Hallo, ik heb zelf een Robbe NanoJet Hawk en normaal gesproken vind ik het niet moeilijk om de CG te vinden bij een vliegtuig, voor mijn bovendekker trainer is dat simpelweg één-derde van de voorkant van de hoofdvleugel, maar bij een Jet is dat toch een stuk lastiger en het lijkt moeilijk om een goede guide te vinden. Wel kom ik calculators tegen die ik niet mee overweg kan, gezien ze veel metingen vragen en omdat elk vliegtuig weer anders is, sommige metingen nauwelijks overeen komen. Plus ik ben meer van het natte vinger-werk of welke methode dan ook dat geen raket-geleerde niveau aan wiskunde vereist.
Anyway, om het kort te houden; wat is over het algemeen de beste CG op een backswept vleugel vliegtuig mét staart?
Op het moment zit mijn CG hier:
Is dit goed of moet het gewicht iets meer naar achteren? Ik heb begrepen dat je beter neus-lastig kan vliegen dan staart-, maar ik neem aan dat teveel ook slecht kan aflopen.
Anyway, om het kort te houden; wat is over het algemeen de beste CG op een backswept vleugel vliegtuig mét staart?
Op het moment zit mijn CG hier:

Is dit goed of moet het gewicht iets meer naar achteren? Ik heb begrepen dat je beter neus-lastig kan vliegen dan staart-, maar ik neem aan dat teveel ook slecht kan aflopen.