Cellen weer uit de kast

Hoi,

nu 't outdoor seisoen voor de branfstof rijders bijna is afgelopen maar weer eens de accu's van de 1:24 uit de kast getrokken om te kijken hoe die erbij lagen.. 'k heb er van de zomer totaal geen aandacht aan besteed en 't is spul is zo na de laatste indoor de kast in gegaan, half vol, leeg, 'k weet het nieteens meer, ' kmoet toegeven, dat was eigenlijk niet zo handig van me... maargoed

Nu heb 'k 1 pakketje gewoon weer geladen, en die doet het opzich nog prima, ben het nu aan het ontladen met 'n 12v auto-lamp. Nu is alleen mijn vraag, het is'n 6 cellen pakketje, en als ik de spanning meet tijdens het ontladen dan zit die nu(bijna leeg?) rond de 3,6volt.. wat weinig is natuurlijk, haal ik de lamp los en meet ik de accu zelf zit die op 7,3volt.. (nog niet helemaal leeg, als we uit gaan van 0,9v per cel)
nu is mijn vraag dus een beetje, hoe kan ik aan de spanning zien of de accu leeg is, of moet ik de lamp er gewoon telkens even afhalen?

Dan heb ik nog 'n 2e pakketje, daarvan lijkt 1 cell stuk te zijn, 'k weet zelf niet goed hoe ik dat kan zien, maar de voltmeter geeft iets van 0.2 volt aan, en loopt dan terug naar 0,0 volt... Kun je 1 zo'n cel gewoon weer laden? en zo ja, ga je die cell dan eerst uit 't pakket halen, opladen en de rest van 't pakket opladen en dan terug in elkaar solderen, of doe je dit juist als het pakket leeg is?

groetjes,
Ruben

Je eerste pakket is waarschijnlijk nog wel te redden. De inwendige weerstand behoorlijk hoger geworden. Dat is de reden dat de spanning zo ver inelkaar zakt als je gaat ontladen. Je zult een aantal keren de accu op moeten laden en weer ontladen dan zal je zien dat dit effect steeds minder wordt. Hoe vaak je dat moet doen kan ik niet zeggen, soms is drie keer voldoende soms moet je het wel 10 keer doen. Het is wel zo dat hoe vaker je moet ontladen/laden des te slechter de conditie van de accu is.
Je tweede pakket kan je waarschijnlijk wel weggooien. Als een cel geen spanning meer afgeeft is hij inwendig waarschijnlijk kortgesloten. Soms kan je met een enorme stroomstoot die kortsluiting "wegbranden" maar daar moet je heel voorzichtig mee zijn. Als je niet precies weet hoe je dat doen moet kan het gevaarlijk zijn. Ontploffende cellen!
Die kortsluiting wegbranden lukt echter lang niet altijd en dan is het over en uit met die cel. Zet nooit een nieuwe cel in een al gebruikt pakket dus zal je of het hele pakket weg moeten doen of die kapotte cel verwijderen en dan het pakket met één cel minder gebruiken, als dat kan natuurlijk.

Dat wordt dan 1 cel minder in dat pakket, jammer.

Over het ontladen had ik nog een vraagje.. m'n regelaartje in de 1:24 slaat bij 5 volt af. in principe is dat een mooi voltage om te zien of de accu leeg is.. Nu is alleen de vraag, omdat het belast is de meting anders.. m'n voltmeter geeft nammelijk nog steeds 7,1 volt aan als 'k de accu gewoon meet.... is de accu nu leeg, en klaar om te laden, of moet ik zo ver ontladen tot de accu 5,4volt gaat aangeven op de voltmeter zelf?
En het ontladen met een auto-lamp wordt wel redelijk vaak gebruikt, maar moet ik zorgen voor veel stroom, of juist weinig stroom (dus langzaam ontladen) ?

5V onder belasting is een PRIMA afslagpunt waarbij je accu voor minstens 90%, waarschijnlijk zelfs voor 95% leeg is. Dat je accu dan heel snel weer terug gaat naar 7,2V betekend dat je accu nog in een goede contitie is. Als de spanning laag blijft is de accu TE VER ontladen en kan hij schade oplopen of al opgelopen hebben.
Een autolamp is een prima belasting maar je kan het ook doen met de normale belasting, je autootje dus. Let wel op dat je op tijd stopt met ontladen want zoals al gezegd te ver ontladen kan je accu beschadigen.

Als 'k het in het autotje doe dan zal de regelaar van zelf weer afslaan... dus met de auto ontladen is opzich eenprima optie.. dan nog de vraag, veel ampere of weinig.. als 'k gewoon vol gas geef zonder belasting is 't amperage wat er gaat lopen echt minimaal (0.30 amp) terwijl de autolamp zo'n 2 a 3 amp trekt....

Dan zou ik toch kiezen voor de lamp want meer belasting dan 0,3A is wel nodig. Je zou ook de lamp parallel over de motor kunnen zetten. Dan heb je nog steeds de afslag van je regelaar en toch een redelijke belasting. Twee draadjes aan de lamp solderen met aan het uiteinde een krokodillenklem. Die klemmetjes kan je zo op de aansluitingen van de motor klemmen. Makkelijk simpel en niet duur.

Back