Cessna L19 BIRDDOG - RBC Kits

Dit is een vervolg van dit draadje

Ik heb besloten het draadje van Alex te laten rusten en een eigen draadje te starten over de afbouw van deze kit die ik van Alex heb gekocht.
Zo kan ik hem beter terug vinden ;)

Alex had de romp al grotendeels afgebouwd toen ik de kit in ontvangst nam.
Om nog even na te denken over de constructie van de verlichting ben ik maar alvast begonnen aan de vleugels:

Zo'n RBCkits vleugel is best makkelijk in elkaar te plakken, het is door de voorgefreesde inkepingen net een puzzel.
Wel zag ik pas na het indekken van de onderkant dat er hulp formers zijn. Ik hoop dat het hier nog niet nodig was ;)

Zoals op deze foto te zien is heb ik de ribben van het midden gedeelte ingekort. Ik ga deze BIRDDOG met flaps bouwen, dus wat modificatie is nodig.

Ik zit alleen vast met de voorzieningen van de landings verlichting. Volgens Max Z in het vorige draadje zou de locatie op de tekening staan. Maar ik zie ze toch echt niet op de tekening:

Ik schat zelf ergens tussen R4 en R5

de hulp formers als nog plaatsen .vooral als je de bovenkant indekt .
rbc bouwt idd lekker ,kan deze kitjes idd aanbevelen . bekijk vooral de dvd met foto's en en de handleiding , deze 2 samen zijn een goede handleiding ,voor de rest is wel goede eigen inzicht nodig .

Ik heb eindelijk op internet een grote 3 View gevonden met een schaalstokje erbij.

Ik heb even zitten rekenen en gemeten en ik kom uit op schaal 1:7,5655
De landingsverlichting begint 380mm vanuit r1 en is 41,5mm breed en 20,5mm diep volgens mijn berekeningen.

Het was weer eens pokkeweer. Dus ik had mooi de tijd om weer eens wat te doen.

Ik heb de buisjes aangebracht waar later de bedrading naar de verlichting doorheen gaat:
dsc01624r.jpg

dsc01625i.jpg

dsc01626g.jpg

dsc01631p.jpg

dsc01632z.jpg

Ook heb ik verstevigingsblokjes aangebracht waar later de flapscharnieren komen en waar de control horns komen. Uit ervaring komen hier veel krachten op en enkel de 1,5mm beplankings balsa vertrouwde ik niet ;)

De blokjes dienen vooral om de scharnieren in vast te kunnen schroeven.

dsc01628bx.jpg

dsc01627o.jpg

dsc01629v.jpg

dsc01630x.jpg

Ik heb nu de vleugels ingedekt en geplamuurd. Dit is de eerste plamuurlaag, ik moet het nog schuren en de finishing laag aanbrengen.. Ik moet wel zeggen dat ik alabastine allesvuller een stuk beter vind dan het kneedbaar balsa wat ik vroeger had. Een stuk lichter ook. Volgens mij weegt de pot het meest ;)

img0267dm.jpg

img0268pn.jpg

img0269n.jpg

Het gaatje voor de navigatieverlichting is in deze foto goed te zien. Tip moet nog geschuurd worden.

img0270sr.jpg

Back