celletje erbij......

Gerard_nl

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
help.

cel erbij, van 3s naar 4s, is spanning omhoog is dus stroomopname omlaag.
had ik begrepen.

stel we praten over de zelfde capaciteit, gaat die regel dan op met dezelfde prop ? of moet ik groter of kleiner voor dezelfde prestaties (alleen langere vliegduur bereik ik dan)

of doe ik zoiets alleen om sneller te gaan ?

gerard de E motor leek.

Wanneer je de spanning van 11.1 naar 14,8volt brengt en je houd dezelfde prop dan vliegt het stroomverbruik fors omhoog. Wil je door je hogere spanning een langere vliegduur krijgen dan zul je een prop met een kleinere spoed moeten kiezen en wel dusdanig dat het stroomverbruik gelijk blijft als met 3 cellen. Bij je wens om de vliegtijd te verhogen is het het makkelijkst om voor een accu met een hogere capaciteit te gaan. Hoef je alleen je accu te veranderen, tevens gaat bij een hogere spanning het toerental omhoog dus meer geschikt voor wat sneller vliegen.

P.S. Ik schreef stroom maar ik bedoel dus het vermogen (voltage x stroom)

Laatst bewerkt:
Huibert heeft het al uitgelegd, die redenering gaat niet op, helemaal niet zelfs.
Wil je toch een extra cel erbij plaatsen dan zal je aan de motor/prop combinatie moeten gaan sleutelen. Je zal of een andere motor moeten gaan gebruiken of een kleinere prop erop moeten zetten. Een kleinere prop is het simpelste maar dan moet je een behoorlijk stuk kleinere prop nemen. De stroomopname moet namelijk lager zijn dan bij 3 cellen anders zal je nooit een langere vliegtijd kunnen halen. Dat kan alleen als de prop een stuk kleiner wordt. Het toerental zal filnk hoger zijn met die extra cel dus een kleinere prop zal dezelfde stuwkracht kunnen leveren bij dat hogere toerental. Er is één probleem, een kleinere prop bij een hoog toerental heeft een slechter rendement dan een grotere prop bij een lager toerental.
Wil je langer vliegen maar de motor en prop hetzelfde houden? Dan is er eigenlijk geen andere oplossing dan een accu met een hogere capaciteit gebruiken.

... cel erbij, van 3s naar 4s, is spanning omhoog is dus stroomopname omlaag...
Als je hetzelfde vermogen wilt houden/verbruiken in een weerstand. Gaat bij motor niet op.

Spanning hoger met factor N, dan wil toerental ook toenemen met factor N ( want toerental = Kv*spanning). Vermogen dat een prop vraagt is afhankelijk van rpm³. Dus motor moet factor N³ meer vermogen leveren. Spanning is al toegenomen met factor N, dus stroom moet wil toenemen met factor N². Motor stroom wil toenemen met kwadraat van spanning.

Van 3 naar 4 cellen betekent dat stroom wil toenemen met factor (4/3)² =1,8. 80% meer stroom.

help.

cel erbij, van 3s naar 4s, is spanning omhoog is dus stroomopname omlaag.
had ik begrepen.

stel we praten over de zelfde capaciteit, gaat die regel dan op met dezelfde prop ? of moet ik groter of kleiner voor dezelfde prestaties (alleen langere vliegduur bereik ik dan)

of doe ik zoiets alleen om sneller te gaan ?

gerard de E motor leek.

Om snel een antwoord te krijgen, kun je beter je vraag anders formuleren.

Je hebt een Funjet met een motor met x kv en x prop en 3s lipo en blabla regelaar.
Het mag best wat harder, dus heb ik een 4s accu in gedachten. Mag dat ?

René, ook een E leek. (maar wel met snelle spullen dankzij dit forum :cool:)

Ja dat mag, als je een stuk van de prop afknipt, of een veeel grotere regelaar monteerd...

Er was al een andere Funjet discussie,
waaruit bleek dat boven een aantal hondeden watts t ding niet (veel) sneller meer ging..

Back