cel defect

• Topicstarter Topicstarter duncker
  • Startdatum Startdatum
D

duncker

Guest
beste

ik heb hier een Ni-MH accu 6 cellen 1,2V/2300mAh, dus de accu is 7,2V/2300 mAh.
Normaal gezien mag ik deze accu maar laden op 1/10 dus op 200 mAh tot max 300mAh. Maar spijtig genoeg heb ik soms deze wet aan mijn laars gelapt en had ik hem een paar keer geladen op 1 Ah (dit omdat ik vlug nog eens wou gaan vliegen).
Probleem is nu als ik hem laad op de juiste laadstroom dat hij na een uurtje aangeeft dat hij geladen is en de lader geeft aan dat er maar een 200 tot 400 mAh bijgeladen heeft.Als ik de accu in mijn vliegtuig plaats en hem test, dan hoor je en merk je dat de accu geen power heeft .Dus er moet een cel kapot zijn.
Maar hoe weet je nu welke cel er defect is ? Ik wil dus de accu de-solderen en herstellen.
Weet er soms iemand hoe ik de cellen kan uittesten om te weten welke cel er defect is.

mvg

Meten is weten!

Met een voltmeter de individuele cellen meten Hiervoor hoef je de cellen niet los te solderen). Een net geladen cel heeft een spanning zo tussen de 1,2 en 1,5 Volt. Mocht er een cel defect zijn dan valt deze op door een veel lagere spanning.

Voor daarvoor geschikte accu's is een laadstroom van 1 Ampere geen enkel probleem!

Overigens, de capaciteit wordt uitgedrukt in Ah of mAh, de duizend maal lagere waarde. Een laadstroom in Ampere (A) of de duizend maal lagere waarde mA (milliAmapere)

Ik denk eerder, dat lader en de manier van laden het probleem zal zijn. Blijkbaar gebruik je een snellader met delta peak afslag? Deze is niet geschikt voor langzaam laden. Een Ni** accu geeft namelijk pas een duidelijke delta peak spanning als 't ie met minimaal 0,5 x C wordt geladen. Met een lagere laadstroom slaat de lader daardoor te vroeg af of zelfs helemaal niet.

Bij langzaam laden gebruik je een universeellader. In dit geval laad je dan met 230 mA gedurende 14 uur of met de dichtstbijzijnde laadstroom, die de lader kent (en met een aangepaste tijdsduur).

Als regel kunnen NiMH-accu's altijd snel worden geladen tot 1 x C, dus in dit geval met 2,3 Ampere. Als de fabrikant niet anders aangeeft zou ik dit ook als maximum aanhouden. Ik zou dus eerst maar eens met 1,15 Ampere (0,5 x C) gaan laden of de universeellader uit de kast gaan halen.

ik heb vier accu packs , twee kant en klaar gekocht en twee zelf gemaakt en het juist bij die twee die ik zelf gemaakt heb die niet meer willen laden. Ik gebruik een ultramat 10 en mijn delta peak staat ingesteld op 5mV/c (dit omdat de verkoper me dit voorstelde om die delta peak waarde te gebruiken).
Ondertussen heb ik hier pagina vooe pagina zitten afzoeken en heb al twee draadjes gevonden om ze eventueel weer tot leven te krijgen.
Telkens lees ik over die "delta peak " waarde , maar wat is dat eigenlijk en hoe bepaal je die waarde voor een bepaalde accu ?

kurt

Als een accucel wordt geladen, dan stijgt de spanning van de cel. Als de cel vol is, gaat de spanning weer dalen. Dat moment wordt het delta-peak moment genoemd. De daling die de lader moet meten voordat het laadproces wordt onderbroken in bij veel laders in te stellen. Een waarde van 5 mVolt per cel is voor een NiMh accu goed.

Hoewel het antwoord hierboven al is gegeven is een uitgebreider uitleg mogelijk nuttig. Niet, dat ik dit plaatje van Wikipedia erg duidelijk vind, maar voor het begrip is het wel bruikbaar:

400px-Charge_NiMH.svg.png

Je ziet hier hoe het spanningsverloop (U) is bij een NiMH accu, die langzaam wordt geladen (blauw), versneld en snel (groen).

Bij dit laden loopt de spanning eerst een hele tijd langzaam op, totdat-ie aan het eind opeens wat sneller gaat. Dit laatste zie je niet erg duidelijk, maar het gaat er eigenlijk om als je de 100 % lading bent gepasseerd. Je ziet, dat bij versneld en bij snel laden de spanning dan weer daalt. Tegelijkertijd wordt de accu warmer. Deze spanningsdaling gebruikt de lader om vast te stellen wanneer deze moet afslaan. Als vuistregel kun je hierbij aanhouden, dat je 5 mV/cel gebruikt bij een NiMH accu en 15 mV/cel bij een NiCd accu. Dit kun je dan zelf eventueel wat aanpassen.

In werkelijkheid krijg je echter nooit zo'n mooi spanningsverloop. Meestal is het een rafellijntje als je het in een grafiek zou uitprinten. Met name in het begin van de lading wil de spanning nog wel eens op- en neergaan. Dat kun je bij een Ultramat 10 ook zien aan de Voltmeter. Het probleem bij langzaam laden, is dat het spanningsverloop veel minder snel klimt. De lijn is van nature al vlakker. 'Rafeltjes' in de spanning kunnen daardoor de lader het idee geven, dat de accu vol is. Je krijgt dan een voortijdige afslag. Als de lader geen timer-afslag kent, zal aan het eind van het laden zelfs helemaal geen afslag plaatsvinden. Kijk maar eens hoe vlak de blauwe lijn ná het 100% punt blijft. De lader ziet dan geen daling en blijft dus gewoon doorgaan.

Laatst bewerkt:
Ik had altijd het idee dat de batterij geladen wordt door er stroom in te steken en dat die spanning altijd hetzelfde bleef omdat voor het laden er een spannings verschil moest zijn om stroom te kunnen laten vloeien van de min naar de plus pool.idem als voor gebruik. dus bij een universeellader laad je gewoon op goed geluk en merk je dat de accu geladen is dit door de tijd in het oog te houden of tot je voelt dat de accu lekker warm is . En bij een andere lader is de accu geladen omdat de lader stopt wanneer er zich een deltapeak voordoet .Maar wat ik nu niet begrijp is wat doet de lader nu precies spanning of stroom insteken omdat je toch een bepaalde stroomwaarde dient in te stellen en dit bepaald toch de snelheid van het laden?

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb ondertussen een accu aangelegd en met als resultaat dat na 4 minuten de ultramat aangeeft dat de accu geladen is.De lader geeft aan dat er 1 A bijgekomen is en de accu is lekker warm.

ondertussen die tweede accu aangelged en de lader stopt na 4 min 10 sec en er is 156 mAh bij gekomen en de spanning op de lader staat 24,88 V.
Aangesloten op het vliegtuig en je hoort nog altijd dat er geen vermogen genoeg is.

Ik heb de beschermkous van de accu verwijderd en heb op alle 6 cellen gemeten. Dit gaf als resultaat 1,423V / 1,358V / 1,420V / 1,423V / 1,418V / 1,415V.
Dus mag ik aannemen dat die cel van 1,358V vervangen mag worden ??
kurt

Een lader voor een NiCd of NiMh accu is in principe een constante stroombron. Bij stijgende spanning blijft de stroom constant. Alleen dat is bij de moderne computerladers niet helemaal waar. Sommige laders beginnen het laadproces met een lagere stroom en bouwen de stroom aan het eind van het laadproces weer af.

Je geeft aan dat de eindspanning van de accu na het laden 24.88 Volt is. Voor een accu met zeven NiMh cellen is dat vrijwel onmogelijk. De maximale spanning zou in de buurt van de 7 x 1,5 = 10,5 Volt moeten zijn.

Toch maar eens de celspanningen meten. Dat kan zonders sloopwerk door twee spelden op de meetsnoeren door de krimpfolie te prikken. Op de aansluitpunten van de accucellen, maar dat spreekt voor zich.

Ik heb de beschermkous van de accu verwijderd en heb op alle 6 cellen gemeten. Dit gaf als resultaat 1,423V / 1,358V / 1,420V / 1,423V / 1,418V / 1,415V.
kurt

Deze afwijkingen van de celspanningen zijn niet zo groot dat er op deze basis cellen vervangen moeten worden.

Je moet cellen nooit onbelast meten. Dus óf in het vliegtuig met draaiende motor óf aan de lader. In het vliegtuig is de cel met de laagste spanning de slechtste, aan de lader is (bij het opladen) de cel met de hoogste spanning het slechtst.

kurt
ondertussen die tweede accu aangelged en de lader stopt na 4 min 10 sec en er is 156 mAh bij gekomen en de spanning op de lader staat 24,88 V.
Aangesloten op het vliegtuig en je hoort nog altijd dat er geen vermogen genoeg is.
Een van de twee klop hier niet.
Ik denk de laatste.
Als je de cel spanningen optelt kom je nooit aan 24.88V

Laatst bewerkt:
dus als ik naar schema kijk dan is die spanningsval de delta peak , dus ik het goed versta is ,als je de delta peak waarde vergroot naar 15mv , dan de lader langer laad ? Omdat die spanningsval langer duurt?

Hij laadt niet langer, hij overlaadt langer.

Bij 100% is de accu vol, maar dat is voor de lader een lastig punt om te detecteren. Na 100% wordt de accu warm en daalt tegelijkertijd de spanning. In de grafiek staat daar dan ook delta-V. Een NiCd-accu kan beter tegen overladen dan een NiMH accu, vandaar dat deze op meer mV/cel ingesteld kan worden. Bij NiMH begin je bij 5 mV/cel en dat getal vergroot je als de lader vaak wat te vroeg afslaat.

Als de lader op tijd afslaat zijn alle cellen handwarm (40 graden). Als de ene cel warmer wordt dan de andere is de warmste cel slecht. Bij rotte accupakketten heb je vaak dat één of enkele cellen bloedheet worden, terwijl de andere nog koud zijn. Op deze manier kun je echter beter niet gaan uitsorteren of cellen nog goed zijn. Dit doe je door ze te meten als ze belast worden. Een alternatieve methode is om ze te meten als ze worden geladen.

Mijn Ultramat 14 geeft ook wel eens een waarde aan van 24,x volt - als tijdens het laden de verbinding verbroken is. Bij mij gebeurde dat bij een vies contactje tijdens het laden van de zender.

Arthur

Juist Arthur, daarom loopt de spanning op naar de max. waarde van de lader.
Echter dit kan ook gebeuren door 1 of meerdere cellen in het pakket waarvan
de inwendige weerstand is opgelopen, aangezien I=U/R regelt de lader de spanning(U)
bij om de stroom gelijk te houden. Indien de inwendige weerstand (van 1 of meerdere cellen) nou zo hoog is opgelopen dat de lader zelfs met zijn maximaal te leveren spanning niet meer de gevraagde stroom kan behappen, dan krijg je ook "contactbreak".

mvg, Z

de delta peak heb ik onder de knie , thanks.....
maar hoe komt het nu dat die accu zich vreemd gedraagt bij het laden? Mag ik hier hem eens een stroomstoot geven van 1A ?

de delta peak heb ik onder de knie , thanks.....
maar hoe komt het nu dat die accu zich vreemd gedraagt bij het laden? Mag ik hier hem eens een stroomstoot geven van 1A ?
Wat zijn het precies voor cellen.
Merk type waar gekocht.
Als je de gegeven antwoorden begreep zou je deze vraag niet stellen.
Als het goede cellen zijn MOET je zelfs met meer dan 1A laden om door de lader een delta peak te laten constateren aan het einde van de laad periode.
Je stelde al eerder dat deze cellen normaal met niet meer dan 200mA geladen mogen worden.
Dat betekend dat het gewone huis tuin en keuken oplaadbare batterijen zijn voor een b.v. een zaklantaarn.
In dat geval kan de spanning inderdaad extreem op lopen door de hoge inwendige weerstand bij een 1C laad stroom van 2,3A.

Laatst bewerkt:
Back