centerline

Discussie in 'MBF Labs' gestart door New-bie, 11 apr 2013.

  1. New-bie

    New-bie

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    85
    Heren vliegers ,na een clinic voor F3A-c zijn er bij mij meer vragen gerezen dan antwoorden ,en hier komt de eerste:

    De instelhoeken van de vleugel en het stabilo worden gegeven vanuit de centerlijn en kunnen positief dan wel negatief zijn ,ik weet dat hij een naam heeft maar die wil me niet te binnen schieten ,de vraag is "Hoe bepaal je die "uitgaande van een kist waar je niets van weet .


    Wie O wie heeft hier een antwoord op ,of een verwijzing naar een website.

    Groeten cees
     
  2. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Angle of Incidence (AoI) is de hoek van een vleugel tov de centerlijn van een vliegtuig en die blijft constant.

    Angle of Attack (AoA) is de hoek tussen de vleugel en de aanstromende lucht en is variabel (hangt af van de vlucht lijn, horizontaal, dalend of stijgend)

    Wanneer richting centerlijn en aanstromende lucht gelijk zijn (dus bij horizontale vlucht) dan is AoA gelijk aan AoI (maar beiden hoeven in dat geval niet per definitie gelijk te zijn aan 0°)

    In stijgende vlucht is AoA groter dan AoI, in dalende vlucht is AoA kleiner dan de AoI.

    edit: dit alles zonder invloed van wind
     
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    In principe maakte het niet uit welke lijn je als referentie lijn (centerline)neemt.

    Je zou bijv. volgende lijn kunnen nemen als centerlijn (al is het niet de meest eenvoudige om te bepalen)
    - teken een lijn door de as van de motor en leg het snijpunt ervan met de firewall vast.
    - teken de koorde door het stabilo
    - de centerlijn is de lijn evenwijdig met de koorde van het stabilo die door het snijpunt loopt.
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.885
    Locatie:
    Velserbroek
    Inderdaad... bij de meeste F3A achtige modellen staat het stabilo op 0-graden.

    de vleugel heeft dan 0.25-1.0 positieve instelhoek (neuslijst hoger als achterlijst)

    de motor dan 0-2 graden domp (as naar beneden)
     
  5. New-bie

    New-bie

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    85
    Oke heren bedankt voor de reacties ,@Hansl aan de hoeken Aoi en AoA heb je alleen wat als er wat bekend is van de kist ,we gaan even van de volgende hypothese uit ,ik heb een kist ik weet niets er van behalve dat ik de AoA wil vergroten ,op dat moment weet ik niet wat de huidige situati is ,of hoeveel graden negatief of positief hij is (de vleugel" ,ik wil dus dan graag de centerlijn weten zodat ik kan meten en vergelijken .

    @WVR; je gaat er van uit dat alle stabilo's op 0 graden staan ,is dit alleen bij F3A kisten of ook alle andere kisten ??
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Euh... we spreken over 'fixed wing' toestelen. Daar kun je de AoI niet zomaar van veranderen, tenzij je de romp wil gaan verbouwen. Bij een onder of boven dekker zou je desnoods met een soort van spie kunnen werken. Bij een middendekker spreken we over veel drastische maatregelen.

    Je wil trouwens de AoI wijzigen en niet de AoA. De AoA wijzigen kan je eenvoudig weg doen door een beetje meer up trim op het hoogteroer in te stellen. Alleen zal die up trim er in inverted horizontale vlucht voor zorgen dat je veel meer nowe down moet sturen om hoogte te houden...
     

Deel Deze Pagina