CG voor Wolf K10

Weet er iemand de cg zitten in een Wolf K10 120cm span.:confused:

Zou hem eindelijk willen laten vliegen.Als alles opgelost geraakt.Gisteren heb ik alles proberen in te bouwen wat niet echt gelukt is volgens mij.:rolleyes:
De uitsparingen voor de serov's wat te groot gemaakt.En ook geen servoverlengkabels besteld,heb servo's besteld met te korte servokabel.Zodat de servo's eiglijk niet op de goede plaats zitten.Dus dan maar geinproviseerd.:mad:Alles past toch redelijk in mekaar.
Maar heb wel een probleempje als ik de lipo aansluit slaan de servo's tilt.:confused: Maar de motor en de esc doen het wel goed.
Kan dit aan de goedkope ontvanger liggen (E-Sky)? Of aan de foutieve instellingen in de zender?

Iemand raad/advies? Sam?Hezik?Theo?Eclips?Marnix?Airbus?Al de andere forummers?Commander Clumlsy?

Zwaartepunt heb ik geen idee van maar,
Die esky ontvangertjes zijn erg kritisch als het gaat om de afstand van de ontvanger tot de motor (maak die zo groot mogelijk), ik weet haast welzeker dat de storing komt door foutieve installatie van de ontvanger.

Het zwaartepunt van de Wolf K10 2200 ligt op 22 cm of net iets daarvoor.
Ik weet niet of dat jou type ook is maar, ik krijg het gevoel dat het zwaartepunt "ergens" gewoon staan aangegeven zant ik vind voor de rest nergens anders de vraag.
Stel anders gewoon hier je vraag even.

Voor het correcte zwaartepunt hier effe alle gegevens invullen en dan het zwaartepunt op 20% van het MAC.

Die storing van de servo's kan idd komen door een verkeerde plaatsing van de ontvanger in combinatie tot de motor, regelaar en accu.

wez, kdenk dat idd aan u ontvanger ligt of aan uw kristal daarin, testet is met uwen graupner R700 en komt dees weekend es af, ksal em maidenen voor u ;)

Voor het correcte zwaartepunt hier effe alle gegevens invullen en dan het zwaartepunt op 20% van het MAC.
Die storing van de servo's kan idd komen door een verkeerde plaatsing van de ontvanger in combinatie tot de motor, regelaar en accu.

Djesus,das chinees voor mij:
[SIZE=-1]Enter Root Chord (A): [/SIZE]
[SIZE=-1]Enter Tip Chord (B): [/SIZE]
[SIZE=-1]Enter Sweep Distance (S):[/SIZE]
[SIZE=-1]Enter Half Span (Y):[/SIZE]
[SIZE=-1]Enter %MAC Balance Point:[/SIZE]

cg.gif

Ksal morgenavond eens berekenen.

De ontvanger heb ik achter de lipo geplaatst en zit op 5 cm van de motor.Plus in die afstand ligt dan ook nog eens de ESC.

wez, kdenk dat idd aan u ontvanger ligt of aan uw kristal daarin, testet is met uwen graupner R700 en komt dees weekend es af, ksal em maidenen voor u ;)

Ksal het eens proberen morgenavond met de R700.En hem dan ook mss voor de lipo plaatsen.Maar dan zijn men servokabels veel te kort.Tis nu maar juist gepast.En ben ewa te lui om om verlengkabels te gaan.:oops:Maar da verbaasd u niks zeker?

Djesus,das chinees voor mij:
[SIZE=-1]Enter Root Chord (A): [/SIZE]
[SIZE=-1]Enter Tip Chord (B): [/SIZE]
[SIZE=-1]Enter Sweep Distance (S):[/SIZE]
[SIZE=-1]Enter Half Span (Y):[/SIZE]
[SIZE=-1]Enter %MAC Balance Point:[/SIZE]

cg.gif

Wat is daar nu zo meoeilijk aan.
Je hoeft alleen maar het plaatje te volgen en de gevraagde gegevens in te vullen. Het tekeningetje is een halve vleugel.

Root chord is wortel rib, dus van de neus tot de achterlijst in het midden A.

Tipchord is dan dus hetzelfde maar dan bij de tip B.

Sweepdistance is de pijlstelling S.

Half span is de halve spanwijdte Y

En % MAC Balance Point is 20% voor een vliegende vleugel zoals een wolf K-10 of een Zagi. voor normale romp toestellen is dat ongeveer 28 %

Als ge dit voor den eerste keer ziet,is het chinees ja.Nie iedereen zit al 20j in de modelbouw.Het is de eerste keer dat ik de cg moet gaan bepalen.Maar het zal wel lukken denk ik.

Hoe positioneer de electronica het best?
Beginnend bij de neus van de vleugel
ontvanger,lipo,esc,motor
lipo,ontvanger,esc,motor
ontvanger,esc,lipo,motor

Met welke positie zal het het minste storing geven?

Laatst bewerkt:
lipo ontvanger esc motor

maar wez, kom gewoon es af eh, zallek wel alles goe zetten voor u ;)

Zwaartepunt Wolf K-10:

Ligt bij:

- Spanwijdte 700mm = ca. 100 mm van de neuslijst
- Spanwijdte 900 mm = ca. 150 mm van de neuslijst
- Spanwijdte 1050mm = ca 150 mm van de neuslijst
- Spanwijdte 1200 mm = ca. 180 mm van de neuslijst
- Spanwijdte 1250 mm = ca. 185 mm van de neuslijst
- Spanwijdte 1300 mm = ca. 190 mm van de neuslijst
- Spanwijdte 1450 mm = ca. 210 mm van de neuslijst
- Spanwijdte 1600 mm = ca. 230 mm van de neuslijst
- Spanwijdte 2200 mm = ca 220 mm van de neuslijst (bij lieren ca 210 mm)
- Delta versie 900 mm = ca. 175 mm van de neuslijst
- Delta Speed 700 mm = ca 150 mm van de neuslijst
- Spanwijdte 700 mm = ca 150 mm (wolf K-10 70 cm motor nieuw model!!) van de neuslijst

Simpel 18 cm teruggaan van de neuslijst(=voorste punt van de twee vleugeldelen) (120cm versie). Zet hier met een balpen of iets dergelijks een stipje om het gemeten zwaartepunt aan te geven. Trek hierbij een hoek van 90 graden over dit punt ten opzichtte van de twee vleugeldelen. Hou hierop aan de ene kant je duim en aan de andere kant je wijsvinger precies over deze lijn en breng alles nu in balans. Moet toch werken zo ;-)

Back