Cilindervormige lipo accus

Hoe heten ook weer en waar koop je ook weer van die cilindervormige 'lipo' cellen in een metalen omhulsel?

Ik wil ze als accus gebruiken in een zwever met een heel dun rompje waarin normaal gesproken een enkele 'streng' inline nicads geschoven wordt.

Mvg
Arthur

Prima cellen, ik vlieg al een paar jaar met het 1100mAh type, onlangs een aantal 1600mAh besteld, doen het ook goed, deze zijn wel iets minder belastbaar, max. ongeveer 10A.
Ze zijn even groot en zwaar, maar hebben wel 50% meer capaciteit, dat is goed merkbaar.
Volgens Gerd Giese (de Konion goeroe) mag je de Konion cellen met een gewone Lipolader laden tot 4.2V, wat ik dan ook doe, ik heb geen nadelige gevolgen kunnen ontdekken.

Het soort cellen dat je zoekt zijn gewoon LiPo cellen van het type 18650 waarbij de 18 staat voor de diameter in mm en de 650 voor de lengte in mm.

Konion is hier de bekendste producent voor binnen het modelbouw millieu maar eigenlijk worden die cellen massaal gebruikt in andere toepassingen zoals laptops. Er zijn dus ook veel meer producenten dan Konion. (Sanyo, Sony, Panasonic, ...)

Zo hebben wij er steed op stock met een capaciteit van 1400mAh en een ontlaadstroom van 15C. Er bestaan er echter ook die veel meer stroom kunnen leveren (tot 35C) en anderen die veel meer capaciteit hebben (tot 2400mAh) maar die zijn niet zo geschikt voor modelbouw en reteduur.

Back