Cheap smart lipo

Ik heb veel plezier van mijn peperdure Shread's Smartlipo met magnetische schakelaar, maar ik vind het ook leuk om iets zo goedkoop mogelijk te doen.

Deze kost iets van € 6,- en is 13 gram
Eventueel een grotere accu kan ook.
Het wordt dan nauwelijks duurder. Wel wat zwaarder.

Het bestaat uit een 1S van 350 mAh (+/- € 3,-) en een voltage booster (€ 2,59) en nog een extra female JR-stekkertje.

Om het inbouwen en het gebruikersgemak te verbeteren heb ik het een en ander aangepast. Niet zozeer aan het circuit, maar meer de aansluitingen.

Aan het circuit heb ik 2 female JR-stekkers zitten. 1 van die 2 stekkers zat al aan de voltage booster. Daarvan heb ik enkel de signaaldraad afgeknipt. Dat is niet per se nodig, maar deze is toch nutteloos geworden dus weg ermee. Die JR-stekker komt dan permanent in de ontvanger.

Als je deze voltage booster koopt heeft deze een ingang (male JR) met 3 aansluitingen. Deze haal ik eraf want die maakt de booster veel te breed (in mijn geval). 1 pin soldeer ik weer terug aan de + ingang. Ik heb die aan een pootje van de elco gesoldeerd zodat dit mechanisch een betere verbinding wordt.

De - van de laadkabel komt zowel aan de - van de accu en aan die van de voltage-booster. De + van de laadkabel komt aan de accu.

Om het circuit te laten werken steek ik de + van de laadkabel op het enige pinnetje van de voltage booster. Dit kan dus niet verkeerd gaan.
Laden kan natuurlijk gewoon met de laadkabel en de stekker in de ontvanger kan blijven zitten tijdens het laden..
Deze krijgt op dat moment geen spanning.

Uiteindelijk heb ik de voltagebooster via de 2 elco's verlijmd aan de accu. Daar omheen nog wat krimpkous. Uit die krimpkous steekt 1 pin waar de + op komt. Dit vanuit een andere hoek zodat het geheel ook nog eens smal is.

Je kunt deze smart-LiPo niet laden met een 3S en is dus ook niet zo smart als die Shread's...

Wel betrouwbaarder dan een losse voltagebooster die los met stekkers tussen accu en ontvanger zit, lichter en je kunt niets kapot maken met verkeerd aansluiten.

Laat even weten of iets onduidelijk is. Dan licht ik dit alsnog even toe.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke knutselpartij!

Ik denk dat ik snap wat je schrijft maar n schemaatje zou me van mijn twijfel af helpen.

Ik gebruik sinds een paar weken ook de goeiekope DC-DC omvormertjes want k neig naar een voorkeur voor nominale spanning ten koste van een extra stekertje en wat (erg simpele) electronica, niettegenstaande een toename in faalpunten in de vorm van stekkers en een stukje electronica op n fladderprintje.

Ik begrijp nog niet waarom jouw el cheapo smartlipo betrouwbaarder is dan de losse samenstelling die ik gebruik. Wil je s proberen toelichten welk latent faalpunt je hebt geëlimineerd (even los van verkeerde polariteit)?

Grt!

Peter
 
Inderdaad een leuk project.
In ieder geval ook stukken goedkoper als een Smart Lipo van ShreadRC.

Groetjes,

Jordy
 
Grappig...vorig jaar stampte ik mn FPV twinstar nog vol met electronica....adapters...regulators...step ups & downs , scheidingsfilters en whatever.
Nu, met DLG ben ik echt op minimalistische toer. Dus, inbouwen van 2S (of 1S ook goed) compatible electronica....1 of 2 S lipo ....klaar. Ik zou nu echt een probleem hebben met al dat extra geschakel, gezoldeer en gedoe.

Mgoed...das ook maar zoals ik er NU over denk.
 
Ik begrijp nog niet waarom jouw el cheapo smartlipo betrouwbaarder is dan de losse samenstelling die ik gebruik. Wil je s proberen toelichten welk latent faalpunt je hebt geëlimineerd (even los van verkeerde polariteit)?

Grt!

Peter
In de meeste DLG's heb je ruimtegebrek en probeer je alles zover mogelijk in de neus te duwen. Stekkertjes en een los printje moet weer apart beschermd worden. Dit geheel is behoorlijk solide.

Je hebt iets nodig om het geheel te kunnen laden. Bij de setup zoals die standaard is moet je de stekker van de 3 pinnetjes aftrekken en daarmee schakel je het geheel af en kun je het laden.

Je moet dan het fragiele printje vasthouden. Je belast dan de sporen op de printplaat want daaraan zitten die 3 pinnen vast. Als ik nu aan het pinnetje trek dan belast ik de printplaat nauwelijks. Bovendien zit het geheel gewoon vastgeklemd in de romp en hoef ik niets vast te houden.
Ik kan de polariteit niet verkeerd hebben.

Het stekkertje kan niet zomaar onbedoeld los gaan omdat je per se een trekkende beweging moet maken dichtbij de aansluiting. Wordt er iets verderop aan de draad getrokken blijft de stekker op het pinnetje zitten. Trekontlastingen zijn heel belangrijk. Ook de uitgang naar de ontvanger wordt door de krimpkous tegen de print geklemd en zit zo steviger.

Ik zie eigenlijk maar 2 nadelen t.o.v. jouw setup.
Je hebt er eenmalig iets werk aan en je kunt geen accu's wisselen, maar je moet het geheel wisselen.

Het is niet revolutionair of zo... ik vind het zelf een stuk praktischer, steviger en daardoor betrouwbaarder en wilde dat delen.
 
Laatst bewerkt:
Grappig...vorig jaar stampte ik mn FPV twinstar nog vol met electronica....adapters...regulators...step ups & downs , scheidingsfilters en whatever.
Nu, met DLG ben ik echt op minimalistische toer. Dus, inbouwen van 2S (of 1S ook goed) compatible electronica....1 of 2 S lipo ....klaar. Ik zou nu echt een probleem hebben met al dat extra geschakel, gezoldeer en gedoe.

Mgoed...das ook maar zoals ik er NU over denk.
Ik zou nu bij een nieuwe setup ook gaan voor een 2S of echte 1S setup, maar die toestellen heb ik nu eenmaal. In die mini-DLG past geen 2S en een 1S vertrouw ik niet helemaal vanwege de ontvanger.

Het is wél maar 13 gram alles bij elkaar inclusief stekkertjes.
 
OK, bedankt voor je toelichting. Ik ben mijn oude kistjes van n eeuwigheid geleden aan t reanimeren. Met de nieuwe celletjes heb ik vooral een probleem van te weinig gewicht. De oude KAN 250jes wogen dieplood dus er moet lood bij of de servootjes naar voren. Dat ga ik eerdaags wel doen maar om snel weer te vliegen gaat er lood in mijn miniDLG, ow grote gruwel! Ook de oude High light red t niet zonder. Daar zaten GP 350jes in maar daar is t leven uit.

Maar goed: Inderdaad een leuk idee. Ik hou niet zo van te lage spanning op mijn ontvangertjes en heb ik de HK omvormertjes maar geplaatst. Je oplossing is heel net en t scheelt weer wat losse kabel her en der.

Grt!

Ptr
 
.... en een 1S vertrouw ik niet helemaal vanwege de ontvanger.

Wat voor een ontvanger gebruik je dan?
Mijn (Jeti R4 of R5L EX) ontvangers die ik gebruik voor een DLG werken nog tot 3,2V (op papier).
Getest heb ik het met 3,4V zonder problemen.

Ik ben en blijf een voorstander van een directe 1s of 2s versie zonder omvormer, maar dat wist je al uit mijn vorige berichtjes ;)

In ieder geval heb je een leuk project gemaakt.
Het gewicht en de prijs zijn heel goed.

Groetjes,

Jordy
 
Wat voor een ontvanger gebruik je dan?
Mijn (Jeti R4 of R5L EX) ontvangers die ik gebruik voor een DLG werken nog tot 3,2V (op papier).
Getest heb ik het met 3,4V zonder problemen.

Ik ben en blijf een voorstander van een directe 1s of 2s versie zonder omvormer, maar dat wist je al uit mijn vorige berichtjes ;)

In ieder geval heb je een leuk project gemaakt.
Het gewicht en de prijs zijn heel goed.

Groetjes,

Jordy
Ik heb Orange ontvangers en 1 Spektrum. Deze week hoop ik mijn Taranis te ontvangen en ga in ieder geval met mijn full carbon DLG naar die 4-kanaalsontvanger van hun. Ik heb daarvoor 2x 8-kanaalsontvangers en 2x een 4-kanaals gekocht
Ik heb nog 2 mini-DLG's van Hobbyking waarvan ik deze gebruik in de ontzettend smalle romp daarvan en een HK smartlipo in die andere.

In mijn experimental mini-DLG ga ik enkel 1S gebruiken....
Die heeft ook een micro-ontvanger waarvan sommigen schrijven dat ze onder de 3.6 volt ophouden. Ik moet dit nog zelf testen. Ik heb die pas net....
De micro-servo's zijn wel voor 1S geschikt. Boven de 5 Volt zouden ze al kapot gaan.
 
Back
Top