Hallo,
Hier een verslagje van de Cessna Birddog. Deze vlieger ben ik aan het bouwen om s'avonds, als ik pas laat op het vliegveld ben nog even wat rond te vliegen. Bij de RVB in Kaatsheuvel mag je maar tot 21.00 met benzine/methanol vliegen en met Elektro tot zonsondergang. Het is de bedoeling dat er verlichting inkomt (knipperend) en toch redelijk op schaal uitgewerkt word.
De kit is van RBC en bouwd heerlijk, complimenten aan RBC voor het eerste klas laserfreeswerk, het is meer puzzelen en fixeren met dunne hotstuf dan bouwen.
Wanneer het toestel klaar is weet ik niet en ik heb er ook geen planning van gemaakt (mag he, het is hobby.. :wink: ).
De romp tot zover:
Voor de verlichting in de vleugeltippen en in het richtingsroer (is schaal) ben ik wat aan het experimenteren geweest met wat minigloeilampjes. Deze worden in een messing buisje van rond 7mm ingebouwd zodat alleen het lensje / glaasje uit de vleugel cq richtingsroer komt. Het glaasje dek ik vervolgens af met een plastic kapje dat weer geschilderd word in rood en groen, als navigatie lichten. Kapjes zijn te verkrijgen bij Flugmodellbau Overigens hebben die ook mooie en goed werkende verlichtingsproducten.
Voor de bedrading heb ik zelf draad gewikkeld met een boormachine, zie foto, dit is dunne wire-wrap draad met een teflon isolatie. Oog in de boormachine, draad erdoor, langzaam draaien en zie daar de produktie begint! De draad is zeer licht en goed verwerkbaar. De teflon isolatie is zeer moeilijk te beschadigen.
De draad:
Als laatste is het de bedoeling dat ik voor deze kist ook drijvers ga bouwen, hier moet ik nog een tekening van maken. Hier moet ik dus nu al rekening mee houden met eventuele voorzieningen in de romp. Bovendien heb ik op airliners.com gezien dat de Bird dog met floats ook nog 2 stabilisatievlakken aan het stabilo heeft, dus ook hier ligt een uitdaging.
Tot slot komen er werkende flaps in het toestel.
Groeten,
Alex
Hier een verslagje van de Cessna Birddog. Deze vlieger ben ik aan het bouwen om s'avonds, als ik pas laat op het vliegveld ben nog even wat rond te vliegen. Bij de RVB in Kaatsheuvel mag je maar tot 21.00 met benzine/methanol vliegen en met Elektro tot zonsondergang. Het is de bedoeling dat er verlichting inkomt (knipperend) en toch redelijk op schaal uitgewerkt word.
De kit is van RBC en bouwd heerlijk, complimenten aan RBC voor het eerste klas laserfreeswerk, het is meer puzzelen en fixeren met dunne hotstuf dan bouwen.
Wanneer het toestel klaar is weet ik niet en ik heb er ook geen planning van gemaakt (mag he, het is hobby.. :wink: ).
De romp tot zover:

Voor de verlichting in de vleugeltippen en in het richtingsroer (is schaal) ben ik wat aan het experimenteren geweest met wat minigloeilampjes. Deze worden in een messing buisje van rond 7mm ingebouwd zodat alleen het lensje / glaasje uit de vleugel cq richtingsroer komt. Het glaasje dek ik vervolgens af met een plastic kapje dat weer geschilderd word in rood en groen, als navigatie lichten. Kapjes zijn te verkrijgen bij Flugmodellbau Overigens hebben die ook mooie en goed werkende verlichtingsproducten.
Voor de bedrading heb ik zelf draad gewikkeld met een boormachine, zie foto, dit is dunne wire-wrap draad met een teflon isolatie. Oog in de boormachine, draad erdoor, langzaam draaien en zie daar de produktie begint! De draad is zeer licht en goed verwerkbaar. De teflon isolatie is zeer moeilijk te beschadigen.
De draad:

Als laatste is het de bedoeling dat ik voor deze kist ook drijvers ga bouwen, hier moet ik nog een tekening van maken. Hier moet ik dus nu al rekening mee houden met eventuele voorzieningen in de romp. Bovendien heb ik op airliners.com gezien dat de Bird dog met floats ook nog 2 stabilisatievlakken aan het stabilo heeft, dus ook hier ligt een uitdaging.
Tot slot komen er werkende flaps in het toestel.
Groeten,
Alex