celc blijft hangen 3s lipo

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Bolt thrower, 11 jul 2020.

  1. Bolt thrower

    Bolt thrower

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    80
    Hallo,

    Ik probeer mijn Gens ace 8500mAh 3s lipo op te laden. Al een half uur staat cell 1 en 3 op 4,2 volt maar cell 2 blijft hangen op 4,1 volt. Wie weet wat dit kan zijn. De lipo is spiksplinternieuw en is nog niet eerder opgeladen.
    Mijn lader is een 680AC tot 6A. Ik weet dat het dus wat langer duurt dan een uur, maar ik geloof dat dit oneindig blijft laden. Laadstroom is momenteel ook maar 0,1A, soms zelfs 0,0 A.

    Alvast bedankt voor jullie reactie.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ik weet zo niet wat het laad algoritme is, lijkt erop dat "hij vindt" dat de accu vol is door de 2 volle cellen, maar ook "vindt" dat het niet af is omdat die ene cel nog niet vol is en daar niet iets bij kan doen. waarom niet zou ik zo niet weten. in dit geval wat je hebt, zou ik iets uit de accu trekken en het weer proberen. (en lader even helemaal uitschakelen). mss weten anderen wat er is of kennen ze het.
     
  3. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Ik denk dat hij nog steeds staat te balanceren.
     
  4. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Het discharge vermogen van de 680AC lader is 10 W, dus met 3S heb je dan iets van 0,8 A ontlaadstroom. Maar de balanceerstroom kan best wel eens een stuk lager zijn, je ziet immers maar 0,1 A zeg je. Dan duurt het wel ff voor de volle cellen weer ontladen zijn tot 4,1 V (zodat hij daarna weer kan gaan laden).

    Wat ik me afvraag is hoe de celspanningen van de accu waren toen je 'm uit de doos haalde? Zat daar al een aardige onbalans in? Zo ja, dan kan het best zo zijn dat de accu niet goed is en dat zou ik snel nagaan (zodat je het nog kan claimen), hoe zijn de weerstandswaarden van de cellen, liggen die vrij dicht bij elkaar of zit ook daar een aardige afwijking in? De celweerstanden kun je vaak met een lader nagaan dmv de special functions...
     

Deel Deze Pagina