

    Ook is hobbyking/turnigy niet verantwoordelijk als jij het in hongkong besteld.
    Bestel je het in hun warenhuis in DE zijn ze hier wel voor verantwoordelijk.

    Buiten de EU kopen maakt je importeur.
     
  11. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    @corrien
    zo te zien heb je er echt wel verstand van.

    maar je moet toch met me eens zijn, dat we het voor de 'turnigy 9x - v2' gewoon niet weten of deze nu wel of niet een CE merk heeft?

    wanneer deze verklaring niet op de site van HK staat of omdat de zender niet rechtstreeks in het DE-warehouse wordt verkocht kan toch geen bewijs zijn dat deze geen geldig CE merk heeft.

    nogmaals. ik zeg niet dat deze zender wel een CE merk heeft en ik zeg ook niet dat deze zender geen geldig CE merk heeft. Gewoonweg omdat we het niet weten.......
     
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Verzinnen doe ik hier niks .
    Door de ombouw van penplotters naar snijplotters (van daar nog de naam plotterwelt) hat ik zelf er mee te maken .
    Mocht ook alleen maar bepaalde produkten gebruiken anders moesten de plotters nieuw gekeurd worden .

    Ik heb de firma dicht gemaakt toen de china markt open ging en de plotters zonder CE gewoon voor een paar dollar door iedereen werden verkocht.

    En dat jij de certifikaten van spektrum niet vind is een teken dat je niet goed gekeken hebt.:D
    Ik vond ze anders wel bij de importeuren van de EU binnen een paar minuten.;)

    Mvg Johan
     
  13. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    begint aub niet weer over iets anders we hebben het niet over plottertjes
     
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Het gaat hier (weer) over slechts één zender en daar is een algemeen CE draadje niet voor bedoeld. Overigens is het bij zelfimport nauwelijk interessant om er over te discussiëren omdat je zelf toch eindverantwoordelijke blijft en er niet op terug kunt vallen.

    In een ander draadje heb ik al een zo compleet mogelijk beeld van CE-aspecten proberen te schetsen, samen met enkele verwijzingen. Ik had mezelf daarbij beloofd in dit draadje daaraan slechts één posting te wijden, maar dit is dus al bij voorbaat mislukt (;)):

     
  15. fpvflyer

    fpvflyer Guest

    ik ben meer benieuwd op het antwoord van corrien, want zo te zien heeft hij er verstand van

    bij nader inzien: ik 'un-abboneer' me van dit topic, want het gaat weer dezelfde kant op zoals:
    turnigy-9x-9ch-transmitter-w-module-8ch-receiver
    waar de mod uit alle ellende maar een slotje op heeft moeten doen.
    en om te voorkomen dat ik straks mede-oorzaker ben dat dit hier ook gebeurd, laat ik het bij deze afweten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je was te snel ;). Mijn reaktie staat er al. Als zo'n zelfgeïmporteerde zender een CE-markering heeft zit er gegarandeerd ook een document bij, anders kun je m.i. bij de douane niet aantonen dat je het (voor zelfgebruik!) mag invoeren. Trouwens, als eigenaar weet je natuurlijk zelf wat je aan documentatie hebt. Dat zo'n zender bij de Europese vestiging van dezelfde firma niet te koop is geeft natuurlijk te denken, als is het alleen maar omdat dat lucratiever is. Overigens hadden we het al eens over het DE Warehouse en hun perikelen met de Europese regels. Daarover moet ergens een draadje te vinden zijn, dus dat hoeft niet hier.
     
  17. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Dit is wat Agentschap Telecom er over zegt op hun website die speciaal over dit onderwerp gaat: Agentschap Telecom heeft alle informatie die u nodig heeft voordat u apparatuur koopt.

    Over kopen in het buitenland:
    En over kopen via Internet:
    Dit is eigenlijk wel zo'n beetje alles wat voor een gewone consument van belang is betreffende dit onderwerp.

    Iemand die voor eigen hobbygebruik bij HK een Turnigy 9X of FRSKy of Assan of wat voor setje dan ook koopt hoeft zich, mits er CE op staat, nergens zorgen over te maken.
     
  18. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dit zijn adviezen, geen regels. Je kunt er geen rechten aan ontlenen, hooguit aantonen dat je tegoedertrouw bent geweest. De tekstzetting in zo'n regel als: De gebruiksaanwijzing van de apparatuur zou alle beperkingen aan moeten geven geeft al aan, dat je er niet 100% op kunt vertrouwen dat de fabrikant juiste informatie geeft.

    Een goed voorbeeld zijn de zenders, die voor de Amerikaanse markt bestemd waren, een CE-kenmerk op de zender hadden en het in Amerika toegestane vermogen voor DSSS afstraalden. Het laatste is in overtreding met de Europese regels. Het was/is uiteraard een fout van de fabrikant en je bent zelf vermoedelijk tegoedertrouw geweest. Nu kun je in dit geval bij gelazer de fabrikant aansprakelijk stellen omdat deze een vestiging in Europa heeft, maar wat doe je als dit niet zo is? Je kunt bijv. bij een Aziatische fabrikant wel proberen deze aan te spreken, maar dat lukt je niet via een Europese rechter.

    Dat je je nergens zorgen over hoeft te maken is dan ook een eigen interpretatie. Vanwege gebrek aan handhaving kun je hooguit beweren, dat je je voor 99,9% zeker geen zorgen hoeft te maken. Dat er nog steeds vanuit België meldingen komen van inbeslagnames van zenders zegt echter het tegengestelde. De regels zijn daar voor onze zenders toch precies dezelfde als hier (lidstaten mogen afwijken van Europese richtlijnen), alleen de handhaving is anders.

    Overigens kun je hier je vragen stellen: Alle ins en outs van wetgeving en normen
     
  19. BigBoat

    BigBoat Guest

    CE op de spullen van HobbyKing betekend China Export, niks fake dus.
     
  20. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Nee hoor, dat is aan de fabrikant, zoals na te lezen is in de Europese regelgeving.

    Wanneer een persoon een product uit het buitenland importeerd geldt nog steeds dat er een bepaalde wettelijke bescherming bestaat voor wat betreft misleiding.

    Als deze Turnigy 9x zender geen écht CE markering zou hebben, dan zijn we zowel als consument als individuele importeur misleid geweest.

    Het is dan ook een beetje onzin om zo'n ongegronde angst te hebben voor wat betreft de aansprakelijkheid.

    Persoonlijk lijkt het mij echter voor zich spreken dat het gaat om het functioneren van de zender. Alleen al de kans dat je zender in beslag genomen wordt, is zodanig nihil dat je je echt alleen maar druk moet maken over hoe veilig een dergelijke zender in de praktijk zal zijn.

    Daarover kan ik slechts 1 ding zeggen en dat is dat mijn Turnigy 9x zenders in al die maanden dat ik ze gebruikt heb nooit ook maar een verschijnsel van storing hebben vertoond en dat ze nog steeds goed werken.

    Gezien de wat beruchte qualiteitscontrole kan ik je dat slechts meedelen uit eigen ervaring. Maar ook bij deze producten kun je constateren dat men al lang ontdekt heeft dat een net iets betere qualiteitscontrole (bijv. door HobbyKing zelf of de 'fabrikant' Turnigy/FrSky etc.), zorgt voor een grotere verkoop en omzet!

    Het betekent géén China Export. Die markering heeft ook gewoon dezelfde eigenschappen als de echte CE markering.

    Nee, het geeft slechts aan dat de verantwoordelijkheid van de fabrikant relatief is aan het gebruik van het product. Het is dan ook een gedeelde verantwoordelijkheid en dat geldt voor ieder merk of product.

    In feite moet een fabrikant gewoon voldoen aan de regels en dat aangeven middels die markering. Een consument daarentegen moet het product gebruiken zoals het bedoeld is en heeft tot op een zeker punt óók de verantwoordelijkheid producten te gebruiken die binnen de norm vallen van het land waar ze het product gebruiken.

    Echter is het wel redelijk vergezocht te vinden dat ómdat het product uit China komt, dus wel niet zal voldoen aan de geclaimde CE markering en alles wat daar bij komt kijken.

    Als ik eerlijk ben mag je dat wel eens bewijzen, in de plaats van alsmaar doelloos aan te blijven vallen! :rolleyes:

    Maar in feite beweer ik ook niet veel minder dan dat ik als klant zijnde ter goedertrouw er vanuit kan gaan gezien de markering die weldegelijk aanwezig is, dat het product gewoon zal voldoen aan de Europese regels. Of op enig punt binnen meer specifieke lokale regels (bijv. Nederlandse bepalingen) het product wel of niet conform de afspraken werkt, valt voor de meesten mensen toch niet zondermeer te achterhalen.

    Dat is dan ook exact waarom in praktijk de fabrikant meestal de klos is bij schade en of misleiding en niet de consument.

    Het hele idee dat je als persoonlijke en individuele importeur in een andere categorie valt is achterhaald, niet in de laatste plaats omdat import voor eigen gebruik toch écht wat anders is dan het op de markt brengen van een product in Nederland!

    Ook voldoet die Turnigy 9x v2 zender op andere punten aan de Nederlandse en Europese regels, zie bijvoorbeeld de vuilnisbak markering; http://www.nvmp.nl/assets/files/pdf/Deelnemerschap/Markering%20en%20identificatie.pdf

    Dus zelfs al zou de zender geïmporteerd worden, dan nog zou dat naar mijn idee binnen de regels moeten vallen. Wederom, is hier nog altijd niet aangetoond dat de zender NIET aan de CE markering en bijbehorende regels voldoet... dus de discussie is ergens een beetje té veel speculatie en skepsis als je het mij vraagt.

    bron: http://en.wikipedia.org/wiki/CE_mark

    Kijk ook op wikipedia nog eens naar de afstand en vergelijk het met de Turnigy 9x v2 foto. Die CE markering is echt wel echt met de juiste afstanden etc.

     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2011

Deel Deze Pagina