Al wat beweegt of kan draaien, checken op soepelheid, spelingen... Natuurlijk kijken of je duidelijke barsten of zo ziet.
Wielen tegengesteld draaien om te voelen of de diff's ok zijn.
Rijdend zien zegt het meeste, maar spelingen enz ga je minder snel zien en toont toch aan of er al veel mee gereden is, goed onderhouden enz.
Ik koop liefst vuile/stofferige chassis. Dikwijls zie je meteen bv aan onderkant chassisplaat of er veel of niet mee gereden is. Staat hij al erg lang stil: wat roest/stof.. betekent het dat het voor de verkoper niet veel (meer) betekent en dat hij blij is dat het weg is.
Natuurlijk moet je dan wel alles strippen/checken/onderhouden voor je zelf kunt beginnen.
Zo kun je soms wat koopjes doen.
Een auto die super goed staat, netjes enz is prima om zo van start te gaan, maar dan weet de verkoper ook zijn waarde. Wat daarom niet slecht is natuurlijk. Is dat maar 10% minder dan nieuwprijs, dan is het de moeite niet vind ik.