centrifugaal kracht

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door thijs1994, 3 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. thijs1994

    thijs1994 Guest

    hallo allemaal ik heb op school een vraag gekregen waar ik niet helemaal uitkom, de vraag luidt als volgt
    Het natte wasgoed tijdens centrifugeren veroorzaakt per rondgang een trilling. Soms kan de machine eventjes hevig bonken, vooral als er teveel of te zwaar wasgoed in ligt doordrenkt met water. Meestal verdwijnt het bonken maar soms ook niet. ik moet de formule T=2pi wortel(m/c) gebruiken. ik heb het proberen op te lossen met centrifugale krachten maar daar kom ik niet helemaal uit, maar ik zat ook te denken aan centripetable krachten alleen ik weet dus niet welke ik nou moet pakken en hoe moet ik dit oplossen bedankt alvast!
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    In de eerste plaats zie ik geen vraag staan, dus wat wordt er gevraagd.

    In je formule snap ik de eenheden niet, maar dat komt omdat de symbolen niet gedefinieerd zijn. T staat dikwijls voor Torque/Torsie en is dan een koppel, m staat meestal voor massa (kg) en c is mij niet duidelijk (veel gebruikt voor een veerconstante of voor de lichtsnelheid, maar dat zal hier niet zo zijn.

    Groet,

    Ad Bakker

    Edit
    Ik zie nu pas dat dat formuletje die voor de trillingstijd (1/eigenfrequentie) van een massaveer systeem is. Nu de vraag nog.
     
  3. thijs1994

    thijs1994 Guest

    bedankt! er word gevraagt verklaar waarom een wasmachine bonkt waarom met behulp van de formule T=2pi wortel(m/c) , ik weet dat dit aan de massa ligt en de bijbehorende centrifugaal kracht maar als ik dit vervolgens oplos klopt dit niet meer, ik heb een aantal formules gevonden:
    T=2pi wortel(m/c)
    hoeksnelheid = 2pi/T
    centrufugaal kracht = m*hoeksnelheid^2*r

    alleen als ik dit oplos komt voor verschillen massa's dezelfde waarde uit voor de centrifugaal kracht, wat doe ik fout?

    c is inderdaad de veerconstante
     
  4. Damen-NL

    Damen-NL

    Lid geworden:
    12 sep 2012
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Westkapelle
    Ga je een modelwasmachine voor in je modelbouwboot bouwen? :hammer:

    Afijn, dit zal de juiste plaats wel zijn voor dit soort vragen...
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Misschien als gyroscoop.:confused:

    Maar ik snap deze manier van onderwijs niet. Een vraag stellen en dan aangeven welke formule gebruikt moet worden om de oplossing te vinden is totaal de omgekeerde wereld. Achter een formule zit een portie fysica/natuurkunde die eerst begrepen moet worden.
    Maar volgens mij ligt het antwoord voor de hand en heb je helemaal geen centrifugale of centripitale krachten nodig.

    Ad Bakker
     
  6. thijs1994

    thijs1994 Guest

    dit is misschien niet de goede plek om deze vraag te stellen maar ik wist niet anders waar ik deze vraag moest stellen
    als je zegt als de massa groter word word de trillingstijd groter klopt dit maar veroorzaakt dit bonken? ik dacht dat centrifugale krachten bonken veroorzaakt,
     
  7. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  8. struggleforlife

    struggleforlife

    Lid geworden:
    19 feb 2011
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Gennep/Nijmegen
    Jongens, dat kan toch wel wat vriendelijker en hulpvaardiger, of niet dan?
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lijkt me meer een project om in de kroeg te bespreken en zeker niet hier bij modelelektronica.

    Google eens op kritisch toerental.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wasmachine-trommel is toch opgehangen in veren?
     
  12. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Massa verandert niet, maar een centrifuge moet wel vanuit 0 naar een aantal toeren per minuuut komen.

    Kijk een naar de responsie van een gedempt massaveersysteem dan met een bepaalde frequentie wordt aangestoten.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  14. thijs1994

    thijs1994 Guest

    tja sorry maar ik wil informatie putten uit verschillende bronnen is daar iets mis mee?

    bedankt!
    ja ze willen dat je de vraag oplost waarom de wasmachine gaat bonken bij een te zwaar beladen trommel dus dat de massa verandert en met behulp met deze formule
    T=2pi wortel(m/c) alleen ik snap niet wat die trillingstijd met bonken te maken heeft daarom ging ik het in centrifugale krachten zoeken want ik dacht dat dit bonken veroorzaakt alleen als ik dat oplos kom ik niet goed uit dus ik snap er nu helemaal niks meer van
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Kijk eens bij golven op de zee of oceaan.
    Soms zijn er patronen van golven met verschillende frequenties, als die dan precies synchroon gaan lopen krijg je mega golven.
    Neem nu de trillingstijd van de veer en het toerental met de onbalans.
    Als de tijd dat die exact synchroon lopen maar lang genoeg is krijg je dat de veren van de trommel verder gaan uitrekken dan er ruimte is tussen de vaste wereld en de trommel en dan krijg je de bonk.
    Dat gebonk wordt strikt genomen niet door één of ander moeilijk verschijnsel veroorzaakt, maar komt doordat er twee materialen hardhandig opelkaar knallen.
    Ik denk alleen dat als je zoiets als antwoord geeft de leraar dat niet waardeert.

    Overbeladen trommel hoeft helemaal niet de oorzaak te zijn.
    Met 3 lakens kan je het ook al hebben.

    Bij frequentie regelaars die zware motoren aansturen kan je zelfs bepaalde regelgebieden extra snel doorlopen om zo de tijd dat er een kritisch toerental ontstaat (kans op bonken bij centrifuge) zo kort mogelijk te houden.
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    [mod]Dit modelbouwforum is niet bedoeld voor antwoorden op (niet-modelbouwgerelateerde) huiswerkopdrachten.[/mod]
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    ps
    [mod]Ook niet voor modelbouwgerelateerde huiswerk zelfwerkzaamheid opdrachten[/mod]
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina