Een KNVvL delegatie onder leiding van Peter Keim is op 25 en 26 maart bij de CIAM meeting in Lausanne. In deze meeting wordt een aantal voorstellen besproken voor aanpassing van (internationale) wedstrijdreglementen - voor F3B en voor alle andere FAI/CIAM wedstrijdklassen. Deze voorstellen staan op de FAI/CIAM website, zie: 2009: Bureau/Plenary; Lausanne (Switzerland); 25-28 March | FAI Aeromodelling Commission - CIAM We willen Peter graag een standpunt per voorstel meegeven vanuit de groep actieve wedstrijdvliegers. Zie hieronder het voorlopige standpunt voor alle voorstellen die van belang zijn voor RB-Zweef. Het is wat moeilijk leesbaar omdat ons forum geen tabelopmaak toestaat. Per onderwerp staat het land wat het voorstel heeft ingediend, het onderwerp en ons voorlopig stemadvies met een korte toelichting. We stellen commentaar hierop vanuit actieve wedstrijdvliegers zeer op prijs - graag reageren via dit forum. Bedankt, Robert Hermans -------- De relevante voorstellen voor F3B zijn met name 64 tot en met 89. -------- Voorlopig standpunt Subcommissie RB-Zweef - KNVvL ------ #-#-section-paragraaf-indiener-onderwerp-- Voorlopig standpunt -Toelichting ------- 1-a-4A-A.2.1.1-Canada-voting-Ja-Enkel procedureel 8-b--B.2.4-F6 working group-WAG-Ja-Opnemen WAG 12-f--B.5.3-Bureau-entries-Ja-Beperken deelname 15-i--B.11-Bureau-transmitters-Nee-Vind deze regel nogal overdreven - zie het probleem niet 16-j--B.11-Bureau-transmitters-Nee-Vind deze regel nogal overdreven - zie het probleem niet 22-c--annex 1.2-Duitsland-events-Ja-Viking race als WC - prima 64-a--5.3.1.3-Duitsland-charactaristics-Nee-Frequentiescheiding is helaas nog nodig - zeker bij speed. Wachten op doorbraak 2.4GHZ 65-b--5.3.1.3-Duitsland-charactaristics-Ja-Drie modellen - markeren 66-c--5.3.1.3-Duitsland-charactaristics-Ja-Drie frequenties voor wedstrijden 67-d--5.3.1.4-Duitsland-competitors-Nee-Verplichting helper bij keerrol - ten nadele van kleinere teams - moeilijk te handhaven 68-e--5.3.1.4-UK-competitors-Nee-Verplichting helper bij keerrol - ten nadele van kleinere teams - moeilijk te handhaven 69-f--5.3.1.7-Belgie-cancellation-Ja-Dezelfde penalty bij overtreding - dit is duidelijker 70-g--5.3.1.8 b-Duitsland-organisation-Nee-Indeling voor speed in kleine groepjes maakt organizatie moeilijker 71-h--5.3.1.8-UK-groups-Nee-Opnieuw vliegen speed bij regen - te veel gedoe 72-i--5.3.1.9-Belgie-organisation-Ja-OK - ofschoon ik het probleem niet zo zie 73-j--5.3.1.10-Belgie-safety rules-Ja-Dezelfde penalty bij overtreding - dit is duidelijker 74-k--5.3.1.10-Duitsland-safety rules-Nee-Te complex - ik vind het Belgische voorstel beter 75-l--5.3.2.2-Duitsland-launching-Ja-OK - ofschoon ik het probleem niet zo zie 76-m--5.3.2.2-Belgie-launching-Ja-Dezelfde penalty bij overtreding - dit is duidelijker 77-n--5.3.2.2-Duitsland-launching-Nee-Ik vind het Belgische voorstel beter 78-o--5.3.2.2-Duitsland-launching-Nee-Verplichting helper bij keerrol - ten nadele van kleinere teams - moeilijk te handhaven 79-p--5.3.2.2-UK-launching-Ja-Prima - geen gesleep met accus 80-q--5.3.2.4-Duitsland-distance-Ja-Logisch - neus door het rak is inderdaad niet te zien 81-r--5.3.2.4-Duitsland-distance-Ja- 82-s--5.3.2.4-Duitsland-distance-Ja-Ofschoon ik niet precies weet wat safety plane is 83-t--5.3.2.4-Duitsland-distance-Ja- 84-u--5.3.2.4-UK-distance-Ja- 85-v--5.3.2.5-UK-speed-Ja- 86-w--5.3.2.5-Belgie-speed-Ja-Dezelfde penalty bij overtreding - dit is duidelijker 87-x--5.3.2.5-Duitsland-speed-Nee-strijdig met Belgische voorstellen voor penalties 88-y--5.3.2.5 h-Duitsland-speed-Nee-strijdig met Belgische voorstellen voor penalties 89-z--5.3.2.5-UK-speed-Ja-Dezelfde penalty bij overtreding - dit is duidelijker 90-aa--5.6.10.10-Tsjechie-scoring-Ja-Enkel verduidelijking 91-ab--5.6.10.11-Tsjechie-scoring-Ja-Enkel verduidelijking 92-ac--5.7.6.2-Duitsland-landing-Ja-Enkel verduidelijking 93-ad--5.7.7-Duitsland-flight time-Ja-Enkel verduidelijking 94-ae--5.7.11.3-Duitsland-task C-Nee-Nadelig voor deelnemers met maar een wedstrijdmodel 95-af--5.7.11.4-Nederland-task D-Ja-Nederlands voorstel - daar zijn we dus voor 96-ag--5.7.11.5-Nederland-task E-Ja-Nederlands voorstel - daar zijn we dus voor 130-j---F6 working group-selection-Ja-Selectie methode voor WAG 133-m--6.4.1-F6 working group-re-number-Ja-Enkel verduidelijking 134-n--6.4.2-F6 working group-re-number-Ja-Enkel verduidelijking 135-o--6.4.3-F6 working group-flying field-Ja-Enkel verduidelijking 136-p--6.4.5-F6 working group-flight time-Ja-Enkel verduidelijking 137-q--6.4.6-F6 working group-rounds-Ja-Enkel verduidelijking 138-r--6.4.7-F6 working group-fly-off-Ja-Enkel verduidelijking 139-s--6.4.8-F6 working group-winner-Ja-Enkel verduidelijking 140-t--6.4.9-F6 working group-tasks-Ja-Enkel verduidelijking