Centax koppelingschoen

Hallo , ik ben (was) al een geruime tijd aan het sukkelen met mijn koppelingschoen die dadelijk opgestookt is.
Had op de ene motor geen probleem op de andere motor is hij dadelijk weg.
Zelfs mijn centrifugaal gewichtjes zijn al eens gebroken en de disc erboven heeft het ook al begeven.
Heb al van veel mensen hulp gekregen , maar het was allemaal tevergeefs.
Nu heb ik dit weekend een nieuw vliegwiel gestoken en het is opgelost tot nu toe.
Ook heb ik terug de originele drukveer gestoken.

Vragen , heeft er iemand ervaring met een vliegwiel wat niet gelijk is ?
En moet de afstand van het einde van krukas tot aan de nut minder zijn met een straffere drukveer ? Dus minder opspannen dan ongeveer de 10 mm ?
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je ook een nieuwe koppelingsschoen erop hebt?
Wat bedoel je met een vliegwiel wat niet gelijk is?
Dat de pennetjes verschillend van lengte lijken te zijn?

De oudere centrifugaal gewichtjes (909515), die kunnen wel eens scheuren op het draaipunt, dan doen ze het gewoon wel, maar goed is het niet. De nieuwe gewichtjes (903199) hebben daar bij mij geen last van.
Ik neem aan dat je de grote disc erachter hebt (903212) zo niet, zou ik die nog eens aanschaffen.
de afstand van de voorkant van de krukas tot de moer ligt meestal ergens tussen de 9 en 10 mm.
Je kunt dit niet echt als uitgangspunt nemen, omdat het per motormerk iets kan verschillen, i.v.m. krukaslengtes die wel eens een beetje kunnen schelen.
Ook ligt het aan de gebruikte conus en vliegwiel.
Wat je wel als vast uitgangspunt kunt nemen is de afstand van "koppelingsmoer" (6582), tot "instelmoer" (6583)
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie.
Als ik nieuwe centrifugaalgewichtjes steek , en ik leg de disc erop raakt de disc aan 1 kan het vliegwiel en aan de andere kant staat die 1MM open.
Ale ik moet wel in de verleden tijd babbelen , heb een ander vliegwiel ondertussen.
Ja ik heb al verschillende nieuwe schoenen erop gehad hahahaha.

Idd het kan wel es verschillen van krukas tot krukas.
Maar ik vond het heel vreemde dat mijn schoen echt wel schuin af ging slijten.
Da is de reden dat ik eigelijk mijn vliegwiel heb gechecked.
Heb dit nog nooit eerder meegemaakt.
Mss kan de oorzaak ook bij de drukveer gelegen hebben , te fel opgespannen en dat de schoen daarom niet goed op het huis pakte.
Raar spul soms zo een koppeling
 
Back
Top