cilindrische magneet met inwendige boring

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door steffe, 22 dec 2011.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hat je dat gelesen Ron .

    Een diametrale magneetring en hij is klaar .

    Mvg Johan
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jawel, dat is me duidelijk Johan, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Net wat het makkelijkst verkrijgbaar cq. doenbaar is.
     
  4. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie



    Ron

    Als ik zo lees in uw bericht.....de magneetjes kleven aan de oppervlate van de cilinder.....om alzo een"cilindrische" magneet op te bouwen ....
    Dat is ook een zeer mooie optie.:cool:

    [​IMG]


    kzal daar ook even over nadenken .....


    groeten
    steffe
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Ron

    Eventjes een theoretische benadering....


    Stel dat ik de kleine staafvormige magneetjes zou kleven op een cilinder.(rotor).

    materiaal cilinder?
    - cilinder in staal: magnetisch....
    - cilinder in aluminium (heeft dia magnetische eigenschappen...)
    - cilinder in kunststof ?

    Mijn inziens heeft dit heeft te maken met de doorkoppeling van de Noord en Zuid pool in de rotor....


    steffe
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het moet magnetische flux geleiden/concentreren: ijzer, bijvoorbeeld pijp van centrale verwarming. Messing, koper, aluminium, kunststof, glas, carbon, beton, meeste rvs, etc. is geen optie, is allemaal lucht voor magnetisme.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Plettenberg bouwde zo de magneetpolen in hun waschmachine, waarschijnlijk hun Freestyle binnenlopers ook. Idem joby-motors-5-10-15-20kw

    Grote foto, voor details.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie

    Ron, Johannes;

    Ik zal het experiment uitvoeren met zowel een cilindrische magneet als met opgekleefde staafmagneetjes.....

    Nu nog de magneten bestellen .....


    vriendelijke groeten
    steffe
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Allemaal dezelfde relatieve magnetische permeabiliteit als lucht of vacuüm: μr = 1. Permeabiliteit kun je vergelijken met elektrische geleiding: hoe hoger de (relatieve) magnetische permeabiliteit, hoe meer flux bij gegeven magnetische veldsterkte

    Code:
    B  = μ[SIZE=1]r[/SIZE]μ[SIZE=1]o[/SIZE]NA = μ[SIZE=1]r[/SIZE]μ[SIZE=1]o[/SIZE]H
    
    B  = magnetische flux
    N  = aantal wikkelingen
    A  = stroom door wikkeling
    H  = magnetische veldsterkte
    μ[SIZE=1]o[/SIZE] = magnetische permeabiliteit lucht/vacuüm[SIZE=1]
    [/SIZE]μ[SIZE=1]r[/SIZE] = relatieve magnetische permeabiliteit
    
     
  10. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Ik zou 2 experimenten uitvoeren.
    De ene met ringmagneetjes en de andere met staafmagneetjes.
    Ik zou een rotorlengte nemen van 10 mm (dus 2 ringmagneten van 5 mm, of staafmagneetjes met een lengte van 10 mm.)


    alternatief 1: ringmagneetjes
    - 2 stuks in lijn, uitw. diam: 10 mm, lengte: 5 mm;
    - lengte rotor = 10 mm
    - De ringen worden tegen elkaar gekleefd, (rekening houdende met de plaats van de magneetpolen)
    - Magnetisering: N45 (en diametraal gemagnetiseerd, de magneetpolen liggen aan de oppervlakte van de cilinder)
    - Remanentie:: 1,32 a 1,37 T (Tesla) info zie:http://www.supermagnete.nl/
    - Energie produkt: 342..358 kJ/m3

    Voor en nadelen van alternatief 1
    - voordeel: de “ringmagneten” vrij zeer goed bestand tegen de middelpuntvliegende kracht (zeer hoge toerentallen mogelijk)
    - nadeel?: zie opmerking






    Alternatief 2: staafmagneetjes

    - per pool (aan de oppervlakte van de cilinder) worden er 7 staafmagneetjes gekleefd
    - lengte rotor = 10 mm
    - Magnetisering: 44H
    - Remanentie: 1,32 a 1,36 T (Tesla)
    - Energie produkt: 334..350 kJ/m3


    Voor en nadelen van alternatief 2
    - nadeel: door de zeer omtreksnelheid van de rotor kan de inwerkende middelpuntvliegende kracht op de magneetjes zeer groot zijn……(dat moet nog eens berekend worden.....) Volgens YouTube filmpjes kan de rotor een toerental bereiken van 50.000 an 65.000 tr/min.
    De magneetjes gaan dus zeer goed aan de oppervlakte van de cilinder moeten gekleefd worden (met secondelijm)
    - voordeel?: zie opmerking




    Opmerking:
    - Daar de “concentratie” van de veldlijnen van de cilindrische ringmagneet verdeeld zijn over een relatief groot cilindrisch manteloppervlak van de cilinder zal de concentratie van de veldlijnen per eenheid van oppervlak waarschijnlijk kleiner zijn dan deze bij de opstelling van de staafmagneten….

    - Ik heb een theoretisch vermoeden dat hierdoor de motor met de staafmagneetjes beter zal presteren ?


    Groeten
    steffe
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2011

Deel Deze Pagina