Cessna 175B crash 2 februari 2013, onboard beelden

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Mijnheer Rob, 17 feb 2013.

  1. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Bevroren carburateur, landen met wielen in diepe sneeuw werkt niet echt lekker. Iedereen kwam met de schrik vrij.
    Verzekering was piloot/eigenaar vergeten te verlengen, 13 uur voor de crash verliep deze, helaas, houwdoe en bedankt.

    Onboard beelden:


    Beelden van het vliegtuig na berging



    Slow motion beelden crash zelf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    dat er niet vaker problemen zijn geweest met bevroren carberateur
    met dit toestel
    ik heb niet veel verstand van vliegtuigen maar hebben ze daar niet een of ander verwarmingelement voor
    hoe wisten ze nu dan dat t bevroren carb was
    en tja tijdens de noodlanding had ie zn verzekeringagent misschien kunnen bellen om te verlengen :D:D:D
     
  3. mackbreaker

    mackbreaker

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    weert
    bij de verkeerde afstelling kan een carburateur al in een halve minuut compleet bevriezen.
    maar meestal bevriest hij op vol gas of iets in die richting, dus een beetje raar dat ze direct gaan landen:confused:
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ken dit probleem van motorfietsen en is vergelijkbaar.

    Lucht die in een carburateur komt versnelt in de venturi. Daardoor koelt de lucht af. Als het koud genoeg is zal het in de lucht aanwezige vocht bevriezen en zich afzetten in de venturi.
    Dit gebeurt vooral als je weinig gas geeft, dan wordt de venturi nauwer en de versnelling van de lucht groter. Dus eerder bevriezing. Bij vol gas gebeurt het niet, zodra je minder gas gaat geven ineens wel.

    Om te voorkomen dat er ijs in de carburateur ontstaat wordt vaak opgewarmde warme lucht toegevoerd. Nadeel daarvan is dat die minder vermogen geeft. Je wilt je carburateurverwarming dus niet altijd aan hebben staan.
    Probleem is dat als de carburateur dicht zit met ijs er ook geen verwarmde lucht meer doorheen kan gaan en je het probleem dus ook niet op kunt lossen.

    Op de motor stop je dan, wacht een minuut (met de motor uit) en door de warmte van het blok zal het ijs verdwijnen. Dan kun je weer starten. Met een vliegtuig een stuk lastiger waarschijnlijk....

    zoiets zal hier wel aan de hand zijn?

    Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Carburetor_icing en http://en.wikipedia.org/wiki/Carburetor_heat
     
  5. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Nice Arjan, weer aanleiding er nog eens verder in te duiken, interessante materie.
    Thanks!

    [​IMG]
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Precies. En dit:
    klopt dus niet.
    Vroeger (goh...ik word oud 8O ) moest je bij je auto in de winter de deksel van het luchtfilter ook verdraaien, dan zoog hij warme lucht aan van net boven het uitlaatspruitstuk. Tegenwoordig is dat allemaal met thermostaten en/of elektronisch geregeld. Anderen herinneren zich dat toch ook nog wel?
     
  7. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Vloeistof die verdampt ontrekt warmte aan zijn omgeving (dat is ook de basis van de werking van de klassieke koelkast/vrieskist) ... wat vooral als de motor en zijn omgeving nog niet op bedrijfs temperatuur zijn tot ijsvorming kan leiden in en rond de carburateur (of de gasverdamper, bij auto's op gas) ... bij motoren met brandstof inspuiting van benzine/diesel/gas heb je daar geen/nauwelijks last van ....
     
  8. mackbreaker

    mackbreaker

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    weert
    ik heb het ook wel eens gehad op vol gas met een brommer.
    ik denk dus dat dit wel kan op vol gas, heb ook al vaker gehoord dat dit gebeurd.
    bij oude brommers is dit een bekend probleem.
    die rijden meestal op vol gas, en na een paar kilometer bevriest de gasschuif, de carburateur vries niet dicht, maar hij blijft wel steken;)

    daarom vond ik het raar dat ze gaan landen, omdat je wel zou kunnen door vliegen als hij op een bepaalde gas stand zou blijven staan.
    dichtvriezen is natuurlijk een ander verhaal.
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Het is niet alleen een kwestie van vastvriezen maar ook van dicht vriezen.

    En vergis je niet, dit komt niet alleen voor met winterse temperaturen onder nul.
    Als de lucht maar vochtig genoeg is dan kan dit zelfs gebeuren bij temperaturen boven 0 op een mooie zomerochtend.
     
  10. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel

    Allemaal eengroot applausvoor de brandstofinjectie. :D Kunnen blij zijn dat we van carburateurs af zijn op auto's voor 't dagelijksegebruik. :proost:

    tegenwoordig is het toch meer, dat de throttlebody de luchttoevoer smoort, en aan de hand van die stand (potmeter) de hoeveelheid brandstof ingespoten word tijdens de koude loop.
    Bij warme loop word er gekeken naar de luchtmassa meter en de hoeveelheid O2 in de uitlaat, enword zo de hoeveelheid brandstof berekend die ingesporten moet worden. (kortdoor de bocht, maar klopt wel aardig zeg maar.)


    Wat trouwens welgrappig is, isdat bijmijn auto bijvoorbeeld een klein koelwater circuit op de throttlebody/gasklep zit. Vroeg me al af waarvoor ze dat zouden doen... maar denk dat dit ook tegen ijsvorming is. (is ook een motor met injectie, dus die zullen hetzelfde probleem hebben gok ik. )
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Injectie of carburateur maakt voor ijsvorming niet (veel) uit, het probleempunt is met name de venturi. Daarin kun je onder de juiste omstandigheden ijsvorming verwachten. En dat kan inderdaad ook bij een injectiemotor zijn.
     
  12. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ten eerste heeft een injectiemotor geen venturi meer nodig ... en bij de moderne direct ingespoten injectie-motoren zal nooit ijsvorming kunnen optreden ... ook bij multipoint injectie is de kans uitzonderlijk klein ...alleen bij monopoint injectie ("electronische" carburateur) zou het kunnen voorkomen, maar ook dat valt in de praktijk ook reuze mee. ...
     
  13. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Nouja... wat jenog wel steeds over zult houden is datje met de gasklep de inlaat smoort. dus een vernauwing houdt je nog wel. die vernauwing zalbij weinig gas geven groot zijn, en bij volgas verwaarloosbaar klein, maar 't effect zou er dan toch nog wel moeten zijn gok ik?

    [​IMG]
    Ik denk dat ze daarom bij veel auto's ookgewoon een klein koelwater lusje op de gasklep plaatsen,om de behuizing een beetje warm te houden zodat je geen opbouw van ijs krijgt.

    (de linker gasklep is die je op een '92-er auto al vind. de rechter is eentje die op een '97 zit. Beide van motoren met een volwaardige ecu (injectie op lambda regeling. )
    Weet dus alleen niet hoe dat nu zit, maar denk dat dit niet veel anders zal zijn.
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb alleen willen aangeven dat ijsvorming niet ontstaat in een carburateur, maar in een venturi. En venturi's (alsmede andere constructies waar lucht versnelt en dus een lagere druk krijgt, en daarmee risico op ijsvorming) kom je op meerdere plekken tegen.
     
  15. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Die "verwarming" bij de gasklep dient er niet voor ijsvorming tegen te gaan (zou ook niet werken, want als de kans op ijs het grootst is is het koelwater nog koud) ... maar dient om een klep te sturen (bypass), die bedient wordt zodra de motor op bedrijfstemperatuur is (er zit een waspatroon onder, die de klep regelt)...
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar dat klopt dus niet. IJsvorming in een inlaattraject kan al ontstaan als de lucht kouder is dan 20 graden celsius en de luchtvochtigheid hoger dan 80%. De temperatuur van de motor staat daar helemaal los van. Bij carburateurmotoren zoals waar dit draadje over gaat ontstaat het ijs ook niet aan het begin van de vlucht. Berucht is het terugnemen van gas na kruisvlucht, dan treedt het geregeld op.
     

Deel Deze Pagina