Cessna 182

Gelukkig heb ik ook iemand gevonden, die mij de beginselen van het vliegen wilt leren.

Het gaat goed komen.....!

Normaliter brengt de leraar het vliegtuigje op veilige hoogte en geeft dan de besturing over, mocht het mis gaan dan is er nog genoeg ruimte om de zender over te pakken..

En vergeet niet; hoog is veilig

Wat fms als simulator betreft, het is gratis en toegegeven echt is anders, maar je kunt je reflexen wel goed trainen.
Overigen werkt een thrustmaster joystick met twee stuurknuppels ook perfect als " zender " bij fms.

Heel veel succes met je verdere vluchten en laat eens weten hoe het je vergaat....

:D

iemand op de club (weet niet cker) vliegt daarmee.

hij heeft er borstelloos en lipo's in zitte, en moet zeggen, hij vliegt erg goed, extreem wendbaar.
lijkt mij dat hij nu ook wel goed moet vliegen, groetjes jesse

Je hebt zeker geen slecht modelletje gekocht ...

Alleen was je er nog niet klaar voor ...

Komt in orde, weet ik wel zeker ...

Bedankt voor alle berichten, en steun betuigingen :wink:
Natuurlijk laat ik weten hoe dit af gaat lopen, met mij en de cessna 182.
En je bent pas een modelbouvlieger, als je niet op geeft na de eerst fouten en crash(jes)...... :roll:
:arrow: :arrow: :arrow: word vervolgt...................... :yes:

Hoe bedoel, je nu al verslaafd aan het vliegen, ondanks ik nog niet eens 5 a 10 seconden in de lucht ben geweest.
Ik bedoel eigenlijk gewoon te zeggen, het is nu zaterdag nacht 02.50 uur en ik ben net klaar met het repareren van mij vleugel.
Ik heb hem gerepareerd met epoxi- bond (2 componenten lijm) en daarna nog eens met een soort linnen....(weet niet precies hoe dat heet) overdekt.
Héhéhé ik kan eindelijk gaan slapen, hij hoeft alleen nog te drogen en dan is hij weer klaar voor een nieuw avondtuur :roll:
:lol: Wat is het toch leuk om hier mee bezig te zijn :lol:
Oja voor dat ik het vergeet, mijn servo van de vleugel werkt geloof ik niet meer zo lekker, want als ik hem met de vinger beweeg, bewegen de rolls (flaps) niet meer.
Maar ik zal morgen nog eens even kijken als ik hem aansluit, maar ik denk dat dit weinig uitmaakt
Volgens mij is het ijzerdraadje niet helemaal goed meer, of hoe dat ook heet :?:
Nou ik ga maar eens slapen .............................. :sleepy: :sleepy:

@hobby,

Linkje naar Art-tech werkt gewoon hoor, maar zoals oud Chinees spreekwoord luidt...."al is de website nog zo traag, verschijnen doet hij wel vandaag" ...... geduld is dus een schone zaak, en wat is één twee minuutjes op de eeuwigheid ...

@ Dirk,

Excuus, je hebt gelijk wachten, wachten, en nog eens wachten en daar is hij dan.
Bedankt voor je link :wink:

Over eigenwijs gesproken :?
Vandaag met vrienden, toch maar weer de stoute schoenen aangetrokken.
Gisteravond zoals in het draadje omschreven, mijn vleugel gerepareerd.
Ik kon het gewoon niet laten, om het toch nog een keertje te proberen met mijn cessna 182.
Eerst gezorgd dat de afstellingen perfect stonden, om zo nog meer problemen te voorkomen.
Zo gezegd zo gedaan......een vriend van mij gooide hem omhoog................en JA HOOR HIJ VLOOG, EN GOED OOK :!: :!:
Hoogte maken en vliegen maar, het ging goed, het ging zelfs super goed.
Na 2 minuten van links naar rechts vliegen ....HOPPA een looping en zonder brokken.
Het leek wel of ik nu alles mee had, wat er gisteren mis ging, ging vandaag goed.
WAT IS DIT GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAF ZEGGGGG :wink:
Maar nu het landen nog.......dat ging een stuk minder omdat de adreline door mijn lichaam vloog.
Hij landen niet zoals het hoorde, maar totaal geen schade, helemaal niks.
Na bijgekomen te zijn van mijn eerste vlucht, en ontzettend blij :lol: en gelukkig te zijn, was ik weer klaar voor een nieuwe vlucht.
Ook nu ging het weer perfect en weer een looping en weer rollen, niet te geloven het lukte en lukte en lukte :arrow: :arrow: :lol:
Maar nu vloog hij ver van mij vandaan en had ik hem niet zo goed onder controle.
Hij kwam op zijn zij terecht, en ditmaal brak hij niet op de vleugel, want die is na de reparatie ontzettend sterk....nee hij brak zal maar zeggen bij het voorraam van het vliegtuig.... :cry:
Maar ik heb gevlogen en heb nu behoorlijk door hoe alles werkt...echt FANTASTISCHE :!:
Dus vanavond maar weer lijmen en morgen maar weer vliegen.
Het heeft mij tot nu toe 18 euro meer gekost, door de brokke die er waren gemaakt.....maar betaal je daar ook een instructeur van :?:
Nee, dat is een stuk duurder.
En mensen voordat het word gezegd, ik ben weze vliegen waar totaal geen mensen in de buurt waren en ook niet bij huizen in de buurt.
Misschien kost het je iets meer, maar ik leer het mijzelf nu wel aan. (eigenwijs hé maar wel leuk)
De volgende opdracht van mij, is om te proberen rustig te landen.
Ik wou het jullie gewoon even laten weten, wat er vandaag is gebeurd met mij en de cessna 182.
JA IK BEN VERSLAAFD AAN HET MODELVLIEGEN :wink:

maar betaal je daar ook een instructeur van
Nee, dat is een stuk duurder.

Instructie is gratis op modelvlieg clubs.

We blijven je relaas volgen en kijken later wat goedkoper zou zijn geweest.

Enne, wat actie foto's zou leuk zijn...nu het nog kan........

Johan

Oké dan had ik dat verkeerd.
Maar ik zeg zeker niet, dat ik GEEN lid ga worden van een club, want als ik mijn hobby later toch ga uitbreiden dan zal ik toch wel moeten, als je verantwoord wilt gaan vliegen, met evt grotere kisten dan dit.
Maar voorlopig maar even eigenwijs.
En natuurlijk laat ik jullie straks foto´s, of evt filmpjes zien, moet ik alleen nog even zorgen voor een digitale camera......want die heb ik nog niet.......even lenen van iemand.
word vervolg.......................................... :lol:

Tim Broeke zei:
Zo heb ik ook leren vliegen.. ow wat ken ik dit.. en maar plakken en maar plakken.
Succes!

Kijk dat vind ik nou leuk om te horen...........iemand die het zichzelf ook heeft aangeleerd. :lol: :lol:
En over dat plakken.......ik vind het zelf leuk om mijn cessna 182 weer te moeten plakken na een vlucht, natuurlijk niet elke keer, maar zo af en toe.
Weet je meteen hoe je het de volgende keer niet moet doen :lol:
En heb jij het vliegen nu ook helemaal onder controlé :?:

@ Johan ........

Tja......zo zie ik het ook tegenwoordig, wildvliegen en in de toekomst ook in clubverband :wink:

Het is ABSOLUUT zo dat je een veel groter "satisfactie-gevoel" krijgt als je alles op je eentje tot een goed einde brengt ...

Dit is GEEN pleidooi om iedereen aan te moedigen zomaar in het wild allerlei rommel de lucht in te gooien maar het toont WEL aan dat , mits je er enige aanleg voor hebt , je jezelf perfect de basis -beginselen kan aanleren ...

Zolang je maar niet van jezelf denkt dat je GOED kan vliegen omdat je 5 minuten je kissie in de lucht kan houden 8) ....

Wel grappig hoe een 29-jarige zó enthousiast over zijn "eerste keer" vertelt : het lijkt of je terug 9 bent en een nieuw speeltje hebt gekregen :D ... Ik vrees dat er nu geen weg terug meer is : binnen enkele maand ligt je huis/kamer/zolder/tuinhuis vol met vliegtuigen en accessoires ...( hmmm ...sounds familiar )

Ik ben er ook bang voor :lol:
Je hebt helemaal gelijk, als je zegt...... wel grappig hoe een 29-jarige zó enthousiast over zijn "eerste keer" vertelt : het lijkt of je terug 9 bent en een nieuw speeltje hebt .
Dat zegt mijn omgeving namelijk ook :roll:
Ik ben net zo gelukkig als een Kind van 5, die voor het eerst op zijn verjaardag een speelgoedtrein krijgt......het is gewoon een machtig gevoel, als je zo´n modelvliegtuig in de lucht krijgt, en houd.......en nog kan besturen ook :wink:

know how you feel ...

Ben pas aan mijn derde toestel ( electro weliswaar ) bij een club gaan aankloppen .... op een bepaald moment is je zelf-aanleer-grens bereikt ... maar is nog zo leuk als je dan als nieuw lid kan tonen dat je wat kan vliegen : kwestie dat je mede-leden je niet meteen als "luchtruimterrorist" hoeven te bestempelen .... dan gaat je leer-curve weer met een ferme boost omhoog door alles wat je daar ziet en hoort ...

en dan komen de glow-toestellen en is het einde helemaal zoek ....

Hobbie,

leuk, leerzaam draadje, laat dit een voorbeeld zijn voor een hoop beginners.
zoals je ziet, eigenwijs zijn hoeft niet fataal te zijn, maar na het lezen van dit draadje weet een beginner de risico's en de gevolgen..

Leg je model nog eens op de weegschaal en kijk eens wat die nu weegt?..

bij elke reparatie wordt je toestel zwaarder en zal die door een hogere vleugelbelasting lastiger vliegen

(zo'n beginnerstoestel kan wel iets aan gewicht er bij hebben maar niet oneindig)

iig tot zaterdag dan, vergeet je kistje niet :wink:

mvg
Rico.

PS:
Als het je leuk lijkt, ga je een keertje mee naar de mva, ik heb dus een brandstof trainer. en als het bestuur er geen probleem van maakt (kan me haast niet voorstellen) dan laat ik je een stukje proeven van (het echte werk) het brandstof vliegen..

Dat geloof ik best, dat hij bij elke reparatie zwaarder word.
Ik heb geprobeerd om hem te wegen op mijn digitale weegschaal, maar helaas hij gaf niks aan omdat hij denk ik te licht is (voor de weegschaal) :lol: :lol:
Maar zodra ik hem ergens kan wegen, laat ik het meteen weten.
Lijmen lijmen en nog een lijmen......en vliegen dat hij doet :!: :wink:

Hoe heb je de vleugel gerepareerd?

alleen met lijm of ook nog een versteviging?

je kan een gebroken vleugel prima repareren met een balsa of koolstof versteviging in het piepschuim verstopt.

vleugelversteviging.gif

dat "linnen" bedoel je glasmat? is ook een versteviging. houd er wel rekening mee dat bij een crash je vleugel daar breekt waar de glasmat stopt.
met een balsa versteviging gaat die bij een crash keurig door de midden.
nieuw balsa latje er in en het is weer klaar.

met andere woorden, repareer je vliegtuig niet té stevig! scheelt ook gewicht.

mvg
Rico.

Back