cel defect

  • Topicstarter Topicstarter duncker
  • Startdatum Startdatum
inderdaad , het zijn gewone batterijen van aldi , waarvan ik een accu heb gemaakt.
Deze batterijen zijn goed genoeg voor de easystar, en in het begin heb ik altijd de laadstroom gerespecteerd, waardoor ik nooit problemen heb gehad.Altijd langzaam laden en hadden een vluchttijd van 25 tot 30 minuten . Totdat ik ze eens vlug oplaadde om snel eens te gaan vliegen.
Dus denkelijk zijn deze batterijen niet bestemd om te snelladen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu wordt het duidelijk.
Deze Aldi batterijen zijn de betere zaklantaarn batterijen maar als je een goede set Ni-mh cellen koopt of lipos dan zal er een wereld voor je open gaan.
Die zijn wel bestand tegen snel laden en houden veel beter de spanning op peil als je grotere stromen trekt.
Ik gebruik zelf ook Aldi batterijen als zender accu maar niet als vlieg accu.;)
 
Laatst bewerkt:
Batterijen (primaire cellen) zijn geen accu's (secundaire cellen) en kunnen niet geladen worden. In het Engels bestaat dit onderscheid niet, daar kennen ze alleen 'batteries'.
 
Absoluut geen normale waarde met 6cellen NiMH !

Zoals er al eerder werd gemeld: Slecht contact/Slechte cel.

mvg, Z
 
Je moet cellen nooit onbelast meten. Dus óf in het vliegtuig met draaiende motor óf aan de lader. In het vliegtuig is de cel met de laagste spanning de slechtste, aan de lader is (bij het opladen) de cel met de hoogste spanning het slechtst.

Ik heb de betreffende accu aan het vliegtuig geschakeld en met draaiende motor de verschillende cellen uitgemeten.
Dit was het resultaat: 1,145V / 1,130V / -.400V / 1,073V / 1,093V / 1,198V
dus er zit daar één tussen die een - .400V ( denkelijk -0,400V) dus één met een min waarde en neen ik heb de polen niet omgekeerd gemeten.
Dus mag ik ervan uitgaan dat deze de slechte cel is , maar de vraag is hoe komt het dat deze in belaste toestand een minwaarde aangeeft ten opzichte van niet belaste toestand.
 
Ik heb de betreffende accu aan het vliegtuig geschakeld en met draaiende motor de verschillende cellen uitgemeten.
Dit was het resultaat: 1,145V / 1,130V / -.400V / 1,073V / 1,093V / 1,198V
dus er zit daar één tussen die een - .400V ( denkelijk -0,400V) dus één met een min waarde en neen ik heb de polen niet omgekeerd gemeten.
Dus mag ik ervan uitgaan dat deze de slechte cel is , maar de vraag is hoe komt het dat deze in belaste toestand een minwaarde aangeeft ten opzichte van niet belaste toestand.
Dat ompolen is verklaarbaar.
Al je cellen ontladen worden is er als je lang genoeg door gaat altijd een cel die het eerste helemaal leeg is.
Ga je dan nog door met onladen dan poolt die lege cel om en wordt door de andere cellen omgekeerd op geladen waardoor een negetieve spanning over deze cel komt te staan.
Koppel je de belasting af dan is die negatieve spanning al weer snel verdwenen maar die cel is zeker overleden.
Ik zou in jouw geval het complete pakketje in ieder geval maar af schrijven en gewoon met een nieuwe set verder gaan.
Maar dan wel met zwaar belastbare cellen.
 
Ik heb de slechte cel vervangen door een nieuwe , en ben nu aan het laden . Tot hier nu toe is hij al 45 minuten aan het laden. Dus op hoop van zegen is de accu hersteld.
 
Nieuwe cellen mixen met oude is geen goed idee :nooo:

De inwendige weerstand zal ongetwijfeld van elkaar verschillen wat weer problemen op gaat leveren met laden/ontladen...

De oude cellen zullen ook iets minder capaciteit over hebben als de nieuwe waardoor deze overladen worden of de nieuwe niet ver genoeg ....

Altijd met "verse" cellen een pakket samenstellen , nieuwe gemixt met oude is bijna vragen om problemen ;)
 
goed om te weten , indien ik het merk dat er zich een probleem voordoet zal ik van die twee accu's één nieuwe maken. Tot hier toe heeft de lader de hele nacht geladen en na 300 minuten moest ik hem eens opnieuw opstartten ( max laadtijd bij de ultramat 10).
De spanning die af te lezen is staat keurig op 8,77 V ( dus een merkelijke verbetering ipv 24V)
 
Welke stroom laadt je nu?
8.77V (=1.46V/cell) betekent dat het pack toch vol of bijna vol zou moeten zijn.
Ben bang dat je met een te lage stroom laadt met als gevolg dat de lader de delta peak niet ziet en zodoende doorlaat.....
 
eerst had de lader ingesteld op 300mA , en na de herstart heb ik hem ingesteld op 200 mA.
zal nu de accu eens leegtrekken en opnieuw laden.
De tweede accu heb ik ondertussen ook uitgemeten en die geeft als resultaat bij volle belasting 0,953 / 0,888 / 1,030 / 0,760 / 0,700 / 0,740 daarna eens gemeten bij halve belasting en dit gaf dan 1,170 / 1,180 / 1,213 / 1,140 / 1,112 / 1,134.
Dus de cel met de hoogste spanning is denkelijk defect . k'zal hem straks eens vervangen en zien wat dat ald resultaat geeft.
 
Hallo,

Er zijn blijkbaar nogal wat misverstanden in omloop bij de elektrovliegers!
Als een NiCd of NiMh cel (Accu) geladen wordt zal de spanning iets oplopen gedurende de lading.
Op het moment dat de accu "vol" is, wordt de spanning even snel iets hoger, dit is slechts enkele mV's per cel, en is een vaste waarde.
Dit heet "Delte Peak". De "Delta Peak" laders detecteren deze (spannings piek) en reageren daarop.
Met een "Reflex" lader wordt de accu met een veel grotere stroom geladen dan de normaal gemiddelde toegestane maximum laadstroom, maar deze doet dat met korte pulsen.
Tussen deze stroompulsen wordt de accu steeds korte tijd weer ontladen.
Daarom is het een goed idee om met zo'n lader de accu's actief te houden.
Het weer herstellen van een defecte accu is een illusie, het werkt soms voor een zeer beperkte tijd.
Defect is Defect, en dan nog alleen geschikt voor het Gemeente archief (Chemisch afval).
Om te testen of een cel defect is moet men de accu belasten tijdens het meten van alle afzonderlijke cellen, alleen dan is een te lage capaciteit van een cel goed te constateren.
Ook tijden het laden is dit mogelijk, echter, dan is de spanning van de defecte cel te "hoog".
Dit is ook de reden dat de lader rapporteert dat de accu "vol" is.

Groeten Rieks (Peppie)
 
Laatst bewerkt:
Nee duncker, niet de cel met de hoogste spanning vervangen, die is echt NIET kapot! Die cel is waarschijnlijk zelfs de beste cel van het hele stel!
Om alles nu op een goed rijtje te krijgen kan je het beste je accu helemaal ontladen tot alle cellen tussen de 0,8V en 1V zijn. LET OP, die spanning moet je meten tijdens het ontladen!
Als de accu zover leeg is stop je met het ontladen en leg je de accu een paar uur weg, een uur of 3 á 4, dat is niet zo kritisch.
Daarna meet je alle cellen nog een keer maar nu ZONDER belasting, dus GEEN stroom er uit trekken. Als het goed is zullen alle cellen nu weer in spanning opgelopen zijn en ergens tussen de 1,1V en 1,2V zijn. Als dat zo is dan zit je goed en kan je met de reconditionering van de accu beginnen. Zijn er toch grote verschillen dan is de kans groot dat de cellen met de laagste spanning hun beste tijd hebben gehad en aan vervanging toe zijn. Toch kan je reconditionering proberen maar je loopt de kans dat het voor die cellen niet (helemaal) zal lukken.
Dat reconditioneren doe je als volgt. Je sluit de accu aan op een lader en laad de accu met NIET MEER dan 1/10C. Dat is voor jou accu dus 230mA (of 0,23A dat is hetzelfde). Zo laad je de accu gedurende minimaal 12 tot maximaal 14 uur helemaal op. Geen delta piek gebruiken, geen temperatuur sensor of zo. Gebruik alleen een timer als je die hebt.
Na het laden haal je de accu van de lader en meet alle cellen nog een keer. Als alles goed is gegaan dan zal de spanning ergens rond de 1,4V per cel zijn. De absolute waarde is niet zo belangrijk als alle cellen maar dicht bij elkaar in de buurt zitten. Dan leg je de accu weg en na een half uur meet je de spanningen weer. Je zult zien dat de spanning lager is geworden maar de onderlingen verschillen tussen de cellen moet klein zijn en blijven.
Na weer een half uur meet je nog een keer en eventueel na nogmaals een half uur weer. Je zult zien dat de spanning steeds iets gedaald zal zijn maar dat die spanning steeds langzamer zakt.
Op een bepaald moment zal de spanning vrijwel niet meer zakken en ergens in de buurt van de 1,3V blijven steken. Zolang de verschillen tussen de cellen nog maar heel klein of zelfs nul is kan je er vanuit gaan dat de accu nog in een redelijke conditie is.
Nu kan je de volgende test doen. Ontlaad de accu nu met eens stroom van ongeveer 1C. Houdt tijdens het ontladen de celspanning in de gaten. Alle cellen moeten even snel zakken en bij een spanning tussen de 0,8V en 1V moet je stoppen. Dat ontladen zal minimaal ongeveer 50 minuten moeten duren. Een vol uur zal je nooit halen, ook niet met een nieuwe accu. Duurt het ontladen korter (minder dan 45 minuten) dan is dat ook een teken dat de accu niet best meer is en dat vervanging wel eens de beste oplossing kan zijn.
Zijn de celspanningen na het ontladen nog steeds redelijk gelijk dan ben je al klaar en kan je de accu weer "normaal" laden en gebruiken. De kans is helaas groot dat dit niet het geval is zodat je de accu dan nog een keer langzaam (dus met 1/10C) moet laden. Daarna weer ontladen en testen (meten).
Wanneer na een keer of 3 á 4 zo laden en ontladen er nog steeds grote verschillen tussen de cellen zijn dan is het jammer maar dan is de accu echt aan vervanging toe. Je zou van de beste cellen (die het meest aan elkaar gelijk zijn) nog een accu met minder cellen kunnen maken. Je moet echter NOOIT de slechte cellen door nieuwe vervangen. Oude reeds gebruikte cellen moet je NOOIT met nieuwe combineren. Dat is vragen om problemen, daar waarschuwde savage .26 picco ook al voor!
 
die laatste test is een grote boterham , maar zal hem in de komende dagen eens uitproberen.
thanks
 
Aan allen die in dit draadje mij geholpen hebben met het zoeken naar een oplossing en voor de technische kant ----------> BEDANKT om via deze forum mijn problemen te bespreken.
duncker
 
Back
Top