Afgelopen weekend heb ik de eer gehad vriend "Hobby" persoonlijk te leren kennen.
We hebben een leuk middagje met vliegtuigjes gespeeld in het park.
Ik had mijn bug mee, en hobby zijn cessna.
In het park heb ik het vliegtuig maar eens gevlogen. de 1e x even zonder motor, alleen een stukje "zweven" om te zien of het wel vliegt enzo..
dat zag er prima uit, ging wel redelijk rechtdoor..
wel zodra ik ietsje up gaf om te fairen viel die met zijn neus de grond in..
conclusie.. hoge wingload!! en zwaar!
maar toch maar eens geprobeerd, vol gas en vliegen..
toestel klom mooi rechtuit. heeeel langzaam naar boven. aan het eind van het veld een klimmend bochtje linksom met de wind mee. en achter ons weer tegen de wind in. wow wat staan die rolroeren fel!! rolt sneller dan een serval!! dat dus maar even aanpassen zo.
daling inzetten.. als de spaceshuttle kwam dat hij naar beneden. gauw wat gas bij.. en toen was de boom iets hoger dan gepland. keurige landing, maar wel 4 meter te hoog

toestelletje er uit gehaald, geen schade.
daarna lekker met de bug gespeeld. hier heeft hobbie een hoop knoppendoos ervaring mee opgedaan, en verder is het gewoon leuk toch
na de stelling van de rolroeren hebben we het nog een x geprobeerd met de cessna
de eerste start was al niet zo'n succ6. het toestel klom niet en ik heb em na een meter of 20 neergezet.
flairen is er niet bij. met volle snelheid naar de grond vliegen, gas dicht en hij staat op de grond. (boenk)..
2e start ging beter. weer heel langzaam klimt het vliegtuig omhoog. aan het einde van het veld een bochtje linksom. dit x met prima afgestelde rolroeren! wel was het toen afgelopen met klimmen. het stuk met de wind mee verloor het toestel veel hoogte en nog voordat ik weer linksom tegen de wind in kon sturen viel het toestel genadeloos weg over de linker vleugel en in 1 duik de grond in. (krak)..
accu's al leeg? zou kunnen..
Ik kom tot de conclusie dat het toestel prima te vliegen is zolang je het gewicht laag houd. meer power is echt niet nodig. het toestel klimt gestaag maar toch. ondanks het gewicht (zorg dat de batterijen wel altijd volledig geladen zijn!!
ik vraag me heel sterk af of jou lader het volle rendament uit die accu's haalt.. ik adviseer een goede snellader. Vraag eens of je de batterijen op die lader van die vriend mag laden. kijk wat het verschil is. Als hij een display heeft op zijn lader, kijk wat de output is als je met je eigen lader hebt geladen en wat de output is na dat je met zijn lader hebt geladen.
wat de vliegeigenschappen betreft. zolang je snelheid hebt is het toestel goed te vliegen. nu met de kleinere rolroeruitslag heeft hij redelijke trainer eigenschappen. totdat...
...je overtrekt. hij waarschuwd niet. hij klapt meteen over 1 vleugel weg en valt in een deadspinn naar beneden. (krak) oorzaak no#1 = gewicht.
en een vleugeltipverdraaing zou fijn zijn. dit kan je simuleren door de rolroertjes (beide) een graad of 1a2 omhoog te stellen (in neutrale stand)
bij een overtrek valt hij dan met zijn neus naar beneden. (stick los en hij vliegt weer)
nu valt hij over 1 vleugel weg in een spinn die je er met je rudder uit moet sturen. maar daar was zaterdag dus niet genoeg hoogte (tijd) voor.
dus:
- zodra je dat nieuwe spul binnen hebt. bebruiken! en houd het gewicht laag!
- als je een nieuwe motor overweegt, liever een 20gram lichtere dan een sterkere..
- wieltjes er af. scheelt ook een hoop gewicht. leuk om em thuis op neer te zetten. maar toch veel te klein om op een slecht gemaaid veld op te landen. scheelt gewicht en weerstand!
- Als je een nieuwe vleugel installeerd de rolroer uitslag weer verkleinen. dat vloog iig een stuk prettiger!!
Dan heb je een leuk en redelijk makkelijk te vliegen toestel (maar het blijft een moeilijke beginnerskist!!)
Inmiddels is het toestel alweer gerepareerd!

Hah! petje af!

zo snel !!
wat betreft je lijmkeuze,
je moet je altijd afvragen hoe sterk iets moet zijn.
als de lijmverbinding sterker is dan het materiaal is het goed.
zowel houtlijm als epoxy zijn sterker dan piepschuim, dus het maakt niets uit welke je gebruikt. theoretisch dan..
ik gebruik tenminste (voor die piper en holiday) houtlijm.. maar epoxy werkt ook. tis wat duurder vooral...
(ps, de bug had zondag ook schade! de vleugelbevestiging was er afgebroken. oorzaak:
piloot wist niet dat ik het vliegtuigje gegooid had, dus er was niemand aan het sturen.. LOL!!)
tot de volgende X en hou me (en het toestel,) op de hoogte!!
Rico.