chassis van alu maken hoe!

hallo ik heb al heel veel op
het forum gelezen van bouwen
van trucks ik heb zelf een wedico conventional
maar nu leekt het me leuk
om er nog 1 bij te hebben
maar dan zelf te bouwen
de cabine heb ik ondertussen
al gebouwd op basis van een bruder
mercedes actros
hij is al gespoten in de kleuren
van vd vlist en is met spuitnevel
realistish vies gemaakt
nu wou ik gaan beginnen met het chassis
ik heb al aluminium gekocht
ik heb 2 U profielen van 50 cm lang
en 4 tussenstukjes L profiel
nu ik het chassis al bij elkaar
heb is mijn vraag hoe
kun je het beste het chassis
stevig in elkaar zetten
ik zat eerst te denken aan
boutjes en moertjes
maar dat is lastig om er bij te komen
tussen de u profielen
dus vraag ik om hulp hierbij
alvast bedankt

groeten patrick
 
Hallo,

Ik heb mijn dieplader ook volledig in ALU gemaakt (foto's volgen later). Ik heb dit volledig met boutjes en moertjes gedaan, zodat ik later nog vanalles kan wijzigen. Mijn pa bood me aan om het met aluminium te lassen. Het nadeel hiervan is wel, dat het chassis kan gaan werken tijdens het lassen, het alu kan plooien door de hitte e.d. En als je aan het lassen bent kan je niet kijken of het nog juist ligt en of je chassis nog recht is.

maar veel succes met de bouw alvast:)

groeten

Dimi
 
hallo
je hebt toch een wedico chassis liggen???!!!!
nou das dan je voorbeeld,
ook qua bevestiging,
dus zeg maar kopieeren die boel,
mvg markioo
 
hallo oke bedankt
het chassis van de wedico
is veel ander dit is 1 groot u profiel
en wat ik aan het maken ben is
2 u profielen waar
een L profiel tussen komt
dus maar lassen doe ik ook niet
ik weet zelf ook de gevolgen hiervan
vraag het maar aan mijn buurman haha

mvg patrick
ps iemand nog andere oplossingen
 
Ik heb de foto's van mijn dieplader net geplaatst.

groeten

en nog veel succes met de bouw
 
alineas en normale regel lengte zou het een stuk prettiger maken met lezen....

dit soort korte stukjes is voor mij niet erg leesbaar.
 
massief aluminium staaf (4-kant) gebruiken en schroef-gaten erin tappen.

of anders 4-kant koker van bv. de bouwmarkt gebruiken en aan de boven of onderkant van het U-profiel de gaten boren en in de koker gaten tappen.

succes.
 
Ik denk dat je volgende keer moet beginnen met tekenen.
Als je materiaal koopt moet je dat eerst uitrekenen hoeveel je nodig hebt.

Ik maak zelf ook eerst de tekeningen. Dan kom je de problemen tegen die je gelijk op kan lossen. Plus het is makkelijker werken.

Alminium kan je tegenwoordig ook solderen. Ik ben er niet echt heel tevreden mee. Het loopt niet mooi maar er blijft een klodertje opliggen wat het bijelkaar houdt.

Alminium kan je geloof ik ook lijmen??
Is ook een optie maar heb daar geen ervaring mee. Maar een chassi met boutjes en moertjes kom je denk ik in de problemen dat je het niet overal kan toepassen. Omdat je er niet bij kan komen met gereedschap.

Is een andere materiaal soort niet makkenlijker?? Kijk naar messing waar ik zelf kranen van bouw. Dit heeft hele mooie sterke eigenschappen. Plus na een paar keer solderen weet je hoe het moet. En messing is makkenlijker te verwerken. Het is alleen wel duurder als aluminium maar is wel mooier.
Maar dat is een mening.

Ik wilde ook eerst met aluminium beginnen maar er zijn aleen maar groote maten van te krijgen. Messing is er in alle soorten en maten. Dus kies bewust je materiaal. En maak een tekening dan kan je de fout niet ingaan+het is makkenlijker met verwerken.

Ik hoop dat ik je genoeg hebt geinformeerd.

Groetjes Mitchell
 
Alminium kan je geloof ik ook lijmen??
Is ook een optie maar heb daar geen ervaring mee. Maar een chassi met boutjes en moertjes kom je denk ik in de problemen dat je het niet overal kan toepassen. Omdat je er niet bij kan komen met gereedschap.

Groetjes Mitchell

Hoi Mitchell,
je hebt inderdaad gelijk dat aluminium ook te lijmen is.

Ik heb dit zelf ook al gedaan.

Er zit echter één voorwaarde aan. De te verlijmen delen moeten tijdens het verlijmen gedurende 5 minuten met een temperatuur van 180 graden verhit worden om de volledig sterkte te verkrijgen.
De lijm die ik er voor gebruikt heb is UHU Endfest 300.

Na verlijming kunnen de delen een kracht van 300 Kg/cm2 verdragen.

Voor het verwarmen van de te verlijmen delen heb ik een "huis, tuin en keuken" oven gebruikt. :lol:

Waar mogelijk is om schroeven en boutjes te gebruiken, is het aan te raden omdat op die plaatsen te gebruiken. De rest zou dan eventueel verlijmd kunnen worden.
 
hallo allemaal
bedankt voor de tips.
helaas is bij mij in de buurt nergens een winkel die messing verkoopt,
lijmen zou kunnen maar ik denk dat dat na een jaartje los gaat zitten.
ik heb gister nog even aan tafel zitten vogelen hoe ik het anders zou kunnen doen,
en ik heb de oplossing
ik boor gaatjes die net zo dik zijn als de bouten en dan hou ik de moer tegen,
en schroef ik de bouten erdoor heen,
en dan kan het wel.
als dit niet lukt
probeer ik het wel met goede alu lijm.
zo goed alwin
of is dit nog te onduidelijk
 
hallo bedankt voor de tip ruud.
ik kijk eesrt wel hoe het lukt met de bouten en moeren als,
dit niet lukt zal ik de lijm wel gebruiken .
kun je deze lijm bij elek bouwmarkt halen.
 
hallo
vandaag de gaten geboord waar de bouten en moeren,
moeten komen en een begin gemaakt aan de moduletoren.
maandag even de benodigde spulletjes halen,
voor het afmaken van het chassis. de tank krijg ik blijkbaar
dinsdag binnen. de kist waar de ontvanger,
in komt te zitten maak ik zelf van triplex,
en kliene schaniertjes.
 
hallo medebouwers
vandaag de decals voor de cabine ontvangen en gelijk erop,
gedaan. en het chassis in elkaar gezet.
hij zit stevig dus hoef ik geen lijm te gebruiken.
de achterbumber ziet er nu ook goed op,
en en zit er ook goed stevig op.
nu alleen proberen om ergens assen over de kop,
te tikken en eraan te monteren.
heeft er iemand nog 3 normale assen liggen,
en 1 stuuras stuur me dan even een pb.
en waar kan ik het beste blanke lak kopen voor de decals.
ik heb een testje gedaan met normale blanke lak ,
op de decals maar dat gaat uitzetten en dat moeten we niet hen.
 
Back
Top