Cessna Skymaster 337 1:5 (BosModelAir)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 16 nov 2007.

  1. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.253
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    Gisteravond al iets gedaan :lol:

    Schuimenneuswiel is vervangen en de neuspoot is met bijna 2,5cm ingekort, de kist stond teveel nose up wat niet helpt bij de take off run.

    Op RC Universe vliegt eenzelfde 337 met een Saito 100 voorop en een Saito 82 achterop, deze vinden ze licht underpowered, hij vliegt goed maar kan beter.

    Ik ben nu dus 100% zeker dat de OS FS120 voorop komt en waarschijnlijk een OS FS91 achterop.

    Maar ik zit er ook sterk aan te denken om achterop een 10cc 2-takt te zetten, ben zeer benieuwd hoe het geluid dan wordt en wat de prestaties dan zullen zijn.
    Vanavond de verschillende motoren eens wegen (de 2 verschillende achtermotoren ivm zwp. uitkomst).

    En het voordeel is dat ik dan eventueel mijn Stinson Reliant kan behouden ;-)
     
  2. fonziebear

    fonziebear

    Lid geworden:
    26 mei 2006
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Berto,

    Zo te zien komt het helemaal goed met de Cessna.,
    Ik zal het draadje volgen om te zien wat je van mijn oude kist gaat maken.

    Mvg

    Bart
     
  3. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.253
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    Zo ben eruit.

    Voorop komt een OS FS120, en achterop gaat een OS FS91.

    De FS91 woog namenlijk 200 gram lichter dan de 61 2-takter.
    De OS FS120 weegt +/- 250 gram zwaarder dan de door de eerste eigenaar gebruikte Saito FS91 dus met een beetje geluk kan die 500 gram lood uit de neus :) (of in ieder geval een deel ervan ;-) ).
    Ook is de voorste plastic motorophanging vervangen door een alu versie.
     
  4. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.253
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    Na lang passen en meten de gok genomen en nieuwe gaten geboord in de motorophanging en de achtermotor gemonteerd.
    [​IMG]

    en het kan net, pffff:
    [​IMG]
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Ik moet zeggen dat ik van alle foto's de indruk krijg dat deze kist er iets strakker uitziet dan de gemiddelde bosmodelair kist ;)
     
  6. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.253
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    En de voormotor zit ook bijna goed:
    [​IMG]
    De uitlaat kan op deze manier helemaal in de kap vallen, als er een klein stukje uitsteekt is het al goed dus dat gaan we zien te bewerkstelligen.

    En ff de motorkap erop :)
    [​IMG]
     
  7. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.253
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    `T is dan ook een 2de hands ARF hé ;-)
     
  8. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.264
    Locatie:
    Haarlem
    Netjes gedaan Berto :thumbsup:

    Pas gelijk even je ondertitel aan:
    Door het bouwen staat de verhuizing even stil.. :wink:

    Ralf
     
  9. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.253
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    Hee Ralf,
    Dank je.

    `t schiet ook wel weer aardig op en het wordt een mooi kissie, Zie hem al helemaal voor me door het luchtruim scheren ;-)

    Op RC Universe is het draadje ook weer redelijk aangeslingerd en kijken we van elkaar weer wat dingen af.
    Zo is de koeling van de motoren ook nog een leuk item waar ik wat extra aandacht aan wil schenken door het toepassen van baffles.

    Ook is er een discussie dat het neuswiel te slap is, voor een 8kg kist zou het moeten kunnen, ook gezien het feit dat de poot vrij kort is, toch egevn ze aan dat hun vaak een krom of zelfs gebroken neuswiel hebben.
    Nu is het mogelijk om een Robart neuspoot te monteren die ook weer meer schaal is maar ik ga eerst maar eens kijken hoe het neuswiel zich houdt.

    Nette landingen mekn dus :lol:


    o ja, onderschrift ook maar even aangepast ;-)
     
  10. Gijs F

    Gijs F

    Lid geworden:
    14 mei 2007
    Berichten:
    992
    Locatie:
    Barneveld
    Hé Berto

    Dus dat wordt 1 december maiden, :wink: bij goed weer zijn wij dan ook op de hei.
     
  11. Benno Z

    Benno Z Guest

    Ik ben er natuurlijk ook :D Ben benieuwd naar het geluid. :yes:
     
  12. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    zeer mooi toestel. maar als ik de foto's bekijk van met de motoren vraag ik mij af of er nog plaats is voor een spinner? ik bedoel tussen prop en motorkap

    veel succes met deze toch wel appart kist
     
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als de prop zo past gaat er ook een aluschijf tussen.

    Of een prop er overheen.

    Berto , wat moet de doorsnee zijn van de voorste spinner. :?:
    Heb hier nog een spinner uit vol alu gedraait , rond 72 mm ,lang 85 mm , gewicht 162 gram.
    Dus voor modellen die voor te licht zijn en er anders lood in moet.

    Mvg Johan
     
  14. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.253
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    @ Gijs en Benno,
    1 december gaat niet lukken zowel qua "af" zijn van de kist als qua vrije tijd niet.


    @ vjete,
    Dank.

    Wat Johan zegt is waar, als de prop voldoende speling heeft past een spinner ook doorgaans, daar ben ik ook vanuit gegaan met de berekeningen.
    Achter is nog wel 2 tiende mm te krap.


    @ Johan,
    Dank je, maar voor- en achterop heb ik een spinner nodig van 82mm.
     
  15. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.253
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    Zo eindelijk eens het hele RC Universe draadje doorgelezen.

    Het schijnt dat de orginele neuspoot te zwak is, ik ga het eerst een aankijken hoe het zich houdt en anders komt er een Robart Cessna 182 neuspootje op.

    Ook schijnt de kist een redelijke uptrim nodig te hebben voor normale horizontale vluchten.

    Sommigen konden het zelfs met de trim er niet uit trimmen dus dat is iets om in de gaten te houden tijdens de re-maiden.

    Ook schijnt de kist met flaps direct de neus naar beneden te drukken ipv dat ie gaat stijgen.

    Naja, tijden sde eerste vluchten zullen we een kijken hoe de kist zich gedraagt.

    Heb er nu al zin in ;-)
     
  16. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.608
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Een ander vraagje,
    Hoe wordt de achterste motor gekoeld :?: ik zie en rondgat in het motorspant en een luchthapper boven op de vleugel.
    Zorgen die voor de aanvoer van de koellucht :?: maar waar wordt dan de warme koellucht afgevoerd :?:
    (de afvoer opening moet normaal groter zijn dan de aanvoer)
     
  17. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.253
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    Hee Eric,

    Yep da`s een hele leuke.

    Ten eerste is eigenlijk de aanvoeropening veelste groot.
    Zeker gezien het feit dat de afvoer veelste klein is.

    Nu is het zo dat de achterste motorkap een redelijk gat heeft waar nog net de kleppendeksel uit steekt.
    Dan is het ook de bedoeling om de vlakke ruimte onder de achterste spinner open te maken als uitgang voor de warme lucht.

    Dan heb ik redelijk wat afvoerruimte.

    Zal alleen dan nog wat moeten verzinnen op de te grote aanvoer.
    Op zich is blaast de luchthapper alles de romp in en vandaar zit er een opening in het achterste motorschot die op dezelfde hoogte zit als de cilinder.

    Dit is geen goede optie dus ik zal iets moeten maken waardoor de lucht direct van de luchthapper naar het gat wordt geleidt in het motorschot.
    En dat zit ook in de planning omdat te doen.
     
  18. fonziebear

    fonziebear

    Lid geworden:
    26 mei 2006
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi,

    Ik heb na de vlucht gevoeld of de koeling goed was en dit was prima.,
    vond het met bouwen ook erg vreemd dat het gewoon een gat was zonder koker waar de lucht direct door naar de cylinder ging maar het was goed dus ...

    Mzzl Bart
     
  19. Berto

    Berto Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.253
    Locatie:
    Zeewolde, RemoteJets.com / Modelbouwsticker.nl
    Hee Bart,

    We zullen eens kijken wat ie tijdens het proefdraaien doet.

    had jij misschien de handleiding + spulletjes al opgestuurd???
     
  20. fonziebear

    fonziebear

    Lid geworden:
    26 mei 2006
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi,

    Ik heb gister de vleugel deksels opgehaald op de club.,
    Kan alleen het boekje niet vinden, ga hier vanavond nog even naar op zoek.

    Bart
     

Deel Deze Pagina