Center of gravity (cg)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 24 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het toestel moet naar voren hellen. Maar hoeveel?
    Ik kom niet verder dan: iets, een beetje, licht.
    Dat is me te vaag.
    Over hoeveel graden praten we?
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Met een volle accu tussen de 5 en 10 graden.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Iets een beetje niets.

    Ik zie de volgende vraag al komen, rolroer differentiëring, de fladder ontwerper geeft een getalletje op, na het finetunen is het vaak iets anders geworden.
    Datzelfde geld ook bij de instelhoek.
    Gewoon iets met de neus naar beneden.
    En tijdens het invliegen of na het fladderen, wordt het mechanisch door gewicht te verplaatsen geoptimaliseerd.
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja en als het brandstof is, benzine of methanol of weet ik veel wat anders wat gewicht heeft en kan fikken, hierbij bedoel ik niet en lipo en ook niet het kistje zelf.

    Maar de vloeibare brandstof wat in een tank opgesloten kan zitten, dus ook LPG, Propaan en meer goed fikbare stoffen.

    Dan is het tussen de 5 en 10 graden met een lege tank.
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2020
  5. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    En met een lege? :rolleyes:
     
    jve en easy vinden dit leuk.
  6. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    En met een lege accu?
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is niet van belang. Men wil nog wel eens een accu wisselen, en stopt er vervolgens een accu in die wat zwaarder of lichter is en dan klaagt dat het toestel zich plots vreemd gedraagt.
     
  8. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.883
    Locatie:
    Velserbroek
    Je model moet gewoon horizontaal hangen als je deze op het zwaartepunt op pakt. Mocht ie voorover gaan, dan is je zwaartepunt iets voorlijk.
    Dit is voorover hangen komt nog uit de brandstof tijd, je wilt immers niet dat met een lege tank je model staartlastig (zwp te ver naar achter) is.
    Een voorlijk ZWP maakt je model wat 'log' of 'sloom' op hoogteroer. maar dat is altijd beter als te ver naar achter.

    Het gewicht van lipo packs kan inderdaad flink verschillen, zelfs als deze van hetzelfde merk en capaciteit zijn.

    Hoe dom het ook klinkt om lood mee te nemen, maar mijn tip is om de packs die je in dit kistje gaat vliegen allemaal even zwaar te maken, dus op de lichtste packs gewicht toevoegen.

    Op die manier kan je je zwp echt goed aanpassen en is het vanaf dat moment stabiel.

    Een (te) voorlijk zwaartepunt kan er ook voor zorgen dat je model niet lekker landt, op het moment dat je up wilt geven om af te vangen zakt je model hard door ipv dat deze lekker gaat flairen. Met je zwaartepunt schuiven maakt ook voor een trainer uit.
     
    sensor97, Peter Den en ArthurP vinden dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, da´s waar ook. Bij een brandstof kist verandert het gewicht. En dan blijft het zwaartepunt goed? Hoe kan dat?
     
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.883
    Locatie:
    Velserbroek
    nee, dan verschuift je zwaartepunt naar achter... dus je gaat neuslastig weg, en tegen de tijd dat je wilt landen is het zwp naar achter verschoven
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik vlieg alleen met lipo's. Tot op heden snap ik er geen jota van.
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2020
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik controleer alle verschillende lipo's. Door ervaring wijs geworden.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat klinkt allemaal logisch. Met een lipo is horizontaal al goed.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ook deze snap ik. Dank je. Het verklaart veel.
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een achterlijke kist wil niemand :D.
     
    wvr vindt dit leuk.
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb er zelfs een weegschaaltje voor gekocht.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Dus als je lipo`s allemaal even zwaar zijn heb je er geen omkijken naar.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik maak ze even zwaar, want er zitten grote verschillen in.
     
    wvr vindt dit leuk.
  19. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Als er grote verschillen zijn in je lipo's heb je waarschijnlijk verschillende mAh capaciteit (ik hoop wel dezelfde aantal cellen).
    Wanneer dat is, is er dus ook een verschil in vliegtijd. Even in de gaten houden dus.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het zijn 3 soorten 6s 5000mAh.
    Even uit het hoofd: het grootste verschil is 140 gram.
    De Zippy's zijn het lichtst. Gens Ace en Turnigy het zwaarst.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina