Christian Breunning van Deans Marine

Hallo Forum,

Heb een Christian Breunning van Deans Marine uit Engeland besteld en haal hem volgende week op. Is er op dit forum ervaring met deze boot? Wat ik begrepen heb is dat hij ontworpen is voor een Cheddar stoominstallatie en die heb ik nog wel staan. Mocht er al een draadje zijn dan hoor ik het graag.

Bram

Christiaan Brunings

goedemorgen Bram,

Hoofdpagina Christiaan Brunings

"Veruit het duurste onderdeel van de Christiaan Brunings was de stoommachine van – om het heel precies te zeggen - 16.064,48 gulden. Het is een zogenaamde compoundmachine of stoomzuigermachine met een Schotse ketel (nog eens 7.882,56 gulden) en een hogedruk- en een lagedrukcilinder".
uit: Stoomschip Christiaan Brunings
Ik weet niet of dit een Cheddar is. Ik ken Cheddar alleen als kaas ;) en dan met Port is het reuze lekker .​

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Peter,

Bedankt voor deze link, kan ik veel uithalen. De vraag blijft of iemand anders op dit forum deze boot ooit al gebouwd heeft. Kan het mij eigenlijk niet voorstellen van niet. Dat van die Engelse kaas is gewoon voor enkele jaren terug het meest bekende merk van scheepsstoom installaties in Engeland. Het bedrijf is kapot gegaan nadat zij zich ook op de stoomtreinen gestort hebben. De overblijfselen zijn uiteindelijk verkocht aan Stuart Turner op Guernsey, maar die doen er niet veel mee. Een beroemde machine die zij op de markt brachten was de Pintail een tweecilinder V twin, met genoeg kracht om boten tot 1,5 meter aan te drijven.

MVG

Bram

Hier een Cheddar "Engelse kaas machine" in werking ;)=> [URL="
Proteus boiler - YouTube[/URL]
Groetjes ReneDL

Laatst bewerkt door een moderator:
Even gekeken bij Deans Marine, en het is inderdaad een mooi schip:

C-BRUNINGS.jpg

Hier een heel kort commentaar.
Ik heb ook nog even gezocht (ook in mijn geheugen:D), maar nergens iets over dit model op het forum kunnen vinden.

Groet,

Ad Bakker

Beste Ad,

Bedankt hiervoor, leer o.a. dat ik nog op zoek moet naar een horizontale boiler, de twee die ik heb zijn vertikaal, maar dit zal geen probleem zijn. Het idee om de installatie zo te maken dat je hem er weer uit kunt halen klinkt erg goed. Ben benieuwd naar het bouwpakket. Volgende week wordt hij uit Engeland gehaald en daarna laat ik wel weten hoe de kwaliteit is. Ik neem aan dat het een stuk minder zal zijn als de pakketten van Marten. Howes and Baylis, maar dit zijn dan ook de rolls Royce modellen onder de stoom schepen en kosten dus vele malen meer.

Ik neem aan dat het een stuk minder zal zijn als de pakketten van Marten. Howes and Baylis,

Toch staan Deans Marine kits wel goed bekend dacht ik. Er werd vroeger geklaagd werd over de witmetalen gietstukken, maar die problemen zijn sinds enkele jaren opgelost heb ik begrepen.
Het zijn anderssoortige modelkits dan we meestal gewend zijn, om met Roel van Essen te spreken:

Het bouwt " anders" dan de standaard kits van Robbe, Graupner of Tamiya.
Je moet veel meer zelf doen. Zie het als "scratchbuilding met enigszins voorbewerkte onderdelen"

Maar ik vermoed dat je met het inbouwen van een stoominstallatie toch al geen standaard oplossing zal hebben.

Als je gaat bouwen raad ik je aan om een bouwverslag te starten. Er zijn een aantal ervaren bouwers van schepen op stoom die je met alle plezier adviezen zullen geven.

Tot slot nog een plaatje van de "echte" in 2007 te Hasselt (Ov), mooi dat dit soort schepen bewaard zijn gebleven!!!

450px-Christiaan_Brunings_02006647.JPG

Groet,

Ad Bakker

Back