Check valve?

Hallo allemaal,

Ik heb wat vraagjes omtrent het aansluiten van een OSmax.
Het gaat om de OS91ps die aangesloten moet worden met de tank.
Het volgende is n.l. ik wil deze in combinatie laten lopen met een governor.
Volgens de handleiding van de OS zou ik dan de druk van de uitlaat niet moeten aansluiten naar de tank toe.

Nu mijn vragen:
Hoe voorkom ik dan dat de tank vacuum gezogen wordt (dmv checkvalve)?
Hoe heet zo een 'check valve' hier in de reguliere modelbouwwinkel en
waar zijn die eventueel te koop?.

Wat zijn de gevolgen als ik toch de druk van de uitlaat naar de tank laat lopen?

Ik heb al wat gezocht hier op het forum, maar blijkbaar geen idee welke trefwoorden
ik zou moetn gebruiken.

Alvast bedankt,
Moos
 
Hey Moos,

Van die OS weet ik te weinig, daar kan ik je niet mee helpen, maar een checkvalve heet in goed nederlands een terugslagklep.

Groet, Bert
 
Met een PS heb je in principe geen tankdruk nodig volgens mij.
Het voordeel is dan ook dat je geen vervuiling meer in je tank krijgt van de uitlaatgassen.
Maar je wilt wel een ontluchting op je tank uiteraard, anders zuigt hij vacuüm.
Ik vond wel zoiets op Conrad:
ITS System Information
Kan je vrij eenvoudig aan je tank hangen.
Maar misschien is het wel een artikel wat veel modelbouwshops gewoon hebben liggen.

Grt,
Eric
 
Laatst bewerkt:
Dag Moos,

Misschien is dit wat? Terugslagventiel Vario Ord.No. 10/63

10_63-1.jpg


Gr, Roy
 
Evangelista Torricelli

Moos, hallo

De beluchting kan eigenlijk maar op één optimale manier plaatsvinden.
De methode wordt bij control-line toegepast maar evenzo zagen we vroeger ondermeer een vergelijkbare oplossing bij de Smog-Hog van Howard Bonner (1956) en andere toestellen.

De theoretische uiteenzetting gaat uit van het principe van Evangelista Torricelli.
Eén vraag die eigenlijk belangrijk is voor uiteenzetting, wat is de positie van de tank t.o.v. de sproeierbuis van de motor, in hoogte gezien.

Kun je daarvan eerst een indruk geven!
Ik vlieg niet met Helicopters, dus het kan zijn dat mijn uiteenzetting over-ruled wordt door een echte kenner, echter de aanwijzigen die tot op heden gegeven zijn leiden niet tot een oplossing voor je.
Evenzo hoef je voor de door mij uitgelegde methode "niet in je knip te tasten"
Laat horen hoe de tankpostie is dan maak ik daarop een schets als je wilt.

Groeten Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als dit een motor is met pomp, hoef je inderdaad geen uitlaatdruk te gebruiken.
Gewoon de slang die je normaal aan de uitlaat zou hangen, ergens naar buiten laten steken. Er kan op die manier lucht in de tank komen terwijl de motor draait en het brandstofniveau zakt. Tevens dient dit slangetje als overloop tijdens het tanken.

Dat is meteen de reden dat je geen eenweg klep in je ontluchtingsslang moet zetten, als je zou gaan tanken kan de lucht niet weg.

Eventueel kun je nog een rondje in de slang leggen, voorkomt de laatste druppels tijdens kunstvluchtfiguren waar je negatieve G's trekt.

Groet,
Gerben
 
Moos,

Wat ik schreef:

Ik vlieg niet met Helicopters, dus het kan zijn dat mijn uiteenzetting over-ruled wordt door een echte kenner

Over-ruled door Gerben, als de motor een pomp heeft
Indien dit zo is, succes verder!
Mijn verhaal geldt alleen bij direct "gevoede" motoren.
Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In principe heb je geen uitlaat druk nodig.
het mag wel.

Als je Runryder leest zie je veel mensen die toch de tankdruk hebben bijgeschakeld omdat de motor onregelmatig liep zonder.
Zelf heb ik één heli met de OS91HS MET pomp.
hierop gebruik ik gewoon tank pressure.
Nu zit op de HS wel een regulator om de druk te regelen dus de extra druk kan wat dat betrefd geen kwaad.

Dus probeer het zonder pressure (hangt oko van je vliegstijl af),
Loopt hij niet lekker -> pressure er bij.

Welke motor is het precies?
Goude kop
Blauwe kop (HS)
Zwarte kop (HZ)
 
Je mag de tankdruk gewoon aansluiten, het heeft geen negatieve invloed op de werking van de pomp, en je bent meteen verzekert dat je geen vacuum in je tank krijgt. Zet er wel een filter tussen zodat je geen troep in je tank krijgt vanuit je uitlaat.
 
Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie uitstekende reakties!

Voor Wrobijns:
Het gaat om deze motor:

lowermotor.jpg


Overigens, zie mijn 1e post, kan dat allemaal geen kwaad, ook al is dit i.c.m. een governor?
Want daar gaat het om, zoals beschreven in de handleiding van de OSMax.

Groet,
Moos
 
OK, da's de HZ, de nieuwste.
Hierop zit ook een regulator (dat diamantvormige ding).
Ik zou persoonlijk gewoon de tank aansluiten voor druk.
De tankdruk en pomp hebben beiden maar één doel:
Een regelmatige fuelflow naar de motor onder alle omstandigheden.

Een Governor heeft hier GEEN ENKELE invloed op.
Deze regelt alleen het toerental.

Let wel op dat je de motor in laat lopen zonder governor (aan).
Een governor kan namelijk een slecht lopende motor maskeren.
 
Hè Moos.
Zie op de foto een fles Bokma staan.
Je stookt deze motor toch niet op Bokma ??

Trouwens een prachtige motor.
 
Die Bokma is de brandstof voor de piloot dus laat die piloot maar goed inlopen;).


Hahahaha, ....nee!, ...anders zouden mijn vragen niet serieus genomen worden.....Buuuuurp!!! ;-).

Ok, Vinnie, al met al, moet mijn setup geen problemen opleveren.
WEL bedankt voor de tip voor het inlopen van de nieuwe motor.
Ik ga er meteen aan beginnen.

Groet,
Moos
 
Back
Top