Cessna Bird dog

Hallo,

Hier een verslagje van de Cessna Birddog. Deze vlieger ben ik aan het bouwen om s'avonds, als ik pas laat op het vliegveld ben nog even wat rond te vliegen. Bij de RVB in Kaatsheuvel mag je maar tot 21.00 met benzine/methanol vliegen en met Elektro tot zonsondergang. Het is de bedoeling dat er verlichting inkomt (knipperend) en toch redelijk op schaal uitgewerkt word.

De kit is van RBC en bouwd heerlijk, complimenten aan RBC voor het eerste klas laserfreeswerk, het is meer puzzelen en fixeren met dunne hotstuf dan bouwen.

Wanneer het toestel klaar is weet ik niet en ik heb er ook geen planning van gemaakt (mag he, het is hobby.. :wink: ).

De romp tot zover:
img2392lv6.jpg

Voor de verlichting in de vleugeltippen en in het richtingsroer (is schaal) ben ik wat aan het experimenteren geweest met wat minigloeilampjes. Deze worden in een messing buisje van rond 7mm ingebouwd zodat alleen het lensje / glaasje uit de vleugel cq richtingsroer komt. Het glaasje dek ik vervolgens af met een plastic kapje dat weer geschilderd word in rood en groen, als navigatie lichten. Kapjes zijn te verkrijgen bij Flugmodellbau Overigens hebben die ook mooie en goed werkende verlichtingsproducten.

Voor de bedrading heb ik zelf draad gewikkeld met een boormachine, zie foto, dit is dunne wire-wrap draad met een teflon isolatie. Oog in de boormachine, draad erdoor, langzaam draaien en zie daar de produktie begint! De draad is zeer licht en goed verwerkbaar. De teflon isolatie is zeer moeilijk te beschadigen.

De draad:
img2397hn0.jpg

Als laatste is het de bedoeling dat ik voor deze kist ook drijvers ga bouwen, hier moet ik nog een tekening van maken. Hier moet ik dus nu al rekening mee houden met eventuele voorzieningen in de romp. Bovendien heb ik op airliners.com gezien dat de Bird dog met floats ook nog 2 stabilisatievlakken aan het stabilo heeft, dus ook hier ligt een uitdaging.

Tot slot komen er werkende flaps in het toestel.

Groeten,
Alex

hey ik zie dat ik niet de enige ben die de cessna bouwt ik heb een probleem met de lucht inlaat van de motor kun jij daar wat detail fotos van posten van voor boven onder en zijkant?
wat voor motor regelaar en accu ga je gebruiken ik gebruik de door rbc kits aangerade motor alleen regelaar en accus moet ik nog kopen aan electronica
heb je al een kleuren schema gevonden de mijne word leger groen

Deze lijkt me wel wat.

Van het weekend zal ik wat foto's maken van de luchthappers. Deze week helaas nog geen tijd voor kunnen vrijmaken.

De motor word ook de aanbevolen RBC. Heb ik nog niet gekocht dus kan nog wijzigen maar waarschijnlijk niet.

Heb je ook foto's van de jouwe?

Gr.
Alex

ik heb geen goede camera dus dat word lastig
de mijne word egaal groen bestikkerd met marines erop enzo de leters laat ik plotteren bij een drukkerij

@Alex

Ben helemaal verliefd op dit model (de constructie) alhoewel ik nog nooit gevlogen heb :oops: :oops: , maar ook als model om op een jongenskamer te hangen. Misschien een domme (beginners) vraag maar kan dit model vanaf de grond starten ??

Groeten, Bram

Bram,

Uiteraard kan dit model vanaf de grond starten. Let op het is wel een model van 1,5 meter span. Dus niet erg groot maar voor aan het plafond? Op schaal komt de kist ongeveer uit op 1:7,5.

Gr.
Alex

Hallo,

leuke toestelkeuze. :D
Zitten er ook ailerons op ?

Tijdje stil hier :oops: , loopt het project nog ? Status ?

Hallo Menno,

Het is even wat rustiger met het toestel vanwege vele andere projecten. Toestel heeft rolroeren en flaps. Vind het zelf ook een erg leuk toestelletje voor erbij voor de avonden.

Ben niet verder dan de foto's hierboven, waarschijnlijk komende winter weer verder maar ik heb de Scheibe SF-33 ook nog. Eerst de drijvers voor een een arf bird dog afmakem voor de meeting van 15/9. En daarna ook nog de Volksplane 1:3 invliegen. Maar we gaan eerst nog 3 weken naar Oostenrijk. Oeps we mogen ook nog werken (wat ik overigens met veel plezier doe). Verder na de vakantie nogal wat afspraken (ook vliegafspraken) inclusief een
uitnodiging voor een rondvlucht en fotosessie in de Piper J3 PH-GEN joepie (ik heb deze in 1:4 gemaakt). Al met al nogal wat projecten en afspraken dus voorlopig geen tijd vrij voor de bird dog.

gr. Alex

Birddog Ton

Hoi Gerard,

dank voor de tip, ik had dat draadje ook gevonden.

Is idd een topdraadje met veel nuttige tips :)

Ben wel beniewd of Alex zijn Birddog al weer heeft afgestoft :rolleyes:

Menno lig nu ziek in bed, griep denk ik. Zie in mijn handtekening onder het Scheibe project. Goed voor zeker 2 jaar werk! Dus Birddog even stil.....

birddog

Hi Alex,

dat is jammer voor je (dat je ziek bent:rolleyes:).

Dat andere wat de birddog tegen houdt is natuurlijk niet jammer, maar wat in het vat zit verzuurt niet he ? :D

Ik ga deze winter ook beginnen aan een birddog, wellicht dat ik ook een draadje open.

Dit is m'n eerste schaalkistje, ik keek altijd met veel bewondering naar de schaal-draadjes. Nu ga ik me er maar eens aan wagen ! :cool:

Hezik bedankt voor de tip, hij is inmiddels aangepast.

Off Topic
Op welke maier kan ik de emoticons weer in een bericht krijgen, ik krijg het niet voor elkaar.
Alvast dank !
On Topic

Menno,
Alvast succes gewenst bij je Birddog, hij bouwd erg lekker. De RBC kit is een super kit en lijkt meer op puzzelen dan op bouwen.

Groeten,
Alex

Oeps het is al gelukt moest dus een andere tekstverwerker kiezen bij de gebruikersinstellingen. Ik heb dus zitten :sleepy::sleepy::sleepy:.

Groeten,
Alex

Birddog time ...

Hey Alex,

ik ben inmiddels voorzichtig begonnen aan m'n RBC kitje. :D

Als je het leuk vind kan je m'n draadje hier op het mbf volgen, zie link onder dit bericht.

Ben jij inmiddels in de gelegenheid om met de Birddog verder te gaan ?

Grtz,
Menno

Hoi Menno,

Leuk weer een draadje, ga ik zeker volgen! Ik denk dat jouw Bird Dog eerder zal vliegen dan de mijne, ik heb hem even in de hoek gezet want ben met een mega-project bezig, de bouw van een Scheibe motorzwever schaal 1:2,5 met boordstarter, 38cc benzine en een spanwijdte van 5,6 meter. Hier heb ik bijna 3 jaar voor uitgetrokken waar inmiddels een half jaar van verstreken zijn...................

Maar ik ga je zeker volgen.......

Alex

Back