CH 47 Chinook HC1

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door didier n, 25 okt 2016.

  1. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    We zijn er weer :)

    Daarmee weten jullie ook meteen wat er in de dozen zat in het Kiowa bouwdraadje...

    Ik heb eerlijk gezegd hard getwijfeld over dit draadje, maar we zullen zien hoe het gaat lopen.

    Het lijkt me zinloos te gaan verkondigen dat ik me ga proberen in te houden met de bouw, 't lukt waarschijnlijk toch niet :D Doel is wel deze wat sneller dan de Kiowa klaar te hebben, want dat was er een beetje over...

    De Vario Chinook dus...

    Een heli die ik al langer in het oog had, maar eerst "live" wilde zien vliegen alvorens een beslissing te nemen. Ook de revisie die vario aan de romp heeft gedaan was een opsteker, al hebben ze de bal op meerdere punten weer mis geslagen... of ben ik het weer die te nauwkeurig kijk? :p
    Van de chinook is er gelukkig best wat info te vinden, al is de versie die ik voor ogen heb weer nét wat minder op te sporen. Gelukkig heb ik van de Nederlandse Chinook een 140 tal detailfoto's kunnen maken, al zijn er wezenlijke verschillen met de mijne.. ach hoe meer foto's hoe beter....

    We gaan eraan beginnen!

    Groeten,

    Didier
     
    Jannis en AHoogendijk vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh.... Waaaaauuuuuuwwwww!
     
  3. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
    Aha, tof dat er weer een (uitgebreid) verslag van komt!
    Hoe meer hoe beter, want hier leer je elke dag wat bij!
    Laat u maar gaan hé!
     
  4. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Wederom ben ik zeer benieuwd naar wat voor moois je weer zal bouwen. Want een pareltje wordt het sowieso!
    Technisch ben ik ook wel geinteresseerd hoe die dubbele main rotor gaat werken en hoe je dat een FBL controller moet wijsmaken.

    Succes! En dat het goed komt weten we nu al. ;-)
     
  5. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    :)

    Wat de technische zijde betreft; Vario heeft dat mooi opgelost in samenwerking met Bavarion Demon. De 3X fbl controller heeft een tandem software functie die dit dus mogelijk maakt, en van wat ik gezien heb in Offenbach vliegt het super..
    De tuimelschijf wordt vastgehouden door 2 servo's die enkel de schijf kunnen laten op en neer gaan ( pitch) en roll functie. Geen nickfunctie dus, deze wordt bekomen door het laten op en neer gaan van de voorste en achterste tuimelschijf. dus voorwaarts is minder pitch vooraan, en meer pitch achteraan. Zodra ik de servo's heb kan ik er een foto van maken, dat is duidelijker...

    Groeten,

    Didier
     
  6. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Didier, ik ga mij weer abonneren op dit draadje want dit wordt zoals we al gewend zijn toch een uitgebreid verslag waar we weer van kunnen gaan watertanden.

    Suc6. Grt Han
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2016
    didier n vindt dit leuk.
  7. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Bij deze ook een abonnement, benieuwd of het net zo mooi word als de vorige?.

    groetjes Rene
     
    didier n vindt dit leuk.
  8. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hier ook nog een dagelijkse volger en ongetwijfeld krijg ik hierdoor terug de drive om mijn heli eindelijk af te werken .
    Grtjs Blitske
     
    didier n vindt dit leuk.
  9. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Mooi!

    De belangstelling groeit, en het motiveerd mensen, da's leuk om te lezen :)

    We zijn begonnen.... Het grote voordeel van deze heli is dat je het mechaniek geheel kunt opbouwen, en er dus naar hartelust kunt mee gaan vliegen, terwijl je de romp afwerkt.
    Daarvoor moet ik dus eerst zorgen dat de mechaniek in de romp past, en de spanten ingelijmd zijn. Daar ik de motor en servo's nog niet thuis heb, is het mechaniek tijdelijk opgebouwd, enkel de noodzakelijke delen voor inbouw in de romp heb ik gemaakt. Voordeel is ook dat deze constructie niet te zwaar weegt, dus makkelijker te handelen is tijdens de paswerken..

    P1040167kl.jpg

    Dit wordt dus langs achter in de romp geschoven, en daarna gaat de voorste rotoras erop. Vervolgens kan alles uitgelijnd worden...

    Groeten,

    Didier
     
    Jannis vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, cool!

    Wel een kapitale machine, maar oh, wat mooi!

    Vraag me af, waarom die speciale rotorkoppen zo dwingend noodzakelijk zijn, maar bij Vario zullen ze ongetwijfeld weten wat ze doen....

    Jammer dat de vrijgezelle dagen over zijn... :(
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoe werkt de aileron functie eigenlijk op deze machine?
    Of roer..

    Zoals ik je nu heb gehoord, heb je pitch en elevator.. maar aileron en roer lijken me erg lastig in zo'n ding..
    Wel een erg gaaf ding..
     
  12. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Interessante vragen mannen!

    Ik ga met het eenvoudigste antwoord beginnen, voor de aileron of roll functie gaan beide swashplates naar links of rechts. Gaat de ene naar links en de andere naar rechts of omgekeerd, dan draait de heli om zijn middenpunt, de staartrotorfunctie dus..
    Het verhaal van de rotorkoppen heb ik op een Amerikaans forum ontdekt. Blijkt dus dat indien je bij een normale heli nick of roll stuurt, de romp vd heli mee beweegt in de gewenste richting. Bij een dubbelrotor zoals de chinook is dit dus niet of veel minder het geval. Dit resulteert dus in ongewenste krachten in de rotorkoppen. Dit geeft na enige tijd materiaalmoeheid, waardoor de bladhouders uit het centraalstuk kunnen breken. Dit is reeds gebeurt bij iemand die zelf een tandemheli had gebouwd, en van de gewone Vario koppen had voorzien. Vandaar dus deze gedempte rotorkoppen, die van een centrale kogel ( zoals in een swashplate) zijn voorzien, en met rubber demping zijn uitgerust.. Waarom ze dan een klein fortuin moeten kosten weet ik helaas niet :hammer:
    kortelings nog wel weer een fotoke van de bouw..

    groeten,

    Didier
     
    curley vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klinkt uitermate aannemelijk!
     
  14. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    We zijn dus begonnen met het mechaniek in de romp te bouwen. Deze wordt in de romp geschoven, voor en achter van bijgeleverde steunen voorzien, en dan is het een kwestie van het zaakje zo uit te lijnen dat alles in de juiste postie staat. Rapper gezegd dan gedaan....

    P1040169kl.jpg
    P1040170kl.jpg

    P1040172kl.jpg

    ook achteraan moet er gekeken worden of alles mooi haaks op de romp staat, anders komen er later grote problemen...
    Vario heeft nl bij deze nieuwe versie de grote afdekking onder de rotorkop mee laten draaien zoals bij de echte het geval is, als de hoofdassen dan niet mooi haaks op de bovenzijde van de romp staan is het grote ellende vrees ik.. opletten dus!

    P1040178kl.jpg

    Gelukkig was ik goed wakker, want de meegeleverde houten schijven om het zaakje uit te richten blijken meerder mm groter van diameter te zijn dan de 3D geprinte exemplaren van de nieuwe versie. Als je dus alle afstanden met de houten schijven zou aanhouden kom je ferm bedrogen uit als je de uiteindelijke exemplaren gaat monteren...:eek: slordigheidje van Vario dus. Ik heb de houten passchijven verkleind naar de diameter van de 3d print, en op deze manier alles juist uitgelijnd... :)

    We gaan verder...

    Didier
     
    SAR Scott en Demaic vinden dit leuk.
  15. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Supermooie heli Didier, ook ik zal weer met plezier je bouwdraadje volgen.
     
    didier n vindt dit leuk.
  16. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    De weinige spanten zitten in de romp gelijmd, ik kan nu dus het mechaniek naar hartelust in en uitbouwen.
    We kunnen dus verder... Wat mij meteen was opgevallen bij het vario model is dat de achterste wielen niet helemaal op de juiste positie stonden. Om schaal uit te komen moeten ze dus een 25mm verder naar achter worden gezet. Dit was op zich niet zo moeilijk, twee alu hoekprofielen om het mechaniek te verlengen, en klaar... of niet?....
    Dat deel dus wel, maar nu werd de aandacht op de romp gericht. Waar bij de full size de wielen uit de romp komen is een stuk weggehaald, en heeft een typische vorm aan de achterzijde.
    Ik heb eerst een malletje uit papier gesneden en aangepast tot de vorm mij goed leek

    P1040174kl.jpg

    Dan alles overgetekend op de romp, en de zaag erin!

    P1040175kl.jpg

    Volgende opdracht is het gapende gat wat op te vullen met wanden en schaaltoestanden :)
    Let the fun begin...

    groeten,

    Didier
     
    Jannis, Demaic, renetl50 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
    En al direct goed bezig!
     
  18. gizzmo777

    gizzmo777

    Lid geworden:
    15 sep 2007
    Berichten:
    3
    Locatie:
    neerpelt (belgie
    hey ,goe bezig zeg
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dit is het dingetje wat op verjaardagen altijd zo lastig is uit te leggen :D

    "kijk, ik heb een nieuwe heli"
    zo he, wanneer vliegt ie?
    geen idee, eerst even de zaag erin...
     
  20. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Dat ligt eraan wie er op je verjaardag(en) komt.

    Ook `mijn Sint` weet echt wel wat ik wil!

    MvG Richard
     

Deel Deze Pagina