Centrax Clutch

Mannen,

Ik zou graag een Centrax Clutch op mijn 2,5cc Tamiya TGX willen zetten, de clutch die er nu op zit is veels te zenuwachtig en komt te snel in.

Weet 1 van jullie alsof dit kan en waar ik aan zo'n ding kan komen (voor 2,5cc motoren)

Ik weet niet of dat gat passen op je TGX. Je hebt ook een ander vliegwiel nodig, die waarschijnlijk bij de koppeling zit, die hoort er namelijk bij. De koppelingsklok waar de tandwielen opzitten is ook speciaal uitgevoerd en deze hebben een andere vertanding dan standaard op een TGX.

Tegenwoordig zijn er ook centax koppelingen voor 200 mm auto's te krijgen. Deze worden dus gebruikt op de smallblock motoren en deze passen misschien op je TGX.
Als dat niet past, kan je ook de centax koppelingen proberen die Serpent en Picco maken voor 1:10 235 mm auto's. Deze auto's hebben ook 2.5 cc motoren, maar dit zijn bigblocks.
Let alleen wel op de prijzen, want een komplete koppeling set kost rond de 100 euro...

je moet gewoon een stuggere veer om je koppelingsschoentjes doen

Een Centax koppeling is eigenlijk alles wat jij niet wilt zoals je omschrijft...

Juist een normale koppeling moet veel rustiger zijn.

Je kunt inderdaad de schoentjes lichter maken of strakkere veren gebruiken. Er is ook een duidelijk verschil als de schoentjes slepend of happend naar buiten komen.

Ik persoonlijk heb het niet zo op de Centax koppelingen, ze zijn onderhoudsgevoelig en geven in bochten toch meer een onstabiele auto dan een normale koppeling. Zeker op kleine bochtige circuitjes rij ik liever met een gewone koppeling. Hoewel die niet meer voor de huidige 1:8 auto's bestaan heb ik van een oude BMT nog een koppeling met de juiste tandwielen met de juiste tandsteek.

Roelof zei:
Een Centax koppeling is eigenlijk alles wat jij niet wilt zoals je omschrijft...

Je kunt inderdaad de schoentjes lichter maken of strakkere veren gebruiken. Er is ook een duidelijk verschil als de schoentjes slepend of happend naar buiten komen.

Ik persoonlijk heb het niet zo op de Centax koppelingen, ze zijn onderhoudsgevoelig en geven in bochten toch meer een onstabiele auto dan een normale koppeling. Zeker op kleine bochtige circuitjes rij ik liever met een gewone koppeling. Hoewel die niet meer voor de huidige 1:8 auto's bestaan heb ik van een oude BMT nog een koppeling met de juiste tandwielen met de juiste tandsteek.

Ik weet niet hoe jij de Centrax afgesteld had staan maar die van mij is gewoon super stabiel en gecontroleerd agressief. Het standaard ding wat ik nu heb is niet gecontroleerd ...

Waar haal ik een Centrax voor een smallblock vandaan? Geld maakt niet zo veel uit.

Nismo zei:
Roelof zei:

Ik weet niet hoe jij de Centrax afgesteld had staan maar die van mij is gewoon super stabiel en gecontroleerd agressief. Het standaard ding wat ik nu heb is niet gecontroleerd ...

Waar haal ik een Centrax voor een smallblock vandaan? Geld maakt niet zo veel uit.

ehh het is centax en geen centrax. en ehh als geld toch niet zoveel uit maakt ....ikke hebbe ????

Om een Centax (achtige) koppeling op je motor te monteren moet je een een zgn. SG krukas hebben, dat is as waar op het schroefdraad nog een stuk 5mm as aan vast zit om een hele koppeling aan te kunnen.
De axiale krachten die zo'n koppeling opbouwt vereist een stevige as.

Heb je dat moet je nog zien als je een koppelingsklok met de juiste steek tandwielen kan vinden en de juiste hoeveelheid tanden. Als het lukt kan je ook de versnellingsbak mee veranderen.

Roelof zei:
Om een Centax (achtige) koppeling op je motor te monteren moet je een een zgn. SG krukas hebben, dat is as waar op het schroefdraad nog een stuk 5mm as aan vast zit om een hele koppeling aan te kunnen.
De axiale krachten die zo'n koppeling opbouwt vereist een stevige as.

Heb je dat moet je nog zien als je een koppelingsklok met de juiste steek tandwielen kan vinden en de juiste hoeveelheid tanden. Als het lukt kan je ook de versnellingsbak mee veranderen.

Lees even de volgende berichten:

http://www.tamiyanitro.com/bbs/topic.asp?TOPIC_ID=2296

En de uitleg over de Clutch:

http://www.rctek.com/info_centax_clutch.html

Het kan dus op SG motoren

Ik ga het e.e.a. maar eens even uitproberen! :twisted:

Back