Cessna 188 AgTruck

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door kvlasblom, 18 jan 2014.

  1. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    De flaps en rolroeren ook vervangen:

    Flaps
    IMG-20180721-WA0002.jpg IMG-20180722-WA0000.jpg

    Dat scheelt toch ongeveer de helft! Het triplex spul dat ze be VQ models gebruiken is echt zwaar...

    IMG-20180722-WA0011.jpg IMG-20180722-WA0013.jpg

    En rolroeren
    IMG-20180723-WA0009.jpg IMG-20180726-WA0016.jpg IMG-20180726-WA0018.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Voor de spraybar, die ik dan later maak, heb ik op de schaalgetrouwe locaties M2 inslagmoertjes geplaatst in de vleugels.

    13087064_1027633480617848_6916699169035105804_o.jpg IMG-20180814-WA0002.jpg IMG-20180814-WA0005.jpg IMG-20180814-WA0007.jpg IMG-20180814-WA0014.jpg
     
    E.hof vindt dit leuk.
  3. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Niet te licht maken Kim. Hij vloog toch goed?
     
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mooi hoor!
    Lichter is altijd beter :)
     
  5. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    De ervaring leert dat het toch altijd zwaarder wordt dan je hoopt, dus maak je maar geen zorgen Mischiel, haha!
     
  6. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Ik ben nu bezig met de handels die de hopper deksel dicht houden. De echte hebben een veertje, maar ik denk dat ik de mijne niet functionerend maak en een magneetje gebruik. Anders moet ik ze alle zes draaien om het klepje open te maken om de ontvanger aan/uit te zetten en te tanken...

    20180810_192450.jpg 20180810_193844.jpg IMG-20180815-WA0000.jpg IMG-20180815-WA0014.jpg IMG-20180815-WA0016.jpg IMG-20180815-WA0020.jpg IMG-20180815-WA0022.jpg
     
    E.hof, MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  7. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Lekker bezig zie ik.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  8. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    serieus mooi dit...
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  9. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    :) bedankt heren
     
  10. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Ik vind het een gaaf project maar had toch een vraagje over de kleuren en met name het aantonen van de juiste kleuren bij een jury.
    Wordt er door de jury rekening gehouden met het schaaleffect? Ik weet uit mijn 40 jarige ervaring op modelbouwgebied inmiddels dat dit effect werkelijk bestaat. In het kort, hoe kleiner het model hoe lichter de originele kleur moet worden. Bij deze schaal zou dit ca 3% moeten zijn.

    bronnen oa IMPS Stockholm welke dit effect onderzocht hebben
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Voor de zekerheid heb ik de reglementen even doorgekeken en het antwoord op je vraag is: nee.
    Als je kleurstalen hebt van originele verf of een foto van kleurstalen die tegen het originele vliegtuig aan gehouden worden, dan zijn dat de kleuren die je model moet hebben. Ga je een percentage wit bij mengen vanwege het "schaaleffect" dan ga je dus afwijken van je documentatie.
    Als de verf op het origineel verbleekt of verweerd is dan dient dat natuurlijk wel nagebootst te worden, maar dan heb je het over weathering dat wordt beoordeeld onder "Oppervlaktestructuur en schaalrealisme".

    Verder dacht ik dat de meningen over het "schaaleffect" verdeeld zijn. Komt het niet neer op atmosferisch perspectief? Bij de korte afstand waarop de modellen beoordeeld worden is dat niet van toepassing.

    Maar natuurlijk staat het een bouwer vrij om wel rekening te houden met het "schaaleffect" als hij dat wil. Het wordt tenslotte met het oog beoordeeld. We hebben geen instrumenten om exacte kleuren te meten.

    Wil je meer weten? Kijk dan naar schaalvliegen.nl/informatie-en-tips-voor-deelnemers/#reglementen en #documentatie.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2018
    kvlasblom vindt dit leuk.
  12. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik denk dat je het kan vergelijken met iets als dat de glimmende verf van een civiel vliegtuig voor een model té glimmend kan zijn en dat je dan liever voor een halfglans afwerking kiest. De jury moet alleen het resultaat beoordelen en doet dat op het oog. Hoe de bouwer tot dat resultaat komt en dus ook of hij rekening houdt met "schaaleffect" of niet, dat hoeft niet in de reglementen te staan ... dat zit in de keuzes die de bouwer maakt, zijn vaardigheid en stijl.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  13. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Nee, het atmosferisch effect daar doel ik niet op, dat is toepasbaar op alles, in principe

    Nee, het gaat om de lichtreflectie welke op een model kleiner is dan op een 1/1 model, dus lijken de kleuren donkerder. Vandaar het iets oplichten van de originele kleur. Maar goed, reglementen zijn reglementen en de mening van een jury is bindend, vaak.

    En ik geef toe, jullie bouwen iets grotere schalen dan ik, ik bouw in 1/35 en mijn bustes zijn vaak 1/10 of 1/9.
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ah zo! :thumbsup:
    Ik weet wel de tip dat je bij zwart beter iets wit bijmengt omdat het anders te zwart lijkt. Dat is inderdaad "schaaleffect" vanwege lichtreflectie. Maar ik dacht niet dat dat bij alle kleuren nodig is. En bij de grote schaal van onze modellen zal het verschil in lichtreflectie ook minder merkbaar zijn.
    En het bijmengen van zeg 3% wit zal bij de ene kleur meer doen dan bij de andere kleur, dus je kunt geen gelijk percentage aanhouden ... het is fingerspitzengefühl en dat hoort in de 'keuken' van de bouwer, niet in de reglementen.
    Ik heb zelf een paar keer statische jury gedaan en ik heb niemand over het "schaaleffect" gehoord. En we beoordelen door naar de documentatiemap in onze handen te kijken en naar het model een paar meter van ons vandaan ... we houden de kleurstalen niet tegen het model aan. Alles wordt op het oog beoordeeld en dus is er ruimte voor subtiele aanpassingen.
     
    Bitchin vindt dit leuk.
  15. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Nee, ik geloof ook niet dat een jury echt zo precies gaat controleren, het is een hobby geen werk volgens mij. Maar goed, laten we de bouwer eerst maar verder gaan met het technische gedeelte toch ;)
     
  16. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Ja, ik doe mijn best om dit ding af te krijgen. Maar ik loop al een tijdje rond met gedachten over hoe ik de kleuren het beste kan regelen. Ik heb geen bestaand prototype om mee te vergelijken, alleen wat foto's en Cessna gegevens.
    En dan welke type verf is ook nog de vraag. Het mag niet reageren op spanlak in elk geval. Eerder in combinatie daarmee wel success gehad met acryl lak van de Karwei en daaroverheen een blanke 2K lak.
     
  17. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Het eerste haakje is af. Nu de rest nog.
    20180818_095235.jpg 20180818_100038.jpg 20180818_100715.jpg 20180818_100915.jpg 20180818_101019.jpg 20180818_101031.jpg 20180818_101534.jpg 20180818_101637.jpg 20180818_102027.jpg 20180818_102204.jpg
     
    femmo vindt dit leuk.
  18. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Wegens problemen met de pezen in mijn handen (pijn, oorzaak onbekend) gaat alles erg langzaam.
    Toch zijn beide vleugels nu met tissue en spanlak bespannen en klaar voor verdere afwerking (paneellijnen, klinknagels, verf).
    Ook de starboard vleugeltip is gerepareerd.

    IMG-20181212-WA0009.jpeg IMG-20190102-WA0006.jpeg 20190127_192656.jpg IMG-20190111-WA0002.jpeg
     
  19. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Carpaal tunnel syndroom: dat zou kunnen, maar dat is nou juist wat pijn doet.

    Dus de vraag blijft: wat veroorzaakt dat syndroom?


    jan.
     

Deel Deze Pagina