CHK Sun Wind configuratie ?

Ik zou me daar niet druk om maken. Neem 95. Je moet sowieso zorgen dat je de lipo zo maakt dat je hem enkele cm naar voren of naar achteren kunt verschuiven, heb ik ook. Meestal door een strook Velcro er aan de onderkant op te lijmen, en de contra in de romp, zodat je hem kunt verplaatsen. Dan een velcro lijmen die om de lipo heen kunt slaan en hem met de corresponderende velcro's aan de onderkant tegen elkaar drukt. of een ander systeem, zodat hij niet kan lossen van de velcro.

Richard, heb jij dat CoG gemakkelijk gehaald zonder te veel gewicht te moeten toevoegen? Ik zal het vanavond eens precies weten, maar door die lange neus moet ik blijkbaar nogal veel gewicht toevoegen, en ik zoek nog hoe: achter het zwaartepunt is de binnenkant nauwelijks bereikbaar op gewicht kwijt te raken, en al helemaal niet aan het uiteinde..
Misschien moet ik een andere (,lichtere) motor zoeken?

Dat valt nogal mee met die van mij! Nogmaals mijn specs: Dymond Profi IL2845-1300 met een Dymond Smart 40 regelaar, op 3S/3600, 12 X 6,5 klapprop. Misschien is die motor niet meer verkrijgbaar maar dan zal er wel iets zijn wat in de buurt komt.

1000104220.jpg
1000104221a.jpg

Ok, ik ben goed gevorderd, en nu komt de keuze van de propeller:

Van vroeger stond daar nog een 43x23 op, en ik heb geen slechte herinneringen daar aan; indertijd moet ik gevlogen hebben met 8Nicd.

Nu ga ik met een 3S lipo vliegen, en ik heb daarstraks even uit de hand de motor opgestart: gelukkig dat ik snel was, anders was ik zelf met vlieger en al tegen de muur gevlogen: dat trekt als een malle ... !

Het zal dus een kleinere propeller moeten worden.

Gewicht zal ongeveer 1900 gram zijn, batterij inbegrepen. De motor is een Kontronik FUN480-28 5,2:1 (ke=2800 U/min/V)
De controller kennen jullie al: JETI Brushless Motors 6-12 NC Advance 70-3P

Welke maat van propeller raden jullie aan ? Ik heb wel een versie van Motocalc, maar eerlijk gezegd begrijp ik er niet veel van ..

Ik heb even met Google AI geprobeerd, en die raadt 15x8 aan. Kan dat een beetje kloppen ? Het ziet er plausibel uit, maar waarom stond er dan vroeger zo een monster op, zelfs met 8 Nicd .. ?

Met dank voor alle hulp,

Stefan.

ik ben normaal niet van zwevers etc, maar ik kan hier wel wat lichten in de duisternis gooien..

ik heb ooit ergens begrepen dat een borstel motor maximaal rond de 3000 RPM loopt.
gooien we daar die 43x23 (17x9 zal de meesten meer zeggen) tegenaan
beetje ecalc verramponeren door de motorkeuze aan te laten sluiten op 3000 toeren.

1778672315587.png

omdat die 3000 toeren relatief weinig is, heb je een vrij enthousiaste prop nodig om daar wat van te maken.

Gooi ik je nieuwe motor in de mix, krijg je onderstaand
1778672450502.png

2,7 kilo stuwkracht met die 17x9.
dus niet zo gek dat hij er aardig vandoor wilde.

met een 15x8 zit je op onderstaand
1778672531165.png

Eigenlijk heb je met die 15x8 nog steeds 1 op 1 stuwkracht

je HAD met die borstelmotor iets van 30 km/uur vliegsnelheid.
geen idee of dat ook zo was?
ALS dat waar is, ga je er met de 15x8 al stevig op vooruit.

Hallo Student,

Bedankt voor de info !

Ik heb geen idee hoe snel de zwever vroeger vloog .. Eigenlijk heb ik me dat nog nooit afgevraagd bij een modelvliegtuig, of het moest gaan over jets op een meeting of zo :-).

Ik heb dat begrip stuwkracht even opgezocht en denk het nu te begrijpen.

Evengoed: ik krijg met die Kontronik vooraan veel te veel gewicht in de neus, dus ik ga een andere en lichtere motor zoeken, iets in de richting van 100-130gr of daaromtrent, een KV van ong. 1200 en 300W-350W.
Dat zou moeten lukken, vermoed ik ? Welke propellor heb ik dan nodig om vlot (maar niet als een hotliner) omhoog te gaan ?

Thx,
Stefan

gewoon ff naar www.ecalc.ch.
met de gratis versie kun je precies ditzelfde.
alleen kun je met de betaalde versie heel makkelijk de correcte kv en gewicht motoren opzoeken.
bij de gratis versie hebben ze veel motoren op blanco gezet.
ze vragen ook de hoofdprijs niet, dat helpt ook.

maar ja, een motor van 130 gram met een kv van 1000 heeft dezelfde propsnelheid als een motor van 500 gram en een kv van 1000..
gewoon blijven proberen tot je een motor hebt van het kv wat je denkt nodig te hebben.
dan zie je ook meteen de stuwkracht.
vertraging kun je ook kwijt in het rekenblad, zie mijn screenshots.
maar als je een nieuwe motor neemt, kun je ook zonder vertraging (dat is standaard binnen ecalc, hoef je niets voor te veranderen)

dan kun je daarna gewoon de prop aan blijven passen.
het mooie is dat ecalc vanuit een paar vuistregels zelf als waarschuwt als je de prop / motor combinatie "raar" maakt.

Back