charter of rolroer trainer

Ik ben Harm Jansen,13 jaar,en beginner.Clubgenoten adviseren mij een robbe charter.Anderen vinden dat ouderwets en zeggen dat ik daar snel op uitgekeken ben.Zij raden een rolroer trainer,de exel 2000 aan andere zeggen dat ik een charter met voorbereide ailerons moet nemen .Graag jullie mening;welk vliegtuig is het best om mee te beginnen :?: ?

ik zelf heb een charter, kom nu zo een beetje aan het eind van mijn geles en nu had ik er een 2de vleugel bij gekregen. daar had ik(na ja ik... mijn vader) rolroeren op gebouwt. dus als ik mijn brevet heb kan ik die vleugel erop zetten. dus ALS je een charter neemt kan je de vleugel ombouwen. omdat ik meer exels heb zien neergaan dan charters. misschien als je bouwen leuk vind kan je rolroeren op je vleugel bouwen. kan wel een foto voor je maken van de nieuwe vleugel. maar ik heb dus een charter en vliegt prima

Harm,

Laat je niets wijsmaken, de Charter is een heel goed beginnersvliegtuig waar je uitstekend mee kunt leren vliegen. Het feit dat er geen rolroeren op zitten hoeft helemaal geen minpunt te zijn.
Over het leren vliegen met of zonder rolroeren is al vaker geschreven. Zoek die draadjes maar eens op dan kan je de voor en nadelen van beide manieren van vliegen zelf lezen.
Paul schrijft het ook al, je kan heel simpel een extra vleugel (laten) bouwen die wel rolroeren heeft. Ga maar lekker leren vliegen met de Charter zoals hij nu is en ga ondertussen die andere vleugel bouwen. Ben je er aan toe dan kan je die vleugel erop zetten en heb je een "nieuw" vliegtuig.

Tsja Harm, het spijt me voor je, en ik schaam me een beetje voor Cumulus, maar ondanks het feit dat ik er vanmiddag twee keer op gewezen heb dat jullie knettergek zouden worden van het geouwehoer, meende een aantal Cumulusleden dat het toch handig zou zijn om met vier man tegelijk met jou en je vader te moeten 'praten' en tegelijkertijd nog onderling te discussiëren over de voors en tegens. Het zal echt niet veel duidelijker voor jullie zijn geworden vrees ik. In ieder geval kun je zowel met als zonder rolroeren leren vliegen.

Ik zou voor een rolroertrainer gaan.

Iemand bij ons op de club heeft een ARF Charter gekocht. Zo'n kant en klaar pakket waar ook een Magnum motor bij zit. De instelhoek van de vleugel is al veranderd, maar hij heeft nogsteeds last avn het bekende charter probleem. Als je een beetje gas geeft klimt ie nogsteeds als een gek. Motor heeft dump genoeg.

Ik ben ook van mening dat het nog een ouderwets iets is, dat het het beste zou zijn om met een charter te beginnen. Ik ben een jaar geleden begonnen met een rolroertrainer. En dat gaat prima. Ik kan inmiddels zelf starten en landen.

Ik zou zelf een charter bouwen met een gewone 5 cc.
Zonder rolroeren en iemand die zegt dat je met een charter niets kan zou ik een paar plaatjes er bij zetten.
Als ik na ruim 20 jaar vliegen een charter mag vliegen vind ik dat nog steeds erg leuk.
Met een 4 speed motor heb ik met mijn Charter mijn eerste zwevers omhoog gesleept tot 2500 mm spanwijdte.
En dat allemaal zonder rolroer.
Als je hem zelf bouwt weet je ook gelijk hoe hij in elkaar zit.
Je moet alleen het stabilo aan de voorkant 8 of 9 mm omhoog brengen.(zou ik even na moeten kijken)
Dan vliegt hij perfect ik heb er een stuk of 5 gebouwd dus ik heb enige ervaring.
Ook al is het al weer een poos geleden.

afb3539.jpg

afb3540.jpg

afb3541.jpg

En dit vloog allemaal is het een veelzijdige kist of niet? :wink:

En huckepacken ging ook erg goed.

Dag,

Welke beginnerskist je ook neemt, je zult er na enige tijd op uitgekeken raken.
Een eigenschap van een beginnerskist is een goede eigenstabiliteit, welke tegen gaat werken als je wat gevorderde manouvres wilt gaan doen.

Persoonlijk prefereer ik om mensen met een rolroermodel les te geven. Het model blijft over het hele snelheidsbereik goed reageren op de roeren, wat bij een richtingroer model weleens wat minder is, vooral op lage snelheid. (zoals bij de landing etc.)

Er zijn zeer veel modellen op de markt tegenwoordig. Zeer goede, wat mindere en enkele slechte. Kies je model niet te klein. Een Colibri bijvoorbeeld is iets te klein.
Naast mindere vliegeigenschappen van een te klein model, is de motorkeuze van belang. Kleinere trainersmodellen moet met 4cc of zelfs minder uitgerust worden. Het nadeel hiervan is dat er relatief weinig vervolgmodellen voor 4cc motoren gemaakt zijn en juist zeer veel modellen voor 6.5 tot 7.5cc motoren.

Groeten en veel plezier,
Gerben

Ik heb een fout gemaakt ik zij dat je de instelhoek van het stabilo 9 mm moest wijzigen dat was van een vergrote charter.

Het is bij de gewone charter

Wil je trouwens de Charter met rolroeren bouwen moet je wel flink wat minder V stelling geven anders werkt het niet

Paul zei:
ik zelf heb een charter, kom nu zo een beetje aan het eind van mijn geles en nu had ik er een 2de vleugel bij gekregen. daar had ik(na ja ik... mijn vader) rolroeren op gebouwt. dus als ik mijn brevet heb kan ik die vleugel erop zetten. dus ALS je een charter neemt kan je de vleugel ombouwen. omdat ik meer exels heb zien neergaan dan charters. misschien als je bouwen leuk vind kan je rolroeren op je vleugel bouwen. kan wel een foto voor je maken van de nieuwe vleugel. maar ik heb dus een charter en vliegt prima
Heb je tekening en of foto van vleugel met rolroeren, zoek ik al ff

Bertus zei:
Ik heb een fout gemaakt ik zij dat je de instelhoek van het stabilo 9 mm moest wijzigen dat was van een vergrote charter.

Het is bij de gewone charter

Wil je trouwens de Charter met rolroeren bouwen moet je wel flink wat minder V stelling geven anders werkt het niet
Hoeveel is het bij een gewone carter? Thnx

Ernst Grundmann zei:
Harm,

Laat je niets wijsmaken, de Charter is een heel goed beginnersvliegtuig waar je uitstekend mee kunt leren vliegen. Het feit dat er geen rolroeren op zitten hoeft helemaal geen minpunt te zijn.

Heb toch een minpuntje gezien afgelopen zondag ;) Een robbe student (ook alleen richtingsroer) die in het dak van het clubgebouw gecrashed is omdat de richtingsroerservo het had begeven.

Als je rolroer het niet meer doet heb je hetzelfde probleem.

Rudeboy_673 zei:
Paul zei:
Heb je tekening en of foto van vleugel met rolroeren, zoek ik al ff
Volgens mij is dit 'm: (zie ook http://modelvliegenalmere.nl/forum/viewtopic.php?t=26)
crash_04.jpg

crash_05.jpg

In de jaren 70 moest ik de achterkant van de vleugel met 4mm omhoog brengen(dit gebeurde door een latje van 4 mm tussen de romp en vleugel te plaatsen) nu moet het stabilo omhoog. :P
in 30jaar een hele vooruitgang.
:wink:
Groeten van Roontje.

Back