Cel 1 blijft achter

Er valt mij iets op tijdens het laden van mijn lipo’s en weet ff niet wat ik er mee moet.
Ik heb 2 verschillende merken nieuwe lipo accu’s 5000mA 6S/35C. te weten: 1x gensace & 1x Turnigy’s Nano. Na een tijdje vliegen met de heli zijn beide accu’s redelijk leeg.
Na elke vlucht check ik de restlading van elke cel vd beide lipo’s
Wat mij opvalt is dat Cel 1 een flink stuk lager is in volt en in % dan de volgende 5 cellen welke wel vrijwel dezelfde spanning hebben. Zie foto 1 & 2.

full
full


Vervolgens zet ik de lipo op de lader in de ballancer mode. Hier wordt nogmaals op de display vd lader bevestigd dat Cel 1 een lagere reststroom heeft als de overige cellen. Zie foto 3

full


Dit geldt voor beide Lipo’s. Nadat de lipo’s redelijk vol zijn (±4,2 volt ± 98%) zie ik weer het verschil tussen Cel 1 en de overige cellen. Cel 1 komt niet in de buurt van 4.1 Volt, terwijl de andere cellen netjes tegen de 4.19Volt aanzitten? Foto 4.
full


Uit na kontrolle met de lipo tester wordt wederom bevestigd dat Cel 1 veel lager geladen is dan de andere cellen Zie foto 5 & 6.

full


full


Wat kan hier aan de hand zijn? Iemand raad?
Lipo’s hebben nu 6 laad cycli erop zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gezien het bij twee lipo's optreedt, lijkt het mij dat je lader de eerste cel tijdens het balanceren niet helemaal goed vol laadt. Je zou eens kunnen kijken of een andere lader je accu wel gebalanceerd vol krijgt.
 
Dat is i.d.d.een on acceptabel verschil.
De lader geeft dat aan en de lipo tester ook dus er is wel een correcte meting.
De lipo kan defect zijn maar dan zou de andere lipo goed moeten zijn.
Dan is er de mogelijkheid dat de lader die ene cel niet goed laad.
Hij zou moeten balanceren tot de cellen gelijk zijn of stopt hij met laden zonder de cellen gelijk te trekken.
De lipos op een andere lader laden zou veel duidelijk kunnen maken dus misschien kan je er een lenen.;)
 
Ik had ook al het idee dat de lader iets niet goed doet en moet het derhalve eens proberen met een andere lader. Ik heb alleen de expertise niet om te kunnen beoordelen of het acceptabel is of niet, vandaar dit draadje.
De lader is dit jaar pas gekocht en hiermee ga ik dus even terug naar waar ik hem heb gekocht. Het zou natuurlijk beter zijn als ik even een andere lader had waarmee ik dit kon testen.
 
Vandaag met de lader naar de winkel (geschäft) gegaan van aankoop en daar dezelfde vraag neergelegd als hier. Als eerste zei de beste man. dat het best wel aan de 1e cel van de lipo's kon liggen.
Ik zei dat het wel heel erg toevallig was dat het 2 verschillende merken lipo's betrof welke dezelfde aanschafdatum met hetzelfde aantal ladingen en waarbij hetzelfde vertoond wordt. Daar stond hij niet van te kijken als dat zo was. Maar goed, hij heeft de lader in ontvangst genomen en zal mij over 2 weken terug bellen. Ben benieuwd.
Kan alleen nu ff geen 2 weken meer vliegen want mijn lipo's zijn leeg. Tja dat dan wel weer.
 
Zit er iets aangesloten op de balance lead tijdens het vliegen? Telemetrie of zo?
Ik gebruik zelf Quanum telemetrie, deze pakt volgens mij de voeding voor de tx van de eerste cel. Bij mij is de eerste cel dan ook altijd het leegst.
Als mijn lader dit verschil niet in 1 keer kan corrigeren laat ik hem nog een keer balanceren.
 
Meer dan duidelijk verhaal: cel nr 1 wordt niet goed meegenomen in het balanceer proces, de fout ligt zeker in de lader/balanceerder en niet in je accu's.
Goed dat je de cellen telkens nakijkt.
Ik hoop dat ze een fout in de lader gaan vinden. Ik zou in de tussentijd je accu's eens gaan laden bij een ander, dan weet je alvast zeker dat het niet aan je accu's ligt.

Steven
 
Nou vandaag maar eens langs gegaan op de zaak waar ik de Lipo lader had gekocht en terug had gebracht voor controle. De verkoper had me gezegd dat de lader ± 2 weken weg zou zijn. Het is nu onderhand meer dan 5 weken geleden en nog geen bericht ontvangen. Vandaag maar eens niet gebeld maar in het echt langs gegaan. Lader in kwestie was idd defect maar kon niet hersteld worden. Ook was er geen zelfde lader meer voorradig en stonden er zelfs een aantal in "Back-order" uiteindelijk kon ik mijn geld terug krijgen maar had ik daarvoor geen oplossing voor mijn lipo's. Omdat ik er toch was, heb ik maar een nieuwe lader aangeschaf. Het is de simprop electronic intelli-BiPower geworden.
Totaal geen idee wie of wat dit voor lader is. We zullen het zien, maar het aller belangrijkste is dat ik mn lipo's eerst maar eens ff ga balanceren.
Iedereen bedankt,
Jelle alias Fox.
 
Heb ik gevonden, hoop dat het werkt voor je.

"LiPo batterij: één cel wil niet laden, of blijft op een bepaalde spanning steken
Gepubliceerd op 17 juni 2013 door RCblog.nl in rubriek Algemeen, labels: lipo - 913 keer gelezen
Het overkomt iedereen wel eens: je loopt een Lithium-polymeer (LiPo) batterij tegen het lijf welke maar niet vol wil laden.
Een korte inspectie verraadt het probleem: de cellen zijn ernstig uit balans en één van de cellen blijft krampachtig op een bepaalde spanning steken.

Het resultaat is dat de balanslader de onwillige LiPo-cel niet naar de volgeladen 4,20 Volt krijgt, en in sommige gevallen de andere, goede cellen óver de 4,20 Volt duwt, om op één of andere manier de totale spanning van je LiPo pack op peil te krijgen.


Nu zijn er tongen die beweren dat tot 4,28 Volt per cel nog zou moeten kunnen, anderen zeggen dat 4,25 Volt nog prima is, maar hoe dan ook, gezond voor je LiPo is het niet, en bovendien wordt het spanningsverschil met de onwillige cel nog een stuk groter.

Gevaarlijker wordt het als je de LiPo in je RC auto/boot/helikopter/vliegtuig gaat gebruiken. De onwillige cel heeft een lagere spanning, de andere cel/cellen is/zijn rond de 4,20 Volt. Maar je RC-voertuig slurpt wel van de totale inhoud van je LiPo.
Oftewel, alle cellen worden even snel ontladen, en de onwillige cel is dus veel eerder leeg, met het gevaar dat hij snel onder de 3,0 Volt kan zakken, terwijl de rest van de cellen nog op spanning zijn. Eénmaal onder de 3,0 Volt, en het is naar alle waarschijnlijkheid definitief gedaan met de onwillige LiPo-cel.



Hier hebben we te maken met een 2-cellen (7,4 Volt) LiPo accu, waarvan cel 1 (C1) blijft steken
op 4,16 Volt, en de balanslader die de tweede cel (C2) krampachtig over de 4,20 Volt probeert te brengen.
Het pack is dus goed uit balans, met 0,07 Volt verschil.
Over het algemeen is maximaal 0,03 Volt ‘disbalance’ als toelaatbaar beschouwd.





In bovenstaand voorbeeld hebben we te maken met een 2-cellen LiPo pack die dit probleem vertoond.
Er zitten dus twee cellen in dit pack, en deze moeten door de balanslader worden volgeladen tot 4,20 Volt per cel voor 8,40 Volt totale, volgeladen batterijspanning.
Wanneer het balansladen compleet is, en beide cellen dus 4,20 Volt hebben bereikt, zal de computerlader gaan piepen, en je pack is dus volgeladen.

En dát is dus het probleem in bovenstaand voorbeeld, want cel 1 blijft steken op 4,16 Volt. De lader vertoont in zo’n situatie ook gewoon iets geks: cel 1 zakt voor een kort moment nog verder in (b.v. naar 4,12 Volt), en cel 2 geeft netjes 4,20 Volt aan. Maar enkele tellen later springt cell 1 dus weer naar 4,16 Volt, terwijl de lader cel 2 naar 4,23 Volt stuurt. En dat blijft zo maar heen en weer schommelen, terwijl de batterij nooit compleet volgeladen raakt.
Er zit dus gewoon een vast spanningsverschil tussen de cellen, welke de lader er tijdens het balansladen niet of nauwelijks uit krijgt.

Gek genoeg komt dit fenoneem vooral bij gloednieuwe LiPo accu’s voor. Je koopt een nieuwe LiPo, haalt hem uit de verpakking, controleert de spanning met b.v. een LiPo-tester of multimeter, en ziet dat alle cellen netjes rond de gewenste ‘opslag-spanning’ van 3,80 à 3,85 Volt liggen. Maar dan ga je voor het eerst laden en loop je dus tegen bovenstaand probleem aan…



Oplossing 1
De eerste oplossing om de onwillige cel toch op 4,20 Volt proberen te krijgen is door deze cel afzonderlijk te gaan laden.
Je LiPo-lader moet hiervoor over de mogelijkheid beschikken om 1-cel (3,7 Volt) LiPo’s te kunnen opladen, want het afzonderlijk laden van één cel uit een meercellige LiPo is natuurlijk gelijk aan het laden van een ééncellig pack.
Het laden van één afzonderlijke LiPo-cel doe je via de balansplug van je batterij. Je hebt een multimeter/spanningsmeter nodig om te bepalen welk aderpaar van de balansplug je nodig hebt om de onwillige cel te bereiken.







In bovenstaande afbeelding zie je een standaard JST-XH balansplug van een 3-cellen LiPo batterij.
De balansplug heeft een viertal draadjes die de batterij in gaan. Omdat een balanslader via deze balansplug de cellen kan balanceren, biedt elk aderpaar je dus toegang tot elke afzonderlijke cel in de LiPo.
Ader 1 en 4 (zwart en rood) geven je de totaalspanning (alle cellen in serie geschakeld) van het pack, oftewel hetzelfde als je via de grote batterijdraden van de LiPo krijgt.
De andere adertjes, zoals nummer 2 en 3 (geel en groen in bovenstaand plaatje), bieden toegang tot cel 2 van de batterij.

Gebruik zoals gezegd dus een multimeter/spanningsmeter om op deze manier de onwillige cel te vinden. De onwillige cel van de batterij in ons voorbeeld blijft steken op 4,16 Volt, terwijl cel 2 op 4,23 zit, dus het aderpaar welke als 4,16 Volt op de meter uitleest, is degene die je moet hebben.

Dan moet je beschikken over een laadkabel welke je in de kleine connector-openingen van de balansplug kunt steken.
Je hebt per type balansplug en per formaat (hoe meer cellen, uiteraard hoe groter de balansplug) vrijwel in elke hobbyshop een female-stekker te koop, en met het verwijderen van de onnodige draadjes kun je zo de juiste plug maken om de juiste cel te bereiken. Deze plug moet je dan aan het andere eind kunnen aansluiten op de laadpoorten van je balanslader.

Makkelijker is het om een kant en klare laadkabel voor een kleine stekker, bijvoorbeeld de JST-connector te gebruiken, en deze door te knippen. Klein stukje isolatie strippen, en de onthulde aders een beetje ‘twisten’ voor stevigheid.





Afgeknipte en gestripte JST-laadkabel.





De twee losse draadjes steek je vervolgens in de juiste openingen van de balansplug, om de onwillige cel te bereiken.
LET OP: Wees er 100% zeker van dat je de kabel correct aansluit om kortsluiting te voorkomen. Precies zoals je met de multimeter/spanningsmeter de onwillige cel hebt uitgemeten, precies zo sluit je het laadkabeltje aan op de balansplug. Het rode draadje gaat waar de rode pen van je meter zat, het zwarte draadje waar de zwarte pen van je meter zat.
Sluit de draadjes één voor één voorzichtig op de balansplug aan, en zorg er ook absoluut voor dat het ongeïsoleerde deel van de draadjes elkaar NIET aanraken, en dat ze ook wanneer aangesloten in de balansplug geen contact kunnen maken, met kortsluiting tot gevolg.







Hierboven een handige laadkabel met meerdere aansluitingen, waaronder ook een JST-stekker. Het kabeltje wat we gemaakt hebben kunnen we dus rechtstreeks in deze kabel steken.
Het maakt uiteraard niet uit welk type laadkabel je gebruikt, als je dus maar vanaf de balansplug (wat dunne kabeltjes vereist) naar de laadpoort van je balanslader komt.



LiPo batterij: één cel wil niet laden, of blijft op een bepaalde spanning steken

De kabeltjes aangesloten op cel 1 (zwart op zwart, rood op blauw) van een 2-cellen LiPo pack, via de balansplug.





Wanneer correct aangesloten, stel je je balanslader in op het laden van een 1-cel LiPo accu.
De maximale, acceptabele laadstroom door de dunne kabeltjes van de balansplug is ongeveer 2 Ampère. Gebruik dus zeker geen hogere laadstroom!
BELANGRIJK: Houdt tijdens het laden de celspanning nauwlettend in de gaten. Het is dus de bedoeling dat de onwillige cel in ons voorbeeld boven de 4,16 Volt uit gaat komen, en dat de maximaal te bereiken spanning niet voorbij de 4,20 Volt gaat.
Houdt ook zeker een oog op de LiPo-batterij zelf. Wordt deze te warm, en/of begint het pack te vervormen (zwellen), stop dan onmiddellijk het laden en breng de LiPo-batterij zo snel mogelijk naar een ‘veilige’, niet brandbare omgeving.



LiPo batterij: één cel wil niet laden, of blijft op een bepaalde spanning steken

De LiPo-lader bezig met het laden van één afzonderlijke LiPo-cel in ’1 cell LiPo charge mode’.





Als de cel in zijn eentje vervolgens netjes doorlaadt naar 4,20 Volt, dan ben je er dus in geslaagd om de cel apart vol te laden.
Nu kun je de hele batterij opnieuw aan de lader hangen, want met alle cellen nu in de buurt van 4,20 Volt, zal het niet lang moeten duren voordat het laden nu wel lukt. Geeft de lader aan dat het totale pack uiteindelijk vol is, dan is de ‘missie geslaagd’!

Het kan echter belangrijk zijn om de voormalig onwillige cel nog even in de gaten te houden. In een zeldzaam pechgeval heb je namelijk ‘gewoon’ te maken met een celdefect.
Laat je de volgeladen LiPo heel eventjes liggen, en leest die ene cel ineens weer significant minder uit dan 4,20 Volt, terwijl de andere cel/cellen nog netjes op spanning zijn? En zakt de spanning steeds verder in als je het pack nog wat langer laat liggen? Grote kans dat de onwillige cel een defecte onwillige cel is. In dat geval dien je aanspraak te maken op de fabrieksgarantie, indien aanwezig.



Oplossing 2
De tweede oplossing is een mogelijke oplossing, want het wil niet altijd werken, en niet al dit soort ladertjes werken op dezelfde manier.
Oplossing 2 is namelijk het gebruik van een kleine LiPo-lader die louter via de balanspoort kan laden. Deze kleine ladertjes zitten veelal bij middelgrote RC-helikopters of vliegtuigen, en ‘Ready To Run’ (RTR)-pakketten van b.v. RC-auto’s en boten.



LiPo batterij: één cel wil niet laden, of blijft op een bepaalde spanning steken



Deze kleine balansladers zie je vaak in een uitvoering die 2- en 3-cellen packs kunnen laden, en ze hebben vaak een zeer lage laadstroom van 800 tot 1000 mAh.
De Traxxas 2-3 cell LiPO Balance Charger (TRX2935) in bovenstaande afbeelding is een goed voorbeeld. Een 2-cellen en 3-cellen balansplug en een laadstroom van 800 mAh.
Dit type balanslader laadt elke cel van de LiPo APART op, om zo het totale pack op de gewenste spanning te krijgen. Het grote voordeel is dus dat deze lader de onwillige cel dus op zichzelf naar 4,20 Volt duwt, en de status hiervan middels drie lampjes op de bovenkant weergeeft. Branden de lampjes groen, dan zijn alle cellen volgeladen.
Onze ervaring leert dat een dergelijke lader prima in staat is om onwillige LiPo-cellen ‘willig’ te maken.

Ook hier geldt dat als die ene cel ineens weer als significant minder dan 4,20 Volt uitleest, na het pack kort te hebben laten liggen, dat er een grote kans is dat de onwillige cel een defecte onwillige cel is. In dat geval dien je aanspraak te maken op de fabrieksgarantie, indien aanwezig.



Disclaimer
Laat LiPo-batterijen NOOIT alleen tijdens het laden;
Wees er absoluut zeker van dat de Lithium-polymeer-instellingen van de lader correct zijn ingesteld voordat je gaat laden – zowel de instelling voor spanning als stroom;
Gebruik een brandveilige container voor LiPo-batterijen tijdens het laden en tijdens opslag, zoals een LiPo Sack;
Laadt LiPo-batterijen nooit in de nabijheid van brandbare/ontvlambare voorwerpen of vloeistoffen;
Houd voor de veiligheid altijd een brandblusser binnen handbereik;
Laadt LiPo-batterijen nooit in een personenvoertuig op, ook niet wanneer geparkeerd;
Houdt LiPo-batterijen altijd buiten het bereik van kinderen en huisdieren.
Bovenstaand artikel geldt uitsluitend als advies en richtlijn, er kunnen geen rechten aan dit artikel worden ontleend.
Alle in dit artikel beschreven handelingen geheel op eigen risico uitvoeren. RCblog.nl aanvaardt geen enkele vorm van aansprakelijkheid voor schade ten gevolge van het uitvoeren van één van bovenstaande handelingen."
 
Een heel verhaal Mtrx en ik kan een heel eind met je mee gaan. Toch een paar opmerkingen.
Je schrijft:
Wanneer het balansladen compleet is, en beide cellen dus 4,20 Volt hebben bereikt, zal de computerlader gaan piepen, en je pack is dus volgeladen.

En dát is dus het probleem in bovenstaand voorbeeld, want cel 1 blijft steken op 4,16 Volt. De lader vertoont in zo’n situatie ook gewoon iets geks: cel 1 zakt voor een kort moment nog verder in (b.v. naar 4,12 Volt), en cel 2 geeft netjes 4,20 Volt aan. Maar enkele tellen later springt cell 1 dus weer naar 4,16 Volt, terwijl de lader cel 2 naar 4,23 Volt stuurt. En dat blijft zo maar heen en weer schommelen, terwijl de batterij nooit compleet volgeladen raakt.

Dat klopt niet, althans het mag niet kloppen. Als je een goede lader en balancer hebt dan zal de celspanning NOOIT hoger dan 4,2V kunnen worden. De uitgang van de lader MOET gelimiteerd zijn op 4,2V per cel. Bij een meer cellen accu zal de eindspanning dus een meervoud van 4,2V zijn. Dan zou het wel kunnen gebeuren dat één cel een hogere spanning krijgt dan een andere. Daar is dan de balancer voor om dat te voorkomen.
Tussen de regels door lees ik een verkeerd idee wat heel veel mensen hebben over de lader en de balancer. De balancer gaat niet aan het werk om te zorgen dat een achter gebleven cel ook op spanning komt. Dat doet de lader!
De balancer is een "beveiliging" die er voor zorgt dat de celspanning niet hoger dan de veilige 4,2V kan worden. Is er één cel eerder vol dan de rest dan is daar het risico dat de spanning over die cel te hoog wordt wanneer de lader doorgaat met het laden van de andere cellen. De balancer zal zo veel laadstroom als maar mogelijk is (het liefst alles) buiten de al volle cel omleiden. De andere cellen worden dan verder geladen tot ze ook vol zijn.
Normaal zullen de cellen onderling niet heel erg veel verschillen dus op het moment dat de eerste cel vol is zullen de anderen ook al dicht in de buurt zijn. De laadstroom die er dan nog loopt is gering en de balancer kan dat makkelijk om de al volle cel(len) leiden.
Blijft er dan één cel toch achter dan zal de lader nooit het sein "vol" geven en zal het duidelijk moeten zijn dat die cel defect is.

Je gaat dan diverse dingen beschrijven hoe je de juiste cel kan ontdekken maar dat is allemaal een beetje (veel) gevaarlijk voor de gemiddelde modelbouwer. Lang niet iedereen heeft voldoende kennis van de elektronica en weet waar hij of zij mee bezig is. Overladen of kortsluiting is zo gebeurt en dat kan bij LiPo's best gevaarlijk zijn. Het zijn relatief kleine accu's maar er zit toch een hoop energie in. Een kleine kortsluiting wordt makkelijk groter en een fikkie is dan niet ver weg. Ook bij overladen kan fik ontstaan en dat kan zelfs gepaard gaan met een kleine ontploffing als de cel open barst.
Koop liever een kleine LiPo meter die de spanning van alle cellen appart kan meten via de balance stekker. Wil je toch je multimeter gebruiken (die is meestal nauwkeuriger) dan kan je het beste een klein printje maken van een stukje gaatjes print en een balance connector. Je kan daar de balans stekker van de accu op prikken en dan op de baantjes van het printje meten. Zo kan je nog wel sluiting maken maar de kans is kleiner dan als je in de stekker van de accu gaat zitten prikken met de meetpennen of met losse draadjes.

Pas ook op met het laden van LiPo's met een lader die daar eigenlijk niet voor is bedoeld. Het kan allemaal wel en je kan er (soms) een defecte accu weer aan het werk krijgen maar dan moet je heel goed weten wat je doet. Voor jou en mij, mensen die kennis van zaken hebben, is dat geen groot probleem. En toch kan het ook bij ons mis gaan. Met een Lipo is dat bij mij tot nu toe nog niet gebeurt maar met de "ouderwetse" NiCad accu's wel, een paar keer zelfs. :oops:
Laten we alsjeblieft voorzichtig blijven. NiCad's klappen met een stevige knal uit elkaar maar de kans op brand is gering. LiPo's klappen veel minder hard maar ze geven wel een stevige steekvlam die alles in de directe omgeving in de fik kan zetten.
Laten we dus voorzichtig zijn met aangeven van "truukjes" die makkelijk fout kunnen gaan. Een nieuwe accu kost geld maar wat zullen de kosten zijn van een brand(je) in huis? Of, veel minder erg, een nieuw model als de accu na "reparatie" toch fout gaat wanneer je nieuwe vliegtuig net in de lucht is? Als je boot net midden op de vijver stilvalt of je autootje bij het oversteken van de weg middenop blijft staan terwijl er net een vuilniswagen aan komt? :oops:
Als de accu problemen geeft vervang hem dan en ga niet rommelen om geld te besparen. Uiteindelijk is de kans zeer groot dat het dan juist meer gaat kosten. ;)
 
Ik ben al een tijd bezig geweest om voor mijzelf op google te zoeken i.v.m. mijn lipo's en dit vond ik wel interesante informatie.

Was ik inderdaad vergeten bij te zetten...

Als je inderdaad geen know how heb van accu's en laders, ga dan idd NIET zelf knutselen, accepteer dat de accu defect is en kijk voor een nieuwe. je kunt dan weer lekker met een verse accu beginnen en zorg dat je lader juist staat afgesteld. Als je meer wil weten over lipo accu's en de laders daarvoor raad ik je aan om de forum door te lezen en te zoeken via google. Als je twijfelt , doe het dan NIET en win eerst informatie in.
 
Back
Top