Chinese brol?

Ik heb ook een HK 450 gt , maar ik ben best tevreden over de kwaliteit.
De kwaliteitscontrole laat wel wat te wensen over in China, dus die moet je zelf doen.
Zo`n staartbuis breekt niet zomaar af, er moeten trillingen geweest zijn, en als je die niet opmerkt, zal ook een align de geest geven op den duur.

Let altijd op de tailfin, die moet keurig stil staan tijdens hoover. Als hij trilt is er iets mis en rammelt de boel langzaam uit elkaar. Als je iets moet vervangen, vervang het dan voor een Align onderdeel.

Bij mij komt het denk jk ook door trillingen. Geluidje was niet normaal maar kon niets vinden en er was ook niets gebeurd om iets te veroorzaken.

Alle Heli's blijven onderhouds gevoelig. Blijft een stukje techniek waar weinig mee mis kan/mag gaan.

krismolleke,

je kunt beter sparen voor een goeie heli!
je blijft toch stress houden met de heli vanwege de onbetrouwbaarheid

wat betreft JR/mikado (compass geen ervaring) t.o.v. align kan ik uit eigen ervaring spreken dat JR en milkado toch wel betere heli's zijn, maar de prijs is dan ook hoger

als je voor een 600 size gaat zou ik eens kijken naar een
logo 600 / JR E8 / compass 6 HV

mijn eigen ervaring is:

Logo 500 / Trex 550 V2 / JR nex e6-550

ps. trex 550 ligt in puin en wordt niet meer opgebouwd

hier wordt in goed beeldspraak uitleg gegeven over align en JR (wel nitro model maar je kan elektro hier ook onder beschouwen)

http://www.rcuniverse.com/forum/m_10656185/anchors_10657283/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#10657283

@jacobsT; bedankt voor de tip! Van JR had ik nog niet gehoord. Ziet er wel mooi strak uit! Die Warp had ik al in het oog, superstrak ding! Zijn die beter dan Align modellen?

De Compass Warp is toch wel DE benchmark wat betreft 450 heli's. Vliegt subliem zowel bij hele lage headspeed en kan belachelijk hoge headspeeds aan ook. Dan is het plots een raket.

De beste zal toch wel de Warp zijn, nauw gevolgd samen door de Forza, aankomende Gaui X3 (mits die geen kleine foutjes heeft) en Mini Protos.
Align heli's zijn goed, maar bovenstaande zijn toch echt wel een stukje beter hoewel de Align 450 wel één van de beste in hun gamma is (naar mijn mening dan). (Met een Align koop je nooit een slechte heli imho. Altijd veel heli voor weinig geld maar ik vind dat Compass altijd betere alternatieven heeft voor dezelfde prijs. Strakker vliegen, goedkope spares, minder onderhoud)

Tov een T-rex 500 zeg ik resoluut: Koop een Compass Atom 500. Zelfde prijs, betere kwaliteit en vliegt veel strakker.
Heb mijn Atom 500 al sinds september 2011 ofzo, ding vliegt en ziet er nog uit als nieuw. Heb 3 dingen moeten vervangen. Nieuwe maingear (eigen schuld door te laag de mais te willen snoeien en te diep te gaan, tandje af), nieuwe landingsstrut (eigen schuld door eens te hard te landen bij poging tot autorotatie) en recent heb ik kbdd extreme 3D dempers gestoken in men kop. (De originele dempertjes waren verduurd en begonnen de kop speling te geven). Heli heeft me dus nog geen 30 euro aan spares gekost en hij gaat nog als de brandweer!

Compass is altijd een safe bet, idem voor Logo maar die zijn toch wel een stukje duurder en vooral in crashkosten dus als beginner zou ik toch wel een merk met een hoge runningcost links laten liggen want crashen ga je ongetwijfeld nog doen.

Is net zoals met auto's. Iedereen kan een Porsche kopen maar ermee blijven rijden... (onderhoud, benzine, verzekering, taks, ...). Als je bij elke crash een rekening van 100+ euro hebt is de fun er snel af lijkt me.

align zit qua kwaliteit op volkswagen niveau, naar mijn mening.
vliegt goed voor relatief niet te gek veel geld. en je kunt er in principe alles tegenaan gooien, of je nu beginner bent of 3d enthousiast.

alleen zijn er gewoon betere te vinden...
waarvan je idd een heel stel opnoemt hierboven ;-)

Atom 500 ziet er idd ook leuk uit maar 600 euro gaat het ook wel worden.

Als het alleen maar kan met goed spul denk ik dat voor mij het heli gebeuren langzaam gaat eindigen.
Vlieg voor dat bedrag met nog meer stress rond.

Lastig. Beters zit er voorlopig niet in.

Atom 500 ziet er idd ook leuk uit maar 600 euro gaat het ook wel worden.

Als het alleen maar kan met goed spul denk ik dat voor mij het heli gebeuren langzaam gaat eindigen.
Vlieg voor dat bedrag met nog meer stress rond.

Lastig. Beters zit er voorlopig niet in.

Grotere formaten kosten nu eenmaal geld.

Echter zoals ik zei, Align is veel heli voor weinig geld.

Als beginner zou ik de Warp links laten liggen. De build is toch wel een stuk lastiger tov een Align 450 ofzo. Echter, een leuke 450 kan je wel bouwen voor een goed prijsje. Voor 400 euro heb je al heel wat heli! Kijk desnoods eens rond bij de tweedehands?

voordat er allemaal merken over het forum vliegen met al hun eigen positieve en negatieve zaken en de vraag word vergeten.

denk ik dat het handig is dat de persoon in kwestie zelf moet oordelen wat voor hem de beste keus is.

zoals student ook zegt align is een volkswagen onder de heli's
verkrijgbaarheid van onderdelen zijn goed en veel mensen vliegen er mee of hebben er mee gevlogen. en kunnen veel vragen beantwoorden
ik denk dat de persoon in kwestie wel kan vliegen en liever voor een duurzame heli gaat i.p.v. waar na een maand blijkt dat er de nodige upgrades voor nodig zijn om de heli goed te laten vliegen. (align) deze frustratie heeft hij nu ookal.

wat betreft de 450 size heli kan ik alleen uit eigen ervaring spreken
persoonlijk vind ik het formaat van de heli voor Nederland te klein (het waait altijd en vaak te hard om leuk te vliegen met dit formaat)
dus het idee om over te stappen naar een 600 size heli is nog niet zo slecht.
zelf denk ik dat een 550 voor een "beginnende" heli vlieger het beste is
(lage kosten wat betreft batt. en onderdelen en sleutelt beter)

ik ga geen vergelijking maken tussen de JR forza 450 en de Warp
bij mijn weten zijn er geen Forza heli's in nederland, (hier niets over gehoord) dus vind het nogal kort door de bocht als het om vergelijking gaat.

mijn advies

- als het budget het toelaat ga voor een 600 size heli
- neem je tijd om verder te leren (doe het langzaam) of neem les
- geniet van de hobby
- hou het veilig!!! (dit formaat is echt dodelijk bij onervaren gebruik)

als je voor een tweedehands gaat (wat prima kan) laat hem wel even goed nakijken door iemand die veel weet heeft over de heli (gelet je van RTF afkomt)

Laatst bewerkt:
450 niet ok voor nederland?
Ik vlieg er best regelmatig mee..
Hij gaat gewoon door tot windkracht 5...

Dan heb je wel je handen vol, maar is goed voor de reflexen ;-)

Een 600 of groter is dan beter natuurlijk, maar 450 is gewoon een goed maatje wat alles wel kan.
Als er maar vermogen in zit, en je hem niet te tam afstelt.
Daarom probeer ik mijn leerlingen altijd te laten vliegen met een redelijk enthousiaste heli
Voor mijzelf staat hij dan nog erg ongevoelig, maar de leerling leert dan wel vliegen met een heli die wat wind kan hebben ..

ik ga geen vergelijking maken tussen de JR forza 450 en de Warp
bij mijn weten zijn er geen Forza heli's in nederland, (hier niets over gehoord) dus vind het nogal kort door de bocht als het om vergelijking gaat.

De warp is qua opbouw een hele andere heli. Is pretty much een mini TDR, terwijl heli's zoals de Forza, X3 en Trex 450 best allemaal vergelijkbaar zijn in grote lijnen qua head design & blade grips, swashguide, etc, etc ...

En misschien niet in Nederland, maar ik zit in België ;)
Als ik me niet vergis gaat DannyVG er trouwens eentje bouwen of heeft dit reeds gedaan?

of DannyVG er een gaat bouwen durf ik je niet te zeggen.
maar ik verwacht wel dat er mensen hier zullen zijn die deze heli misschien gaan aankopen.
en hun ervaring gaan delen.

Nog even reageren op m'n eigen topic-je.
Nu we weer een maand verder (en veel vlieguren) zijn, moet ik toch zeggen dat mijn "Chinese brol" me veel vooruitgang heeft laten boeken zonder me technisch in de steek te laten! Vandaag heb ik voor het eerst mooie, gecontroleerde loopings kunnen maken, dat was écht kicken!!
Binnen een paar maandjes is er weer budget en dan zou ik toch graag wat groter gaan. Alleen is het écht moeilijk kiezen! 500? 550? 600? Wat zijn de voor- en nadelen? Ik twijfel ook tussen Compass en Align. Van Align vind je wel snel stukken hé?

Tja dat is moeilijk om advies te geven.

De een zal zeggen, een Compass en de ander Align.
Ik heb Align en ben er erg tevreden over maar dat is mijn mening.
Een ander zal weer wat anders zeggen;)

Als ik jou was zou ik eens informatie inwinnen van diverse merken en dan gewoon je gevoel volgen.

Succes met je keuze!

krismolleke,

leuk om te horen dat de chinees ook over de kop gaat zonder problemen :-)

wat betreft je vraag:
ik zou voor de 550 size heli gaan, ookal is een 600 size heli beter.
crash kosten van een 550 model zijn te overzien waardoor je sneller nieuwe dingen durft te doen, en je sneller vooruit gaat in je vlieg kunsten.

over compass heli kan ik geen mening geven, maar de T-Rex 550 is een prima heli
ik heb er zelf ook een. en kan de T-Rex alleen maar vergelijken met de E6-550 van JR
maar dat is appels met peren vergelijken.

Je moet bij een crash gewoon geluk hebben dat de schade meevalt, zie hier een lijstje van een 550:
Dinsdag 550 gecrashed, heli gaf opeens vol positief, schade rond de 500 euro.
Schade:
Edge main blades
fusuno canopie
rechter frame plaat
linker frame plaat
carbon staartboom
tailboom support
main gear
torq tube
landings skids
main shaft
feathering shaft
Gens ace lipo
Castle creations regelaar
wat linkjes
servo gears
skid pipes
Met een 550 kun je evt de packs delen met een 700, 500 en 600 idem.
De 550 vliegt standaard met een enkele 6s pack waarbij je er met een 600 dus twee kleinere 6s nodig hebt. Zelf denk ik dat je in de klasse van 55cm en langer bladen beter af bent met een 12s setup vanwege de kleinere stroom. Dat is efficiënter en minder zwaar voor de lipo's.

Mbt compass onderdelen: rigidheli heeft meestal alles wel op voorraad, hobbymaniac heeft ook compass in het assortiment maar nog weinig onderdelen. Dat kan ik me ook voorstellen aangezien er een nieuw model 6hv aan komt maar ik ben benieuwd wat ie er verder mee gaat doen. Verder is er een zaak in Belgie en vond onlangs iets uit Duitsland maar ook rc711 heb ik best goede ervaringen mee. Toch heb je met align (en e-flite/blade) gewoon veel meer winkels die het verkopen. Idem voor de canopy's, over het algemeen meer keuze.

Zelf crash ik de heli's niet zo vaak, meestal kan ik 'm net weer redden *afkloppen* maar als ik dan niet binnen een paar dagen onderdelen heb vind ik dat meestal niet zo erg. Daarom heb ik meer heli's en voor de 500 nog wel het nodige liggen :) echter een week of langer moeten wachten kan wel vervelend zijn..

Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik stilletjes ga uitkijken naar de trex 550 dfc.
By the way: daarnet met m'n "chineesje" m'n eerste "roll" getrokken. Beestje houdt het echt goed uit! Die doe ik zeker niet weg als de grote broer er bij komt! :-)

Fotootje van m'n chineesje: HK 450 GT met wat tuning :-)
ypu6ynu5.jpg

die "chinees"" moet je niet teveel op zijn donder gaan geven. (zal hij niet zo leuk vinden) :-)
heel veel succes je toekomstige trex 550.
leuk dat je de chinees houd maar ik durf te wedden dat hij niet veel uren gaat maken na aanschaf van de 550.

R.I.P HK 450 GT. Je hebt mij veel geleerd, maar eergisteren begaf een cyclic servootje het zomaar (daarom kosten ze ook maar 3€ het stuk) en het ging volledig mis. Er is zoveel stuk dat ik het laat voor wat het is en verder ga spelen met m'n Atom 500 FBL. Voor mij toch geen Chineesjes meer hoor....

Laatst bewerkt door een moderator:
Back