Cessna 182

Beste medeforums,

Ik heb er gisteren een nieuw motortje op gezet, een 480 er van het merk Jamara.
Gelukkig ben ik nu ook die orginele spinner kwijt, en zit er nu een mooie ander systeempje op. (wat is te bevestigen doormiddel van inbus)
Ook ben ik die ellendige orginele grote prop kwijt, en heb hem vervangen door een ietsjes kleinere prop, van graupner 15-12-6-5"....hij ziet er nu ook meteen een stuk degelijker uit. :wink: (en minder kans op een kapotte prop, bij een evt. crach.
Ze vertelde mij dat ik nu ook langer kan vliegen op een batterij, dit waarschijnlijk, omdat hij ietsjes minder weerstand heeft :?:
Nou alleen nog het weer.....want dat zit de laatste dagen helaas wat tegen.
Maar dat komt vanzelf wel weer :wink:

Doet me allemaal denken aan mijn eerste vlucht met de easystar..
Hoogte roer en richtingsroer waren allemaal omgedraaid op de afstandbediening... erg handig als je wilt stijgen :)

De Cessna is een mooi toestel, maar voorlopig hou ik het op de easystar.. helaas geen rolroeren, maar wel lekker degelijk.. eerst vlucht vertikaal met een rotvaart de grond ik.. en hij had bijna niks behalve een iets korter neusje.. (en de lijm liet wat los)..

Ik moet toegeven dat het op dit forum inderdaad erg "CLUBBIG" is :).. vlieg je niet bij een club dan is iedereen erg kribbig :)

Ik snap wel dat het makkelijker/veiliger is.. maar het zelf uitvinden hoe te vliegen is ook heel EEERRRGGGGG leuk..

@ Helza,

Jij snapt hem :wink:
Maar het doet mij niks, als anderen daar anders over denken, zo iedereen zijn eigen manier, maar ik ben het wel eens, dat als andere zeggen niet huilen of mekkeren als hij kapot gaat, want dan is het je eigen schuld, daar ben ik het volkomen mee eens.
Maar voorlopig voor mij echt geen vliegclub :wink:

En ff over die prop, mijn oude heeft het altijd goed gedaan hoor, alleen hij klonk niet echt mooi meer na al die crachjes, daarom heb ik besloten om er een ander op te zetten van het economische bedrag van SCHIK NIET 6,95 :lol: :lol: :lol:

Afgelopen weekend heb ik de eer gehad vriend "Hobby" persoonlijk te leren kennen.

We hebben een leuk middagje met vliegtuigjes gespeeld in het park.
Ik had mijn bug mee, en hobby zijn cessna.

cessna182%20smile.JPG

In het park heb ik het vliegtuig maar eens gevlogen. de 1e x even zonder motor, alleen een stukje "zweven" om te zien of het wel vliegt enzo..
dat zag er prima uit, ging wel redelijk rechtdoor..
wel zodra ik ietsje up gaf om te fairen viel die met zijn neus de grond in..
conclusie.. hoge wingload!! en zwaar!

maar toch maar eens geprobeerd, vol gas en vliegen..
toestel klom mooi rechtuit. heeeel langzaam naar boven. aan het eind van het veld een klimmend bochtje linksom met de wind mee. en achter ons weer tegen de wind in. wow wat staan die rolroeren fel!! rolt sneller dan een serval!! dat dus maar even aanpassen zo.

daling inzetten.. als de spaceshuttle kwam dat hij naar beneden. gauw wat gas bij.. en toen was de boom iets hoger dan gepland. keurige landing, maar wel 4 meter te hoog :P
toestelletje er uit gehaald, geen schade.

daarna lekker met de bug gespeeld. hier heeft hobbie een hoop knoppendoos ervaring mee opgedaan, en verder is het gewoon leuk toch ;)

na de stelling van de rolroeren hebben we het nog een x geprobeerd met de cessna

de eerste start was al niet zo'n succ6. het toestel klom niet en ik heb em na een meter of 20 neergezet.

flairen is er niet bij. met volle snelheid naar de grond vliegen, gas dicht en hij staat op de grond. (boenk)..

2e start ging beter. weer heel langzaam klimt het vliegtuig omhoog. aan het einde van het veld een bochtje linksom. dit x met prima afgestelde rolroeren! wel was het toen afgelopen met klimmen. het stuk met de wind mee verloor het toestel veel hoogte en nog voordat ik weer linksom tegen de wind in kon sturen viel het toestel genadeloos weg over de linker vleugel en in 1 duik de grond in. (krak)..
accu's al leeg? zou kunnen..

cessna%20crash.jpg

Ik kom tot de conclusie dat het toestel prima te vliegen is zolang je het gewicht laag houd. meer power is echt niet nodig. het toestel klimt gestaag maar toch. ondanks het gewicht (zorg dat de batterijen wel altijd volledig geladen zijn!!
ik vraag me heel sterk af of jou lader het volle rendament uit die accu's haalt.. ik adviseer een goede snellader. Vraag eens of je de batterijen op die lader van die vriend mag laden. kijk wat het verschil is. Als hij een display heeft op zijn lader, kijk wat de output is als je met je eigen lader hebt geladen en wat de output is na dat je met zijn lader hebt geladen.

wat de vliegeigenschappen betreft. zolang je snelheid hebt is het toestel goed te vliegen. nu met de kleinere rolroeruitslag heeft hij redelijke trainer eigenschappen. totdat...

...je overtrekt. hij waarschuwd niet. hij klapt meteen over 1 vleugel weg en valt in een deadspinn naar beneden. (krak) oorzaak no#1 = gewicht.
en een vleugeltipverdraaing zou fijn zijn. dit kan je simuleren door de rolroertjes (beide) een graad of 1a2 omhoog te stellen (in neutrale stand)

bij een overtrek valt hij dan met zijn neus naar beneden. (stick los en hij vliegt weer)
nu valt hij over 1 vleugel weg in een spinn die je er met je rudder uit moet sturen. maar daar was zaterdag dus niet genoeg hoogte (tijd) voor.

dus:
- zodra je dat nieuwe spul binnen hebt. bebruiken! en houd het gewicht laag!
- als je een nieuwe motor overweegt, liever een 20gram lichtere dan een sterkere..
- wieltjes er af. scheelt ook een hoop gewicht. leuk om em thuis op neer te zetten. maar toch veel te klein om op een slecht gemaaid veld op te landen. scheelt gewicht en weerstand!
- Als je een nieuwe vleugel installeerd de rolroer uitslag weer verkleinen. dat vloog iig een stuk prettiger!!

Dan heb je een leuk en redelijk makkelijk te vliegen toestel (maar het blijft een moeilijke beginnerskist!!)

Inmiddels is het toestel alweer gerepareerd! :D
Hah! petje af! :D zo snel !!

wat betreft je lijmkeuze,
je moet je altijd afvragen hoe sterk iets moet zijn.

als de lijmverbinding sterker is dan het materiaal is het goed.
zowel houtlijm als epoxy zijn sterker dan piepschuim, dus het maakt niets uit welke je gebruikt. theoretisch dan..
ik gebruik tenminste (voor die piper en holiday) houtlijm.. maar epoxy werkt ook. tis wat duurder vooral...

(ps, de bug had zondag ook schade! de vleugelbevestiging was er afgebroken. oorzaak:
piloot wist niet dat ik het vliegtuigje gegooid had, dus er was niemand aan het sturen.. LOL!!)

tot de volgende X en hou me (en het toestel,) op de hoogte!!

Rico.

mooi vliegtuigje, tenminste, voordat hij in de prak lag :)
Heb je ook een foto van jouw buggy of is dat te offtopic?

Afgelopen weekend stond er toch aardig wat wind, had die cessna daar niet veel last van?

Beste mensen, dit was een mooi verhaaltje van Rico, en ik ben :lol: dat ik hem nu eens niet de grond in jaagde :lol:

Maar zoals hij al omschreef, had ik hem alweer start klaar in een uurtje of 2.5 , natuurlijk wel met de nodige pauze´s......hij moet natuurlijk ook drogen :wink: .....of waren het de sigaretten die ik steeds rookte.

Ik zal alvast een foto(tje) maken, om het resultaat te laten zien aan jullie.
Maar eerlijk is eerlijk, dit keer had ik zelf ook niet gedacht dat ik hem nog kon maken.

Ook heb ik gisteren met een schuurmachine het overtollig E-Poxi eraf geschuurd, en naar mijn idee is hij weer een stuk lichter geworden.

Ik denk dat ik vandaag nog eens even een vluchtje ga maken, om te proberen of ik nu wel in staat ben, om te vliegen.........................................................na al het advies wat ik van Rico heb gekregen :wink:

Eerlijk is eerlijk, die Rico weet er genoeg van, en heeft mij idd de nodige foefjes bijgeleerd, die ik daarvoor ECHT NIET WIST :!: :!:

Dus voor de beginners met dit toestel is het denk ik toch wel verstandig is, om er iemand bij te hebben die, toch wel de nodige ervaring heeft in de modelbouw :wink:

Word uiteraad weer vervolgt.........en natuurlijk helemaal voor de mensen, die wel even denken te vliegen, en die dit nog nooit gedaan hebben, steek er wat van op en leer :wink:

nouja, ik dacht meer dat je dingen gehoord had waar je zelf anders nooit achter gekomen was ;)
3 dubbele schoref in een achterwaardse looping ofzo?... (ik las net dat een vliegtuig ook achteruit kan..lol)

Zoals beloofd zijn hier dan de foto´s na de reaparatie van afgelopen zaterdag

Afbeelding003.jpg
Afbeelding002.jpg
Afbeelding001.jpg

Ik moet zeggen dat hij de vorm weer terug heeft, en nou maar hopen dat het nog wil vliegen :lol: :lol:

We zullen zien................................................ :wink:

@ Tim,

Ik kan je geen antwoord geven op je vraag, omdat ik geen weegschaal heb :cry:

Maar ik kan de rest wel vertellen dat ik vandaag 3 keer heb gevlogen, en hoe :lol: :lol:

Het ging in een woord FANTASTISCHE.
Moet wel zeggen dat de vleugel 1 keer brak, maar die heb ik geplakt met een rol doorzichtig tape.....ging prima.
Ik heb echt voor de eerste keer mijn hele batterij leeg gevlogen, en dat gaf mij toch wel een ontzettend lekker gevoel.
Dus morgen maar weer eens proberen, of het zo goed gaat als vandaag.
Ondanks de laatste landing niet echt goed te noemen was, is mijn vliegtuig heel gebleven :wink:
Nee ik lieg een klein beetje, omdat mijn motorje naar achter was geslagen, maar dit was weer op te lossen, doormiddel van een tangetje hem weer naar voren te trekken.

Ik moet wel zeggen dat ik er blij ben, dat ik het met deze heb geleerd, zodat ik mijn nieuwe cessna heel kan houden hoop ik :wink:

Ga morgen eens kijken, of hij op zijn rug kan vliegen en eventueel een spiraal maken, maar ik kijk wel uit, ondanks het mij niet zoveel uitmaakt met dit toestel, want de nieuwe cessna 182 is besteld.
Ik hoef dan alleen nog maar even de servo´s en de ontvanger, en de regelaar over te zetten.

Wil alleen wel heel erg graag een snel lader kopen, zodat je niet meer zo lang hoeft te wachten, als de batterij leeg is :idea:

Word weer vervolgt :lol:

:proost:

was zaterdag dus toch de accu leeg eh :wink:

maareh:

- leerdoel 1 bereikt! je kan een beetje vliegen zonder meteen fataal te crashen!!! :D
- nu leerdoel 2 nog even: leren landen.. :)
-daarna 8je vliegen,
- voorzichtig een keer overtrekken,
- looping,
- 2 loopings..
(dus eerst goed je toestel beheersen met "veilige" maneuvres)

Dáááárna de spinn, rugvlucht, grasmaaien, lekker laag overknallen, immelmann, barrel rol, enz.. :)

maar je bent een heel eind gekomen!! (en nu niet overmoedig worden eh ;)) grin..

Gefeliciteerd!!

Dank je RICO :wink:

Natuurlijk word ik niet te overmoedig, maar je probeerd steeds ietse pietje meer.
Maar het landen vind ik nu echt het belangrijkste :lol:

Hetzelfde hier, druk bezig met landingen oefenen..
Op zich niet moeilijk met de easystar, maar als ik op me af kom vliegen kan ik absoluut niet inschatten hoe snel ik vlieg.. het makkelijkste vind ik nogsteeds om lekker traag voorbij te vliegen op 2-3 meter hoogte en dan een korte draai... dan kan ik redelijk goed landen.. :)
Maar op 10+ meter komen aanvliegen van grotere afstand gaat het constant de mist in..

@helza,

je hoeft helemaal niet in te schatten hoe snel je vliegtuig gaat.
je weet al hoe snel je vliegtuig vliegt, als je weet hoe een vliegtuig werkt.

hoogteroer = snelheid, vermogen = hoogte

bij een bepaalde instelling van je hoogteroer zal je vliegtuig een constante snelheid aannemen.

zodra je meer gas geeft krijg je meer lift bij de zelfde instelhoek, dus gaat je toestel klimmen.

bij minder gas bij de zelfde instelhoek verliest je toestel lift dus zal gaan dalen.

stick naar achter en je toestel gaat langzamer
stick naar voren en je toestel gaat sneller

uiteraard zitten aan verschillende snelheden andere vliegeigenschappen verbonden.

als je sneller gaat vliegen heeft je toestel meer weerstand. om toch ergens energie vandaan te krijgen om die snelheid te halen zal het toestel hoogte inleveren.

bij eenzelfde gasinstelling en je trekt aan je stick, zal het toestel langzamer gaan vliegen. heeft dan minder weerstand, dus zal om energie gaan omzetten in hoogte.

bij te langzaam zal gaan vliegen ontstaat er in verhouding meer weerstand dan lift, en zal het toestel gaan dalen. (beginnende stall)

nu weer in beginnersmode: als je de stick van je hoogteroer los laat heb je een vaste snelheid, met je gas regel je het vliegtuig omlaag. vlak boven de grond doe je je gas dicht en ga je snelheid omzetten in lift. (afremmen) noemen ze ook wel flairen. of afvangen.
met een "nose up attitude" zet je het vliegtuig aan de grond

zo. dat is de theorie van klimmen, dalen en landen (zonder dwarswind) in 1x!! :D.. nu in de praktijk.. suc6 allemaal :D

Rico

Back