Charter of Colibri?

• Topicstarter Topicstarter ErikDijkstra
  • Startdatum Startdatum
E

ErikDijkstra

Guest
Ik wil graag een vliegtuig bouwen en nu zit ik te twijfelen tussen een Charter en een Colibri.
Welke van de twee is het meeste werk? Ik wil dus niet binnen een paar dagen klaar zijn.
Wat is eigenlijk het grootste verschil tussen de twee? En dan bedoel ik niet de vlieg-eigenschappen maar het bouwpakket zelf.

Je vraagt er niet naar maar toch een opmerking:
Voor het leren vliegen met een Colibri heb je twee keer zoveel tijd nodig als het leren vliegen met een Calmato.

Een Calmato is in iedergeval snel gebouwd.

Of het nu zo super vliegt weet ik niet, ik heb er nooit een zelf gevlogen.
Maar wat ik aan Calmato's voorbij zie racen op de club is het schijnbaar niet mogelijk om met een normale vliegsnelheid te landen met apparaten.

Maar dat kan natuurlijk aan de vliegers liggen.

Is bij de Charter alles al uitgezaagd? Als ik zo de plaatjes bekijk niet. Bij de colibri is dit volgens mij wel het geval.
Even voor de duidelijkheid: Ik wil dus lekker lang bezig zijn met bouwen.

ErikDijkstra zei:
Een Colibri bouwt relatief snel. Alleen de combinatie trainer en lekker lang bezig zijn met bouwen is niet de meest voorkomende combinatie.

ErikDijkstra zei:
Erik, even wat andere vragen:
Wil je ook nog gaan vliegen? of is dat niet je eerste prioriteit?
Heb je al een club gevonden?

Hans,
Vliegen is niet mijn eerste prioriteit. Ik wil gewoon lekker bouwen. Later ga ik ook wel vliegen. Ik da naar Vliegclub Woerden. Dat is volgens mij het dichtste bij Oudewater. Maar lekker bouwen is mijn prio.

Zou je in dat geval niet liever helemaal vanuit niets willen bouwen (dus geen bouwpakket) ?
En de onderdelen zelf uit balsa gaan zagen?
Charter tekeningen zijn overal te vinden. Op dit forum staan redelijk wat (foto) verslagen van mensen die ook hun eigen vliegtuig die uit niets zijn opgebouwd.

Ik ben het wel eens met Hans. Calmato is 1 van de betere trainers op dit moment.
Niet een ontzettend liftend profiel wat je toch niet nodig hebt, maar een bi-convex ("half-symmetrisch").
Bij gas geven met de meestal veel te sterke .46 motoren dan gewoon neutraal versnellen en niet allerlei pitchende bewegingen die gecompenseerd moeten worden.
Wel snel dus, maar ook erg strak.

Colibri is wat kleiner en ook relatief kort en de vleugel weer beetje hoog. Als je rustig met gas omspringt prima mee te vliegen, maar minder strak dan calmato.

ErikDijkstra zei:
Ik da naar Vliegclub Woerden. Dat is volgens mij het dichtste bij Oudewater.
Ik denk dat wij een klein stukje dichterbij zitten, maar bij de club van Arjen zal je net zo welkom zijn als bij ons.

Waar zit jij dan? Ik zie dat je in een paar plaatsen woont volgens je profiel. :)

Zit jij in de buurt van benschop soms? Bij de reinaldaweg?

ErikDijkstra zei:
Waar zit jij dan? Ik zie dat je in een paar plaatsen woont volgens je profiel. :)
Zit jij in de buurt van benschop soms? Bij de reinaldaweg?
Ik woon in Schoonhoven en vlieg in Montfoort (veld ligt tussen Montfoort en Benschop aan de Reinaldaweg)
Ben jij van de zomer al een keer komen kijken?

Charter!!!
Vliegt vele keren beter als een colibri.
Degelijker ook.

Bouwen van de charter is wat meer werk, de colibri is laser gesneden en bouwt wat sneller. De charter is interessanter om te bouwen door zowel het vleugelprofiel en de tapse tippen als de uitgebreidere romp. Overigens moet er een kleine modificatie op de charter toegepast worden om deze optimaal te laten vliegen (achterzijde vleugel 8mm verhogen)

Nadeel van beide toestellen is dat deze met een 4cc gemotoriseerd horen te worden. De keus voor een 2e toestel na de beginnerskist, is wat beperkter voor 4cc motoren als voor 6.5 a 7.5cc motoren. Een laser models Ibis of Sig LT-40 zijn om die reden zeker het overwegen waard. (hoewel ik geen persoonlijke ervaring met de laatste heb).

Veel bouwplezier,
Gerben

@Hans,

Ik ken die plekwel ja. Ik ben niet wezen kijken maar een vriendvan mij vliegt daar ook. Van welke vliegclub is dat veld eigenlijk? Ik dacht dat montfoort geen club had? Ik heb er tenminste 25 jaar gewoond en er nog nooit van gehoord.

Ik denk dat ik dan toch maar een charter ga bouwen. Dat is iets meer werk. Moet je die onderdelen zagen? Kan dat gewoon met een figuurzaag? Daarben ik wel handig mee in ieder geval.

Groet,
Erik

Voor zover ik weet is de charter bouwdoos nog steeds gestanst. De onderdelen zijn al min of meer uitgesneden uit het plankje waar ze in liggen, in de praktijk is het nog wel eens nodig de delen met een mesje na te snijden.

Groeten,
Gerben

ErikDijkstra zei:
@Hans,
Ik dacht dat montfoort geen club had? Ik heb er tenminste 25 jaar gewoond en er nog nooit van gehoord.
Je moet je diep schamen !!!

poortcutout.gif

:oops:

Dat wist ik dus echt niet. Dan kom ik er ook snel bij!

:oops:

ALs je wilt kiezen tussen charter en colibri, zou ik voor de charter gaan.

Ik heb zelf een colibri, maar het is een onding op de grond.
daarom gooi ik em liever in de lucht.

Op zich vliegt ie goed, maar een charter vliegt echt beter....

Een colibri is laser gesneden en kun je bouwen als een legpuzzel
je kunt het haast niet verkeerd doen.

Als je een charter koopt heb je een mischien iets langere bouwtijd.
maar een betere trainer...

Precies wat je zoekt dus....

succes

Johan

Back