In veruit de meeste gevallen zal de aangegeven CG goed zijn. In ieder geval goed genoeg om er veilig mee te kunnen vliegen. Dit natuurlijk alleen als alles goed gebouwd is maar dat zal wel duidelijk zijn denk ik.
Mocht je het niet helemaal vertrouwen dan kan je eerst proberen met de CG iets verder naar voren dan aangegeven. Dat zal vliegen mogelijk wat lastiger maken maar het vliegtuig blijft bestuurbaar.
Als het te ver naar voren ligt zal het kunnen gebeuren dat het vliegtuig niet eens los wil komen van de grond. Als de baan lang genoeg is zal dat geen probleem zijn.
Ligt de CG te ver naar achteren dan zal het vliegtuig heel lastig te besturen zijn mogelijk zelfs onbestuurbaar.
Je kan dus gewoon uit gaan van de aangegeven positie en daar mee gaan vliegen. Vliegt het een beetje log en heb je nogal veel up nodig in de bochten dan kan de CG te ver naar voren liggen. Schuif het iets naar achteren en weer proberen. Je zal merken dat hoe verder de CG naar achteren gaat des te feller het vliegtuig op het hoogteroer reageert. Pas wel op dat je niet te ver naar achteren gaat want dan wordt het echt lastig sturen.
Als je horizontaal vliegt en je trekt het gas dicht dan moet het vliegtuig gewoon rechtdoor gaan en naarmate de snelheid zakt gaan zakken.
Gaat de neus in eerste instantie omhoog als je het gas dicht trekt dan is de kans groot dat de CG te ver naar achteren ligt.
Succes.