Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
  2. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Tja.
    Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee.
    Maar over het algemeen komt er voornamelijk ellende uit China.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... Nee... ik heb absoluut andere ervaringen, zolang je een chinees genoeg betaalt, maakt ook een chinees goede kwaliteit. Ik heb in ieder geval met de Chinese ASP motoren 100% uitstekende ervaringen.
    En vandaar dat ik het vroeg, want de prijs lijkt, in vergelijk met de machines van Krick en dergelijke gewoon op het zelfde niveau te liggen, alleen heb je er in china een schuivenmachine voor met omkeerbeweging, en bij krick een oscillerend machientje met een wisselkraan, en zit hier de gastank en een olieafscheider bijgeleverd. En ik vind oscillerende machines gewoon niet mooi. Schuiven machines wel...

    Maar dat gezegd hebbende, is het nog steeds een hele hoop geld voor een "gokje". Hij komt bij "Microcosmos" vandaan en daar heb ik hier wel eerder goede verhalen over gehoord, alleen kan ik weinig over deze machine vinden, vandaar de vraag.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2023
    Potter en tone vinden dit leuk.
  4. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Met name die oververhitter in combinatie met koper lijkt me interessant.
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb ondertussen een paar videootjes gezien, eentje van "Exclusivemodels.nl" die ze blijkbaar ook verkocht maar nu blijkbaar niet meer.
    Op zich lijken ze heel aardig te draaien.


    Boring x slag x druk suggereert dat ze ongeveer 27 Ncm moeten kunnen doen en dat zou voldoende moeten zijn voor een 70 mm schroef.

    En inderdaad, die oververhitter leek mij vooral erg interessant. Een ander dingetje wat me interesseerde was dat diezelfde fabrikant een heel mooi keteldrukgestuurd branderregelaartje maakt. (is in de video te zien maar volgens mij geen standaard levering).

    Ga vandaag de knoop doorhakken. En dan een Borkum van Krick er omheen.
     
    Potter en R Groen vinden dit leuk.
  6. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ervaringen van een zwager van ons die ook een periode wat in China heeft laten maken kwam op het volgende neer, betaal voldoende, chinees kan altijd goedkoper, maar niet voor dezelfde kwaliteit, en controleer (als je daar laat fabriceren) want de chinees zal ook trachten de winst te maximaliseren daar waar hij kan, ook als dat ten koste gaat van de afgesproken kwaliteit.
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laatst bewerkt: 14 mei 2023
    Potter vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Iets met kogel en kerk... Ik ben tenslotte machinist, verdorie! Als het in één keer werkt, ben je er tenslotte ook in één keer op uitgekeken...
     
    Roel van Essen, Zeiler en Potter vinden dit leuk.
  9. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    Ik heb geen ervaring met dit soort machines maar voor de prijs kan je ruimschoots voldoende materiaal kopen om zelf zo’n machine met ketel te maken.
    Groet, Jan.
     
    brutus en Potter vinden dit leuk.
  10. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Je heb helemaal gelijk Jan, maar voor dat geld kan ik hem zelf niet maken als je uren gaat rekenen.
    Verder wordt er door Brutus gesproken over een oververhitter, daar kan ik heel snel duidelijk over zijn : deze werkt niet als een oververhitter maar als stoomdroger. De af te leggen weg door de betreffende buislengte is der mate kort dat deze nauwelijks (zeg maar niet) zal werken. Zeker ook in combinatie met de betreffende werkdruk van 4 bar.
    Dit heeft te maken met de af te leggen weg door de buis i.c.m. de snelheid van het stoomverbruik, hierdoor krijgt de stoom niet voldoende tijd om te verhitten of te drogen.

    De grote modelstoom locomotieven die wij bouwen zijn eigenlijk allemaal zonder oververhitter gemaakt, voldoende mee geëxperimenteerd in het verleden en nauwelijks positieve verbetering.
    Wat wel erg goed helpt bij onze modellen is een hogere werkdruk, bij mijn rvs stoomketels is dat 8 bar.

    maar succes met je aankoop. leuk machientje voor niet te veel geld. Maar dat is relatief natuurlijk.
    groet René
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2023
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Materiaal wel... maar dan moet ik machines kopen, een werkplaats inrichten en helemaal opnieuw leren draaien en frezen etc. etc... Want ik heb niet veel meer dan "noodkennis" met een draaibank. Ik ben een ander soort machinist dan jij denk ik voor ogen hebt.

    En vervolgens ga ik dan nooit meer zo'n stoommachine maken, want ik heb helemaal geen zin om honderd uur achter zo'n machine te staan. Daar heb ik helemaal geen lol in.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2023
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is hetzelfde: Natte stoom is verzadigde stoom, droge stoom is oververhitte stoom. Of dat nu veel is of weinig, maakt niet zo heel erg veel uit. Want oververhitte stoom heeft gewoon weinig zin in een voldruk zuigerstoommachine. Droge stoom wel. Wordt anders als het een expansiemachine is, maar dat is dit niet.

    Echter: een stoomdroger is een héél ander ding dan een oververhitter: Een stoomdroger is een veredelde vochtafscheider met automatische condensaatafvoer (vlotterkraantje onderin de opvangbak), en een oververhitter, tsja, de naam zegt het al, die verhit de stoom tot (ver) boven de verdampingstemperatuur die bij die druk hoort.
    Droge stoom is oververhitte stoom (ofwel "niet verzadigd") terwijl "gedroogde stoom" nog steeds verzadigd is, maar gewoon wat minder vloeibaar water bevat.
    Oververhitte stoom kan enig warmteverlies hebben voordat het "nat" wordt, gedroogde stoom is reeds nat om mee te beginnen, want nog steeds verzadigd.

    Echt "zwaar oververhitten" (200 graden boven de verzadigingstemperatuur of zo) is voor turbine installaties, dáár heeft dat zin i.v.m. erosie van de turbineschoepen. Maar de enige turbine-set waar ik mee gewerkt heb, draaide overigens gewoon op natte stoom, want die dingen draaiden slechts ongeveer 100 uur per jaar of zo, en dan is het goedkoper om indien nodig de turbinewielen te vervangen.
    Voor een zuigerstoommachine is het voldoende als de stoom gewoon "niet al te nat is".
    Maar ik mag dan niet met oververhitte stoom gewerkt hebben, ik heb er WEL voor moeten leren:
    Voor oververhitting is maar héél weinig warmte nodig: Om water met een begintemperatuur van 143 graden C (4 bar) van volledig vloeibaar naar volledig stoom van 4 bar en 143 graden te stoken, is 2100 kJ/kg nodig. Dat is dus bij constante temperatuur. Om het daarna 1 graad verder te verwarmen (en met die ene graad extra IS het droog) is maar 2,4 kJ/kg nodig. Daar heeft de druk verder weinig mee te maken. De flow ook niet. Water en stoom hebben namelijk de onhebbelijke eigenschap om min of meer alle warmte te absorberen die je er tegenaan gooit, in hetzelfde tempo als dat je het er tegenaan gooit. Dat is het probleem niet zo.
    In geval van dit specifieke machientje praat je over ongeveer 600 gram stoom per uur, en als je dat allemaal doorrekent, dan is er voor 1 graad oververhitting, een warmteopname van 0,4Watt in die oververhitter (want zo héét zo'n ding nu eenmaal gewoon) nodig. Aangezien die brander ongeveer 350W op de ketel moet overbrengen voor een dergelijke stoomproductie, denk ik dat er in die vuurhaard echt wel een wattje of 10 a 20 overblijven voor die OVO. Want wat ik uit de foto's zag, is dat een spiraal van minstens 5 of 6 slagen, die recht achter de vlam hangt. En bij 10 tot 20 watt praat je al zomaar over 25 a 50 graden oververhitting.
    De pest is, dat een warmteverlies van 10 of 20 watt in de leidingen en de afstraling van de machine, al ruimschoots voldoende is om die stoom ook precies weer nat te maken. 10 of 20 Watt verlies is écht maar heel weinig. Om je een idee te geven: electrisch verwarmde handschoenen zijn ongeveer 6 Watt en flink geïsoleerd, en niet iedereen vind dat voldoende. Dus als je naar de isolatie van die leidingen kijkt, DAT is de reden dat oververhitten weinig zin heeft: Die stoom koelt buiten de ketel harder af dan dat het in die OVO opwarmt. Gewoon een kwestie van uitrekenen.

    DAT soort machinist ben ik dan weer wél... :D

    (edit: verschil tussen stoomdroger en oververhitter toegevoegd)
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2023
    k-k, Potter, Stoompomp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Een echte theorieman dus. Ik ben meer van de praktische kant, ieder zijn ding zeg maar.
    Praktisch viel mij verder op het onbeschermde peilglas, ook iets om even over na te denken.

    groet René
     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... VERRE van, zelfs...
    Vroeger speelde ik hier:

    Daar werkte ik met ketels met een gecombineerde stoomproductie van 70 ton stoom (27 bar, verzadigd) per uur, aangehangen Inert Gas installatie, en drie ladingturbines van 5000 pk per stuk. Ketels worden best wel uitdagend qua bediening en regeling als je niet alleen de stoomdruk bij moet houden middels brandstoftoevoer, maar daarnaast tegelijkertijd het zuurstofgehalte van het schoorsteengas onder de 5, maar boven de 3,5% moet houden middels separate branderluchtregeling, terwijl iemand anders, die jij niet kan zien en waarvan je niet weet wat die doet, naar believen de stoomafname varieert. Doe je dat niet, dan vallen de ladingpompen af, knalt de stoomdruk omhoog en valt alles stil, inclusief het condenservacüum. Kun je weer helemaal overnieuw alles opstarten (alleen al vacuum terug opbouwen ben je een uurtje mee bezig, voordat alles weer draait, 2 a 3 uur), en een dergelijk dommigheidje kost de company ergens tussen de 50.000 en 100.000 dollar per uur. Dus je hebt ook nog een dumpcondenser om in de gaten te houden. Was verrassend weinig aan geautomatiseerd, en je kon het ketelpaneel geen minuut alleen laten, zelfs niet om te pissen.
    Ik heb zelfs daadwerkelijk met die Chief Engineer in die video (3:10) gevaren. Aardige vent, niet al te snugger, maar prima om mee te werken. Die Filipijn die je op 3:49 links in beeld ziet (met die gele zaklamp), Romeo heette die, was die reis mijn 3e machinist. Pientere vent, heel ervaren. De andere twee ken ik niet.

    Tegenwoordig is dit mijn dagelijkse speelgoed, wat bescheidener, maar wel veel leuker:


    DAT soort machinist ben ik... Ik ben geen metaalbewerker, maar ik sta wel om de andere dag tot aan mijn ellebogen in het vet. Ik maak stronttanks schoon en repareer toiletten als dat nodig is, maar zoek ook uit waarom de verbrandingsdruk van cylinder 3 wat lager is dan de rest terwijl hij toch meer vermogen levert, reken dan uit hoeveel graden ik de inspuiting moet verstellen om dat te corrigeren, en verdraai dan de bijbehorende nok over de as. ALS dat tenminste de oorzaak is, want er zijn méér oorzaken te verzinnen. Zo'n soort "theorieman"...

    Voor mijn werk, wat toch echt knalharde praktijk is, is het nodig dat ik tot in detail begrijp WAT er gebeurt, en WAAROM dat gebeurt, HOE het ontstaat en met welke tegenmaatregelen het op te lossen is. En dan wordt van mij ook nog verwacht dat ik na een werkdag van 12 uur tussen tientallen andere problemen door, ik dat soort dingen in een split-second kan bedenken.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2023
    HeliKoper, Potter, ozy en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    leuk achtergrondverhaal, maakt wat meer duidelijk en zeker met het beeldmateriaal erbij, dan is zo'n stoommachientje toch helemaal niets daarbij?

    groet René
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er zijn meerdere varianten van "niets"... als het om afmetingen gaat, dan niet echt nee... maar ja... ik pruts ook met een 5 cc viertaktje op benzine van wel 0,25 hele PK's... Die Euronav boot had er 50.000 onderin staan en we gebruikten ze alle 50.000. Maar ondanks dat die 0,25 pk "helemaal niets" is, heb ik er wel een paar jaar over gedaan voordat ik de technologie er achter onder de knie had, want die bestond nog niet en moest ik helemaal zelf uitvinden. Wat ik dus maar gedaan heb, DANK ZIJ die theoretische achtergrond.

    Als het om kwaliteit gaat, dan kan ik me best voorstellen dat die Chinese machientjes wat minder goed zijn. Ik kan veel fixen en al zeg ik het zelf, ben redelijk goed in drollen oppoetsen.
    Het ging me meer om de "onoverkomelijke bezwaren". Ik heb wel een draaibankje, maar dat is een vrij beperkt ding qua precisie, en verder heb ik niks echt bruikbaars qua metaalbewerking.
    Dus waar het mij om gaat, is of er echt onoverkomelijkheden zijn. Ik weet al dat de zuigertolerantie erg ruim is, en aangezien ik toch niet zo'n heel grote fan van brons op brons ben, zijn teflon zuigers vrij vlot gemaakt.
    Maar een krukas die te zwak is, dat wordt problematischer, bijvoorbeeld.
    Ik zie al van een afstand verschillende zaken die ik aan ga passen, zoals een beter vliegwiel, en een oliebak met "likkers" in plaats van de oliepotjes op de halslagers.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2023
    Potter vindt dit leuk.
  17. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    wat dat betreft een leuk machientje om op te leuken. En toch stiekem nog wat ervaring op te doen in de modelstoomtechniek.
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laten we het hopen... want hij is besteld...
    En vanavond moet die Borkum er aan geloven...
     
    MicropropSport en Potter vinden dit leuk.
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Je kunt hem altijd nog ombouwen naar benzine.:D

    Ben benieuwd! Hopelijk krijg je een beter exemplaar dan degene op rcgroups. Man, man, man, wat een werk heeft die er aan. Maar de aanhouder wint. :thumbsup:
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, dat stelt zelfs geen drol voor... maar dan is het nog steeds een stoommachine... die draaien op alles wat brand, als het die vuurgang maar in wil...
    En op zich is dat niet eens zo'n heel raar idee. Benzine heeft een paar voordelen, maar ook een paar nadelen. Gas is wel vele malen veiliger.
    Ja... aan de andere kant is dat volgens mij ook een vreselijke miereneuker, die niet nadenkt, maar maar één oplossing kent: "Daar moet iets voor gedraaid of gefreest worden"... Ik ken die gasten: leven zich met een benzineconversie van een gloeiplugger helemaal uit op mooi gemaakte beugeltjes en dingetjes, maar wat helpt dat als je verder niet snapt hoe het werkt? Wat dat betreft ben ik meer van het kaliber "Operation Pettycoat"... Speling kun je ook oplossen met een trekveertje her en der.

    En als dat ding echt volkomen kut is, dan kan ik in ieder geval zelf mijn eigen vraag beantwoorden, en dan horen jullie het vanzelf.
     
    MicropropSport, tone, Jinny en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina