Tsja, zo hebben we allemaal onze eigen inzichten en ervaringen

.
Ik heb nu zelf een G30 en bij mij is de motor de G230PUH. We hebben hem vorige week een paar keer gestart en dat ging zonder problemen, zowel met de trekstarter als met de electrische starter.
Overigens is de consensus op de diverse forums dat de G30 de meest optimale variant is in prijs/kwaliteit en vliegeigenschappen.
Voor wat betreft de kwaliteit: die kan ik naturlijk pas op termijn beoordelen. Ik weet ook niet of de vergelijking met Vario een goede is omdat het totaal andere ontwerpconcepten zijn. Zelf vind ik de ballinks van Century erg goed. Alleen zijn ze enorm strak en moet je ze met een ballinkruimer lekker laten lopen. Wat ik van onze Vario vliegers hoor is juist dat zij de ballinks van Vario te ruim vinden.
Het concept van de 4 zijdelen heeft zijn voors en tegens. Als je de aluminium zijplaten van een Vario crasht kun je ze weggooien en ben je tegen Vario tarief aan de beurt. Bij de Century vervang je alleen de beschadigde delen en die zijn aanzienlijk goedkoper. Maar eerlijk is eerlijk, het uitlijnen van de koppeling op de motor is een lastige klus die nogal wat geduld en doorzettingsvermogen vraagt.
De kwaliteit van de onderdelen is gewoon goed, alleen zijn er een aantal zaken die niet door de QA hadden mogen slippen. Bij mij was de boring van de pitchguide niet goed gecenterd en dat was een raar gezicht. Maar zonder problemen een nieuwe gekregen. Ook was er locktite in 1 van de lagers van een bladhouder gekomen (deze zijn vanuit de fabriek gemonteerd). Maar bijvoorbeeld deze bladhouders (SE) zijn veel mooier dan die van Vario, hier zitten geen bussen in voor de bladbouten waardoor de gaten uitlubberen.
Ik kan de snelheid van de onderdelenvoorziening t.o.v. Vario niet vergelijken omdat ik geen ervaring met Vario heb. Alle onderdelen die ik nodig had onder garantie had ik binnen 1 week in huis en dat vind ik acceptabel.
En dan de prijs, die staat in geen verhouding tot Vario en dat was voor mij ook 1 van de redenen om het met deze heli te gaan proberen. Iets simpels als de bladen bijvoorbeeld, 177 euro bij Vario en alleen de keus bij Vario, ongeveer 80 euro voor een set mooie bladen van Rotortech of andere merken. De onderdelen zijn ook fors goedkoper.
Morgen is de maiden van mijn G30 dus ik ben benieuwd. Ik heb een vloot Vario vliegers achter me staan die uitermate geinteresseerd zijn
Gr. Robert