charter aansluiten

• Topicstarter Topicstarter fgnozem
  • Startdatum Startdatum
F

fgnozem

Guest
hallo allemaal,

ik wil beginnen met vliegen en heb een chartertje kunnen krijgen.
de motor (os 35) zit er al op en de benzinetank er al in.
zelfs de servo's zitten er al op.
maar nu moet ik dat nog aansluiten op de ontvanger en zender, en er komen 3 slangetjes bij de brandstoftank weg waarvan 1 met een schroefje erin (die neem ik aan is als overloop bij het vullen).
heeft iemand een paar foto's of beschrijvingen hoe ik het op elkaar moet aansluiten? :roll: bedankt

hoi gtkilla

ik zou zeggen ga er eens mee naar een club ofzo daar zullen ze u zeker en vast helpen hoor.

groeten

1 slang is voor te vullen (bij jouw waarschijnlijk die met het schroefje erin)
1 slang moet worden aangesloten op de uitlaat (dit is de drukslang die zorgt dat er druk in je brandstoftank komt als de motor eenmaal loopt, zodat de brandstof makkelijker naar de caburateur loopt).
1 slang sluit je aan op de carburateur.

Om te kijken of je de goede slang op het goede onderdeel aansluit moet je weten hoe het IN je tank zit. Er zitten bij jouw drie messing pijpjes aan.

Daar zijn er twee van met een bocht, waarvan er in iedergeval 1 omhoog moet wijzen IN je tank. Dit is je drukslang. Deze sluit je aan op de demper. (Deze wijst omhoog want anders zou je schuimvorming in je tank krijgen, immers er wordt door dit pijpje lucht ingeblazen welke anders in de brandstof zou blazen -> schuimvorming)

Het andere pijpje met een bocht zou in principe alle kanten van je tank op kunnen wijzen. In de regel wijst deze naar beneden. Hier zit bij jouw de schroef waarschijnlijk in. Deze is voor het vullen van de brandstof. Het pijpje wijst naar beneden zodat je de tank ook leeg zou kunnen tanken.

Het laatste pijpje is een rechte messing pijp waaraan IN de tank een stukje slang zit met de zgn. klunk eraan. Deze sluit je aan op je carburateur.

Wat betreft de aansluiting van je apparatuur wijs ik je graag door naar een club. Het aansluiten van servo's is afhankelijk van wat voor merk zender je hebt en met welke knuppelbezetting er op de club gevlogen wordt. Hier kan ik je in principe niet mee helpen.

Succes bij het beoefenen van deze fantastische hobby.

Gr. Bert

Heb je een charter ARF? (maakt eigenlijk nks uit, een bouwpakket charter heeft het ook) Want het schijnt dat de instelhoek bij een charter niet klopt, bij mij moest er achter onder de vleugel 5mm balsa onder. Anders blijft de charter steeds maar omhoog vliegen. Vraag maar op je club, die weten wel waar ik het over heb waarschijnlijk. Ik weet verder niet hoever je bent met je charter, maar ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik zou ook een groter voorwiel op de charter zetten, anders slaat hij voorover op grasbanen.

Groetjes, Danny :wink:

( ik heb gisteravond mijn eerste vliegles gehad met de charter, woensdag leer ik opstijgen, en vrijdag leer ik landen, is best snel, maar mijn leraar matthijs (15) is het in 5 avonden gelukt om te vliegen.

@ Dany, dan heb je eigenlijk het verkeerde advies gekregen. Het betere advies was geweest om er een kleinere motor op te zetten.

Als je een 4 ccm motor monteerd dan is die instelhoekverkleining niet nodig.

De charter is een model uit de begin jaren van het rc vliegen en toen waren de motoren nog lang niet zo sterk als nu, een 6,5 ccm van toen mag je vergelijken met een 4 ccm van nu.

Back