charter vliegtuig met een 6.5cc of 7.5 cc moter

hallo ik heb een vraagje als je een arf.charter koopt kun je er dan ook een 6.5 cc of 7.5 cc moter in zetten in plaats van een 3.5 cc zodat je die later in andere modellen ook kan gebruiken ?

en is charter een type soort vliegtuig of gewoon de naam (anders gezegt is er een van of kun je kiezen uit verchillende soorten charters :?:
mensen hebben het wel over "charter "maar bedoelen ze dan een robbe charter? :?:

Hoi,

Ik en veel anderen bij ons op de club vliegen een Robbe Charter met 6,5 cc. Dit gaat prima. Het vermogen ligt ietwat aan de hoge kant maar het is zeker niet overdreven en het vliegt wel lekker. Voor een beginner kan ik me voorstellen dat het misschien een beetje intimiderend overkomt om met 6,5 cc te gaan vliegen maar het gaat prima

Mark

Ik heb zelf ook een charter gehad met een 6,5cc. En bij ons op de club raden we iedere beginner aan om een 6,5cc te nemen. Dit heeft meer als reden dat als de beginner doorgaat met de hobby dat hij een goeie motor heeft voor een ander toestel. Voor 4cc zijn er gewoon minder vervolg toestellen verkrijgbaar dan voor een 6,5cc. En het vervolg toestel met een 4cc heeft dan een kleine spanwijdte waardoor het dus weer wat instabiler wordt.

Ik hoop dat je iets aan het verhaal hebt. Maar volgens mij is er al ergens op het forum een draadje waar dit ook in besproken wordt.

groeten Paul

een charter vliegt in principe goed met een 4 cc, maar met een 6,5 gaat het ook uitstekend, iets meer vermogen is altijd beter, en zeker geen overkill zoals ik iemand hoorde roepen. tenzij je natuurlijk de kist op zijn neus zet en het gas vol opengooid, daar kan ie niet tegen. maar zeker als je voor je brevet gaat is het fijn als je een 6,5 cc neemt, je hoeft dan bij bijvoorbeeld de loops niet eerst te duiken om knopen te kopen (snelheid winnen) dus om een lang verhaal kort te maken: een 6,5!!!

Je moet uitgan waar de charter voor ontworpen is en dat is voor een 3.5 tot 5 cc.
Met het vermogen van 30 jaar geleden.
Dus aan een gewone 5 cc motor heb je meer dan genoeg.
Ik raad je alleen een snellere 4 speed (zo hete dat ten minste vroeger)aan.
Daar kan je veel meer mee.
Want met een 6.5 cc zonder kogelagers fp, hete dat vroeger, kan je net niets.
Koop je een snelle 6.5 cc trek je alles kapot.
Je zet toch ook geen 200 pk in een fiat panda?
Als ik met een 4 speed een 2.5 meter spanwijdte zwever kan slepen.
Vraag ik me af waarom je meer vermogen moet hebben.
Je charter vliegt niet lekker meer.
Omdat hij te zwaar en over powerd is.
Dit is mijn mening wat je er mee doet mag je zelf weten.

je hebt toch een knuppelke voor het gas op je zender waar je het gas mee kunt compenseren, dus ik zou o een 6.5 nemen, is ook handig bij het opstijgen, gaat ie tenminste bij lang gras ook goed de lucht in, zonder hem te hoeven gooien.

Als jij een 6.4 cc heb die even zwaar is als een 4 cc is dat goed ja :wink:
Hoe lichter een model hoe lekkerder dat hij vliegt.
Ik heb her wel over een snel 4 cc tje he.
als ik me niet vergis 10.000 toeren met een 9 X 5 prop.
Echt dat is genoeg.
Maar er is al genoeg over geschreven.
Duidelijker kan ik niet zijn.
Maak zelf een keuze.

Ik wou even zeggen dat je met een snelle 6,5 (zoals bertus die noemt, volgens mij bedoeld hij een gewone 6,5 met lagers) echt niet de charter stuk trekt. Ik heb er een 6,5 met lagers opgehad en het toestel was gebouwd volgens de bouwbeschrijving (dus geen extra verstevigingen) en ik heb nooit last gehad van stukken doordat er een te sterke motor opzat. Ik heb er gewoon het brevet meegedaan en daarna rollen wat ook geen probleem was zonder rolroeren. En zelfs vriellen ging met de charter. Dus voor de sterkte van het ontwerp hoef je niet bang te zijn dat kan wat hebben

groeten Paul

Sterker nog, Robbe verkoopt een complete ARF Charter kit met jawel... een 6.5cc Magnum. Heli versie, ABC met kogellagers en zuigerveer.

Van mijn part zet je er een 10 cc op :wink:
Wij hebben het geprobeert met een 10 cc viertakt maar hij vloog voor geen meter meer.
maar de meningen zijn gelukkig verdeeld.

Als ze er bij de arf een 6.5 cc bij doen, heeft dat denk ik te maken met vraag en aanbod.
Maar, ik zou me er verder niet mee bemoeien.

Bertus zei:
Van mijn part zet je er een 10 cc op :wink:
leuk!!! prop hangen met een charter!!!! maar met een gewoon 4,5 cc blokje vliegt een charter voor een beginner goed. het vermogen heb je pas nodig als je meer wilt dan gewoon rustig rondjes vliegen. voor je brevet figuren is het gewoon fijn als je 6,5 cc hebt, anders moet je gewoon even aanduiken voor je loops e.d. persoonlijk vindt ik het fijn vliegen met een 6,5 cc. maar ieder zijn smaak...........
duzz Wartexx gewoon ergens rond de 4,5 tot aan 6,5 cc en je zit goed. het komt ook weer niet op die halve cc aan maar ga gewoon niet boven die 6,5 en niet onder die 4,5 daar tussen is alles oke

als het aan mij ligt gaat er een dik hangslot op dit topic. anders wordt er nog 20 keer het zelfde gepost :wink:

Nog 1 ding ik ben begonnen met een heeeeeeeeel oude 3.5 cc enya.
Daarna een 4 speed daar kon je alles mee doen.
Maar ja vroeger he, toen hadden we geen vermogen nodig.
Toen moest je met weinig vermogen kunnen vliegen.
Dat is echt vliegen.
Het moeilijkste is om met een Charter een beetje schaal te vliegen.
Een chessna stijgt ook maar met een paar graden.
Maar nu stop ik echt.
De tijd van vroeger is niet meer :lol:
Ik zag een zaterdag een electro Charter hij ging net omhoog.
Kijk dat is knap vliegen :lol:

Een charter met 4 cc vliegt ook gewoon een loop uit rechtuit vlucht en kan ook gewoon een grondstart. wat niet kan is onder 60 graden wegklimmen na drie meter aanloop maar dat was geloof ik ook niet het doel van een Charter. Wel valt op: dat mensen die zijn begonnen met een beginnerskist met veel vermogen slordiger starten en vaker in de problemen komen met kritischer kisten of bij wat inhoudende motoren in de start. met een normaal vermogen ben je gedwonen om de start echt te vliegen op de vleugel in plaats van ballistisch achter een te grote krachtbron aan te suizen. 6,5 cc op een cherter die gebruikt wordt als funkistje voor een wat gevorderde vlieger?? prima. voor een beginner?? niet doen!!

Arjan bedankt voor je steun.
Je leert inderdaad veel beter vliegen.
Ik bedoel vliegen niet met een stuk hout achter een grote motor aan laten sleuren. :cry:

is een charter te vliegen met een 6.5cc ja prima, maar is het echt liegen ?
zoals arjen en bert al aangeven, nee eigenlijk niet.

maar inderdaad heb je aan een 6.5cc wel een wat meer universelere motor voor dalijk op je 2e toestel te zetten.

life is all about choices..........

Lees dit topic eens door:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4711

Een OS 25FX biedt meer dan genoeg vermogen om los te komen vanaf een grasmat. Al vliegend zul je het gas toch al gauw halveren om wat rustiger te vliegen. Een Charter en zo'n 25FXje is dé perfecte combinatie!

Bij een 6,5cc motor verdwijnen alle goedmoedige vliegeigenschappen van het model, en hou er ook rekening mee dat je minder lang kunt vliegen gezien het feit dat je tankje gewoon sneller leer raakt. Verder moet je bij zo'n grote motor de instelhoek van je vleugel aanpassen en gigantisch veel motordomp erop zetten zodat het nog enigzins vliegbaar is. Niet aan beginnen!

Verder is deze discussie al ontzettend vaak gevoerd hier op het forum. De conclusie was toch iedere keer; 4cc

hallo!
...en alsof dit draadje nog niet lang genoeg is.. kan ik een charter of calmato vliegen vanaf kort gras met een 20jaar oude OSmax25met glijlager? (fp, la? geen idee, zeer betrouwbaar gebleken iig!!)

of zou 4 cc net te krap an zijn?

beste groeten!
robert

De charter van mijn broertje vliegt met een os eco ook 4cc. heeft geen problemen met los komen. is na ongeveer 8 meter los.

Back