Century Radikal G20

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Blue Bird, 21 mrt 2010.

  1. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Ik ben van plan om dit vliegseizoen een gooi te doen naar de titel van Belgisch kampioen schaalhelivliegen. F3C-scale noemt deze dicipline in het milieu.
    Punten sprokkelen hiertoe kan door deel te nemen aan F3C-scale wedstrijden. Op de wedstrijddagen (3 à 4 per vliegseizoen) worden de toestellen statisch beoordeeld op bouwvaardigheid en realisme.
    Daarna dien je als deelnemer per wedstrijddag een vlucht te maken die bestaat uit opgelegde en vrije figuren. Het komt er dan op aan om de vliegeigenschappen van het echte toestel zo realistisch mogelijk voor te vliegen.

    Deelnemen ga ik doen met de Alouette II. Maar om mijn vliegskills naar een hoger niveau te tillen heb ik dringend nood aan een goeie trainer.
    Ja, met een wedstrijdtoestel ga je nu eenmaal niet trainen hé... te riskant. Met de Alouette vlieg ik enkel figuren die ik voor 100% beheers en ik vrees da'k na deze ellendig lange winterstop niet veel meer zal beheersen...
    Dus voor het nieuwe seizoen goed en wel aanbreekt moet er een trainer op tafel staan...

    Gezien mijn voorliefde voor benzine aangedreven toestellen heb ik gekozen voor het nieuwste wat er op dat vlak te verkrijgen is: een Radikal G20 van het Amerikaanse merk Century.
    In tegenstelling tot de Vario Benzinetrainers* zou dit toestel geschikt moeten zijn om F3C** en lichte 3D te vliegen.

    * Vario benzinetrainers zijn een ideaal platform om in schaalhelikopters in te bouwen.
    ** F3C is de formule 1-dicipline in het Belgische heliwedstrijdvliegen.

    Enige weken geleden werd deze beauty door Heli-tempel uit Liedekerke geleverd (thx Guy).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2010
  2. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Enkele technische gegevens:

    Lengte: 1305mm
    Hoogte: 410mm
    Breedte: 710mm

    Hoofdrotordiameter: 1400mm
    Heckrotordiameter: 260mm

    Vliegtijd: ca. 30Minuten met een tankinhoud van 300ml. (ben benieuwd...)

    Leergewicht met ZG20 Motor: 3659g
    Gewicht compleet met Elektronica, zonder brandstof ca.4431g
     
  3. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    De kwa vorm prachtige kap ga ik niet ontsieren met de meegeleverde stickers, maar ik ga ne keer het beste uit mijn airbrush halen en mij laten inspireren door dit voorbeeld:

    [​IMG]


    Heligroeten,

    Nick
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2010
  4. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik ga dit draadje volgen, ik ben benieuwd hoe je hem maakt en wat je er van vind.
     
  5. Heliguy

    Heliguy

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Koersel
    Amai

    Hola, dan gaan we dit jaar wat beleven op de vliegpleinen. En heb je de bergen al in mekaar geknutselt, want zoals je misschien al weet, zijn onze alluoette piloten krakken in het tactisch vliegen, dan ben je zeker belgisch kampioen.:tank:
     
  6. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    @ Laurens,

    thx voor je interesse. Ik ben ook heel benieuwd naar het vliegen met dit beestje...


    @ Heliguy,

    in België wordt er niet meer op Alouette II gevlogen. Ook de laatste drie zijn uit dienst.
    Mijn Alouette is dus nog het enige vliegende exemplaar in BAF-colors...


    Heligroeten,

    Nick
     
  7. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    [​IMG]


    Al het moois is uitgepakt. De onderdelen blijven wel nog in hun plastiek verpakking tot ik ze nodig heb. Kwestie van er een beetje structuur in te houden en te voorkomen dat er stukjes gaan lopen...

    [​IMG]
     
  8. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Bouw van de rotorkop

    Montage van de flybar-aanstuurbeugel

    [​IMG]
     
  9. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Bouw van de rotorkop

    De onderdelen voor de flybar.

    [​IMG]


    De gemonteerde flybar.

    [​IMG]
     
  10. Greyman

    Greyman

    Lid geworden:
    11 apr 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Blue Bird,
    deze bouw en vorderingen ga ik ook weer met plezier volgen,grtz Dimitri;;)
     
  11. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Ook van harte welkom op de tribune Dimitri, naast Laurens is er nog een plaatsje vrij...

    Heligroeten,

    Nick
     
  12. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    De andere kant naast Lau neem ik, lekker warmpjes ;)

    Mooie kit zeg... En goeiendag, wat is het groot :D
     
  13. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Bouw van de rotorkop

    De onderdelen voor de bladhouders

    [​IMG]


    De gemonteerde bladhouders

    [​IMG]
     
  14. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Bouw van de rotorkop

    Hoofdas, pitch compensator, swashplate en de linken

    [​IMG]


    De volledig gemonteerde rotorkop

    [​IMG]
     
  15. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Is er nog plek voor mij op het bankje?

    Grt,
    Eric.
     
  16. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Er zijn nog enkele plekjes vrij Eric, maar het zal voor de rappe zijn...

    Heligroeten en tot gauw met het vervolg van de bouw,

    Nick
     
  17. Feagle3

    Feagle3

    Lid geworden:
    12 sep 2007
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Dordrecht
    dan zal ik zeker niet ontbreken, altijd weer een genot en plezier om te volgen, succes Nick ;-)

    gr,

    Frans
     
  18. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Mooie rotorkop, ziet er cleantjes uit...
     
  19. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Het doet plezier dat deze nieuwkomer op de benzinehelimarkt heel wat belangstelling wekt.
    Nogmaals allemaal welkom.

    Enne @ Skidz, deze machine bouwt ook heel lekker,... soms heb ik het gevoel aan een Vario bezig te zijn... hopelijk vliegt hij ook zo.

    Heligroeten en tot gauw met het vervolg van de bouw,

    Nick
     
  20. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Samenstellen van de benzinetank

    De onderdelen voor de tankinstallatie

    [​IMG]


    Over de meegeleverde benzinedarm heb ik mijn twijfels, alsook over de clunk. Voor alle zekerheid vervang ik de darm door een exemplaar uit het Variogamma, waar ik al jaren vertrouwen in heb en de clunk vervang ik door een Walbro.

    [​IMG]


    Eén van de koperen buisjes zal dienst doen als verluchtingsbuis, maar moet hiervoor in een soort S-vorm worden gebogen.

    [​IMG]


    Maar hoe plooi je nu netjes zo'n koperen buisje zonder dat het knikt? ...
    De ene kant afsluiten met een propje en aan het andere einde een zelfgedraaid papieren trechtertje bevestigen en het buisje vervolgens...

    [​IMG]


    ... opvullen met zout en ook deze kant afsluiten met een propje.
    Op deze manier is de buis niet meer hol, maar een schijnbaar volle staaf die probleemloos kan worden geplooid zonder te knikken.

    [​IMG]


    Als de propjes eruit gehaald zijn en het zout gerecycleert is voor op de frietjes heb ik een zo goed als knikvrije S-vormige ventilatiebuis.

    [​IMG]


    Het volledige binnenwerk van de tank.

    [​IMG]


    Eens alles alles is uitgelijnd wordt de dop in de tankopening gespannen.

    [​IMG]

    De clunk hapert nergens en kan alle hoeken en kanten van de tank bereiken.
     

Deel Deze Pagina