Cellen matched LiPo scheiden?

In mijn Sniper wil ik 5s gaan vliegen. Het probleem is echter dat er in de neus 3s moet komen, en aan weerskanten van de EDF 1s. En aangezien 1s niet echt verkrijgbaar is, had ik het volgende plan bedacht:

Flight Power 2500 3s1p, intact laten.
Flight Power 2500 2s1p, beide cellen scheiden van elkaar en los gebruiken.

Is dit mogelijk of kom ik straks onvoorziene problemen tegen? En daarnaast, hoe valt zo'n gescheiden pakket nog met balancer te gebruiken?

Als er maar een balancer stekker tussen zit en draden tussen de cellen dan maakt het niet uit of ze een meter van elkaar liggen of de originele 1.5 mm oid.
Blijft dezelfde situatie.
Daarnaast moet je kijken og je je 5S in zijn geheel wil laden en balancen of dat je ze apart gaat laden en balancen.

Hey Jorrit,

Een tijdje terug is mijn 6S FP pakket gesplitst. De akku's worden zelfs separaat gebruikt. Na een redelijk aantal cycli zijn ze nog steeds gelijk, de twee zijn kort geleden eerst appart geladen, daarne gewoon weer met de stekkers in serie geschakeld en worden nu als 6S gebruikt. Geeft tot nu toe geen problemen (er worden zelfs 2 stuks 6S pakketten in serie gestekkerd).
Het voordeel van de 6S was dat er twee balancerstekkers uitkomen, die toevalig ieder 3S verbonden zat. Het was dus eenvoudig om te scheiden, en er behoefte geen nieuwe balancerstekkers gemaakt te worden. Wel heb ik ervoor gezorgd dat de losse 3S pakketten evenveel gebruikt werden.

De truk om het pakket netjes (zonder teveel aan de folie te trekken) uit elkaar te halen is m.b.v. een beetje Thinner. Je laat een drukje tussen de cellen vallen, en laat dit langzaam inwerken totdat de dubbelzijdige tape "oplost" (word papperig en vloeibaar). Daarna even afvegen met een doekje en je pakket ligt in tweeën.
Knip dan vervolgen de NIKKEL strip in tweeën (niet de alu), dan blijft er een stukje nikkel aan de alustrip zitten (gepuntlaste) en kan je makkelijk de twee tabs solderen (zie foto):
Frog%2021.jpg

Succes...

Greetz van Aldert

Bij ons bestellen ze losse cellen vaak bij lindinger, geen problemen mee voor zover ik weet? Gewoon Kokam cellen in elke capaciteit die je maar wilt hebben.

Voor de rest zie ik niet in waarom je problemen zou moeten verwachten bij jouw plan? Die accu's hebben echt geen benul of ze nu wel of niet samen in een pakket zitten hoor ;)

Enige aandachtspuntje is het solderen, die lipjes zijn niet echt hufterproof, dus rustig aan doen..

!!! kabels mogen niet te lang zijn, anders word de impendantie te groot en krigj ej rare effecten (opgeblazen accu's en regelaars)

of een heleboel extra low esr condensatoren paralel solderen met je regelaar..

laden met balancer is sowiso een goed plan, omdat de 3 cellen een hogere temperatuur gaat krijgen dan de losse cellen, dus dat zal de capaciteit kunnen beinvloeden.. (dus daarom altijd balancer)

Mijn ervaring bij losmaken van een 4 cellen pack is dat zer goed aan elkaar geplakt kunnen zitten, dus heel voorzichtig losmaken.

Nou, inmiddels ben ik begonnen met het scheiden van het pakket. :)

sniper_2slipo_01.jpg

Dus ik moet dit stripje in 2 stukken knippen, zodat er aan beide accu's een half stripje blijft zitten om daar een accudraad aan te solderen?
sniper_2slipo_02.jpg

sniper_2slipo_03.jpg

Dat van die lange kabels en inpedantie is onzin. Zolang alles in serie staat loopt overal dezelfde stroom en dus ontladen de cellen netjes gelijk. Ook al zet je er 100m telefoon kabel tussen is het nog geen probleem. Rendement van je accu wordt alleen wel iets minder dan ;)

Solderen van alu tabs kan lastig zijn als de nikkel plaat loslaat van de alu tab. Probeer daarom het nikkel door de knippen zodat je 1 nikkel strip hebt en 1 alu strip met nikkel nog vast gelast. Alu scheurt erg snel dus voorzichtig doen!

Jorrit zei:
Nou, inmiddels ben ik begonnen met het scheiden van het pakket. :)
Dus ik moet dit stripje in 2 stukken knippen, zodat er aan beide accu's een half stripje blijft zitten om daar een accudraad aan te solderen?

Yesss.. Zoals Tadango ook omschrijft, voorzichtig het nikkel tabje doorknippen. Één stukje nikkel blijft dan aan het alu zitten, die kan je solderen, evenals de volledige nikkeltab aan je andere pool. En nogmaals :wink: knip voorzichtig, het alu is kwetsbaarder dan je doorhebt, dus niet te vaak/veel buigen (een keer om het los te knippen, en na het solderen nog een keertje om alles weer definitief op z'n plek te "buigen").

Succes!

Greetz van Aldert

Oké, het is allemaal gelukt. :) Die lipjes zijn zeker erg kwetsbaar, maar hoef ze gelukkig alleen nog terug te vouwen wanneer ik krimpkous ga aanbrengen.

Het aansluiten van de balancerconnector is goed zo toch?
sniper_2slipo_04.jpg

Back