CG op backswept vleugel vliegtuigen.

Hallo, ik heb zelf een Robbe NanoJet Hawk en normaal gesproken vind ik het niet moeilijk om de CG te vinden bij een vliegtuig, voor mijn bovendekker trainer is dat simpelweg één-derde van de voorkant van de hoofdvleugel, maar bij een Jet is dat toch een stuk lastiger en het lijkt moeilijk om een goede guide te vinden. Wel kom ik calculators tegen die ik niet mee overweg kan, gezien ze veel metingen vragen en omdat elk vliegtuig weer anders is, sommige metingen nauwelijks overeen komen. Plus ik ben meer van het natte vinger-werk of welke methode dan ook dat geen raket-geleerde niveau aan wiskunde vereist.

Anyway, om het kort te houden; wat is over het algemeen de beste CG op een backswept vleugel vliegtuig mét staart?

Op het moment zit mijn CG hier:
robbe_hawk_nanojet.jpg

Is dit goed of moet het gewicht iets meer naar achteren? Ik heb begrepen dat je beter neus-lastig kan vliegen dan staart-, maar ik neem aan dat teveel ook slecht kan aflopen.

heel simpol
je zet die mooie lijn in de hoek van de vleugel
dan reken je het opervlaktemiddenpunt uit van de vleugel
daar krijg je een snijvlak tussen de twee lijnen
daar licht je zwaartepunt

Hallo,

@j.weel, ik snap niet echt wat je bedoeld. Maar het kan nog simpeler, CG staat in bij vliegtuig behorende handleiding.

Gr Jerry

heel simpol
je zet die mooie lijn in de hoek van de vleugel
dan reken je het opervlaktemiddenpunt uit van de vleugel
daar krijg je een snijvlak tussen de twee lijnen
daar licht je zwaartepunt

Wattes? Mooie lijn in welke hoek? en hoe gaat die berekening van het pervlaktemiddenpunt? en waar komt die tweede lijn vandaan?

Het zwaartepunt wordt steeds bepaald tov de MAC (mean aerodynamic chord) van een vleugelhelft.
Indien je de positie van het zwaartepunt niet kent, dan is de vuistregel 25 à 30% van de MAC een veilige eerste keuze. Er is trouwens niet 1 exacte locatie van het zwaartepunt, het is eerder een zone met een achtergrens. Het vlieggedrag verandert naarmate de locatie van het zwaartepunt opschuift naar achter binnen die zone, eenmaal achter de grens is er geen langsstabiliteit meer...

Voor trapeziumvormige vleugels (zoals in dit geval, afgeronde hoek mag je verwaarlozen) bestaat er een heel eenvoudige benadering voor het bepalen van de MAC:
- Teken 1 vleugelhelft op een blad papier.
- Teken aan de vleugelwortel één keer de koorde van de vleugeltip voor en achter de koorde van de vleugelwortel
- Teken aan de vleugeltip één keer de koorde van de vleugelwortel voor en achter de koorde van de vleugeltip
- Verbind de diagonalen van beide gecreëerde lijnen
- Het snijpunt van beide diagonalen geeft de locatie van de MAC aan
- Neem 25 à 30 % van de MAC
- projecteer dit punt naar de romp: dit is de positie van het zwaartepunt

Dit zegt zegt waarschijnlijk veel meer...

full

Blauwe lijn is de koorde aan de vleugelwortel
Rode lijn is de koorde aan de vleugel tip
gele streeplijn zijn de diagonalen en projectielijn naar romp
gele lijn is de MAC

Je CG ligt volgens mij zeker niet verkeerd.

Laatst bewerkt door een moderator:
bijna goed
maar 25% is wel heel neuslastig of is dat bij jets normaal
normaal is het 28A 30%

Dit zegt zegt waarschijnlijk veel meer...

full

Blauwe lijn is de koorde aan de vleugelwortel
Rode lijn is de koorde aan de vleugel tip
gele streeplijn zijn de diagonalen en projectielijn naar romp
gele lijn is de MAC

Je CG ligt volgens mij zeker niet verkeerd.

bijna goed
maar 25% is wel heel neuslastig of is dat bij jets normaal
normaal is het 28A 30%
Dat stond hierboven ook al: 25% is een veilige keuze (bij toestellen met een stabilo), maar je toestel kan dan nogal neuslastig zijn. Maar beter dat, dan staartlastig...

Wat is normaal? Soms ligt het zwaartepunt op 35% en zelfs 40%... hangt van zoveel factoren af: Cm van het profiel van de vleugel, Cl van het stabilo, de afstand tussen vleugel en stabilo, gewenste vlieggedrag, ...

@HansL,

Hoe bepaal je de lengtes van de rode en blauwe lijnen?

Gr Jerry

full

Blauwe lijn is de koorde van de vleugel wortel (ter hoogte van de aansluiting met de romp). Die meet je, evenwijdig met de langsas van de romp.
De rode lijn is in dit geval (omwille van de afgeronde vleugeltip) een, fictieve lijn die je niet kan meten. Je moet ze bepalen aan de hand van een tekening van de vleugel.

Meet de lengte van 1 vleugelhelft, A
Teken een hulplijn evenwijdig met de koorde aan de vleugelwortel op afstand A. Dit is de hulplijn waarop straks de rode lijn komt te liggen, je weet alleen op dit moment nog niet waar het begin en eindpunt van de rode lijn liggen. Die vind je als volgt:

Bepaal hoever de neuslijst naar achter gaat door op een willekeurige afstand C (vanaf de koorde aan de wortel, bijv. de helft van A) de afstand D te meten. Teken een tweede hulplijn door het voorste punt van de volle blauwe lijn en het punt wat je zonet bepaald hebt. Verleng die tweede hulplijn in beide richtingen (naar de romp toe en naar de vleugeltip toe, voorbij je eerste hulplijn).
Het snijpunt tussen de eerste hulplijn, evenwijdig met de romp op afstand A en de tweede hulplijn die je zonet getekend hebt is het beginpunt van de rode lijn.

Doe hetzelfde voor de achterlijst: Meet op een afstand E hoever de achterlijst naar achter gaat (F). Teken een derde hulplijn door achterste punt blauwe lijn en het zonet bepaalde punt. Verleng in beide richtingen. Snijpunt van derde hulplijn met eerste hulplijn is achterste punt van de rode lijn. En daar mee ken je de koorde aan de vleugeltip (rode lijn).

Het is gebruikelijk om de MAC te bepalen aan de hand van de (geprojecteerde) koorde van de vleugel op de langsas van de romp (blauwe streeplijn ipv blauwe volle lijn). Door de tweede en derde hulplijn ook te verlengen naar de romp toe kan je de lengte ervan bepalen.

niks moeilijk, gewoon doen wat ze vragen en invullen.
The R/C Aircraft Proving Grounds - Center of Gravity Calculator
Zwaartepunt op ongeveer 28% MAC Hun geven aan tussen de 25 en 30%
Canard vliegtuigen:
Canard Center of Gravity Calculator ...
Nog een calculator:
Elektromodellflug Infos
-> Modellflug Tips
-> Schwerpunkt

Overwegingen in het Aerodynamica subforum:
Zwaartepunt en instelhoekverschil en de duikproef
Berekening zwaartepunt van vlakke figuren (geometrisch zwaartepunt) ‎

Back